چگونه ارزش های کارآفرینی را تقویت کنیم؟

چگونه ارزش های کارآفرینی را تقویت کنیم؟

ارزش های کارآفرینی مفهومی است که توانایی تحول سریع در کشورهای در حال توسعه را خواهد داشت. ارزش‌هایی که به‌صورت پایه‌ای در اکثر کارآفرینان وجود دارند.
با تغییرات فناوری شاهد تحولات گسترده‌ای در کسب و کارها هستیم. به‌طوری که می‌توان گفت سازمان‌هایی که دارای نگاه نوآورانه و