کارمندی یا کارآفرینی ؟

کارمندی یا کارآفرینی ؟

کارمندی یا کارآفرینی؟ کدام برای شخصیت ما مناسب‌تر است؟
کارآفرین(Enterpreneur) فردی مبتکر و خلّاق است که به دنبال حل چالش‌های جدید است. زمانی فردی کارآفرین نامیده‌می‌شود که توانسته باشد کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده باشد و حداقل برای خود یا دیگران اشتغال‌آفرینی کند. کارآفرینان دارای توانایی مدیریت بالایی هستند و نقش هدایت‌کننده‌ای دارند. کارآفرینان ایده‌های جدید را کشف کرده و با تلاش زیاد ایده‌ها را عملی می‌کنند.

کارمند خوب، کارآفرین خوب!

کارمند خوب، کارآفرین خوب

کارمندی یا کارآفرینی کدام بهتر است؟
کارمندان و کارآفرینان هر دو تلاش می‌کنند و به دنبال اهداف خود یا کسب و کارشان هستند. هر دو قشر امکان موفقیت در شغل خود و داشتن درآمد مناسب را دارند. در سالیان اخیر، با رشد کسب و کارهای خلاقانه و امکان خوداشتغالی و کسب درآمد، یک تب و التهاب در جامعه برای کارآفرین شدن به‌وجود آمده است. فضای کارآفرینی جذابیّت‌های خاص خودش را دارد ولی برای ورود به این فضا باید به یک تعداد ویژگی‌ها توجه داشت.

تفاوت کارمندی با کارآفرینی چیست؟

تفاوت بین کارمندی با کارآفرینی

کارمندی یا کارآفرینی مناسب ما است؟
برای پاسخ درست به این سوال باید تفاوت‌های کارمندی یا کارآفرینی را با یکدیگر تشخیص دهیم:
در کارمندی، فرد برای سازمان، شخص یا شرکت خاصی کار می‌کند. کارمندان در ازای انجام وظایف خاصی که کارفرما برعهدۀ آنان گذاشته است، حقوق ثابت به همراه مزایای مشخصی دریافت می‌کنند. اما کارآفرینان افرادی هستند که با تمرکز بر روی نیازهای جامعه، زمینه‌ای مشخص برای فعالیت را شناسایی کرده و با راه‌اندازی کسب و کاری پیشرو شرایط لازم برای خوداشتغالی را فراهم می‌کنند.

کارآفرینان موفق در بسیاری از مواقــــــع علاوه‌بر خودشان، زمینه‌های متعددی برای اشتغال دیگران هم فراهم می‌آورند. برخی از مهمترین تفاوت‌های کارمندی با کارآفرینی عبارت‌اند از:

  1. کارمندان زندگی آرام و کم ریسکی دارند، در حالی که کارآفرینان در طول زندگی خود تلاش دارند تا چالش‌های متعددی را حل کنند؛
  2. مسیر توسعه فردی کارمندان مشخص است، اما کارآفرینان سعی می‌کنند تا مسیری اختصاصی برای رشد و تعالی خودشان ایجاد کنند؛
  3. زمان‌های کاری کارمندان مشخص است، اما کارآفرینان بی‌وقفه تلاش می‌کنند و ساعت مشخصی برای فعالیت‌شان تعیین نمی‌کنند؛
  4. امنیت شغلی کارمند بیشتر است. البته بالطبع دارای درآمد کمتری است، اما کارآفرینان از آنجایی که با ریسک‌های زیادی مواجه‌اند امنیت شغلی کمتری دارند ولی شانس درآمدهای بیشتری را خواهند داشت؛
  5. و..

با توجه به تمایزهای فوق باید هر فردی با توجه به توانمندی‌ها و خصوصیاتی که دارد به انتخاب از بین کارمندی یا کارآفرینی بپردازد.

کارمندی یا کارآفرینی کدامیک؟

انتخاب بین کارمندی و کارآفرینی

کارمند بودن چندان بد نیست و دلیلی وجود ندارد که همه کارآفرین شوند. کسب و کارها تنها به کمک کارمندان خوب می‌توانند موفق شوند. هر کارآفرینی برای موفقیت نیاز به یک یا  چند کارمند دارد. کارمندان در هر سازمانی به نوعی کارآفرین  درون سازمانی محسوب می‌شوند و می‌توانند با عملکردشان به رشد سازمانی کمک کنند.

اگر از کارمندی خسته شده‌اید و قصد دارید وارد فضای کارآفرینی شوید بهتر است بدانید که هیچ انسانی به صورت مادرزادی کارآفرین یا کارمند نبوده است و هر شخصی می‌تواند با تقویت ویژگی‌هایی در خود از فضای کارمندی جدا شده و به فضای کارآفرینی ورود پیدا کند. در ادامه به چند ویژگی‌ افراد کارآفرین می‌پردازیم.

یک مقاله کاربردی برای شما: ۶ دلیل مهم برای احساس نیاز به تغییر شغل

ویژگی‌های کارآفرینان

ویژگی های کارآفرینان
  1. خطرپذیر بودن: کارآفرینان افرادی خطرپذیر هستند. البته نباید خطرپذیری را با بی‌برنامگی اشتباه گرفت. کارآفرینان علاوه بر خطرکردن هدفمند و با برنامه ههم هستند.
  2. اراده قوی: شکست در فعالیت‌های کارآفرینی طبیعی است. امّا کارآفرینان با اراده قوی خود از شکست‌ها درس می‌گیرند و با تلاش و پشتکار به سمت هدف نهایی خود حرکت می‌کنند.
  3. به موقع شروع کردن: یک کارآفرین منتظر نمی‌ماند تا تمامی شرایط برای اومهیّا شود. او با کمترین امکانات به دنبال کسب بهترین نتایج است.
  4. نوآوری و خلاقیت: تفاوت مهم یک کارآفرین با افراد عادی در نوآوری و خلاقیت است. کارآفرینان مسائل پیچیده را به شیوه‌های خلاقانه حل می‌کنندو محصول یا خدمتی نوآورانه را ارائه می‌دهند.
  5. انعطاف‌پذیری: کارآفرینان خود را با شرایط محیطی و بازار به خوبی وفق می‌دهند.
  6. رهبری: یک کارآفرین باید با اصول مدیریت و رهبری آشنا باشد زیرا که او باید توانایی جهت‌دهی به کارمندان خود را داشته باشد.
  7. اقناع ناپذیر بودن: کارآفرینان برتر همواره به دنبال ایده‌های جدید هستند. آن‌ها بعد از اینکه در کاری به نتیجه می‌رسند اقناع نمی‌شوند و به دنبال اهداف بزرگتری می‌روند.
  8. انگیزه و علاقه: کارآفرینان شیفته کار خود هستند. همین موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها انگیزه کافی برای فعالیت‌های خود را داشته باشند. برقراری توازن بین کار و زندگی یکی از چالش‌های اساسسی کارآفرینان می‌باشد.
  9. کاشفان بزرگ: کارآفرینان ایده‌های جدید را کشف می‌کنند و با ساده‌ترین و ارزانترین شیوه ممکن آن را اجرا می‌کنند.
  10. یادگیری مستمر: یادگیری جزیی از زندگی کارآفرینان است. آن‌ها می‌دانند که برای باقی‌ماندن در فضاهای رقابتی باید مسلط به دانش روز در زمینه کاری خود باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ارزش‌های کارآفرینی

سخن پایانی

اگر هنوز در انتخاب بین کارمندی یا کارآفرینی تردید دارید باید بدانید که اکثر کارآفرینان بزرگ روزی کارمند بوده‌اند. یعنی اینکه برای کارآفرین شدن بایستی کارمندی را تجربه کرد و از آموخته‌های کارمندی در جهت کارآفرینی استفاده کرد. کارآفرینان موفق در دوران کارمندی خود به نکات ارزشمندی رسیده‌اند که به آن‌ها کمک کرده است تا ایده‌ها و فرصت‌های طلایی را بهتر تشخیص دهند.

سوالات متداول

چرا انتخاب بین کارمندی یا کارآفرینی سخت است؟

مسیر شغلی افراد نقش مهمی در موفقیت آنان خواهد گذاشت. به همین دلیل هر فردی باید با کمک کوچینگ کسب و کار و مشاوره شغلی به این واقعیت برسد که کارمندی برای او مناسب‌تر است یا کارآفرینی!

آیا همه افراد باید کارآفرین شوند؟

کسب و کارهای نوپا یا نوآور زمانی به موفقیت می‌رسند که نیروی انسانی یا همان سرمایه‌های انسانی ارزشمندی را در اختیار داشته باشند. کارآفرینی ارزشمند است، اما دلیلی ندارد که همه به سراغ کارآفرین شدن بروند. انتخاب درست از بین کارمندی یا کارآفرینی به فرد کمک می‌کند تا سریعتر مسیر رشد و تعالی خود را طی کند.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *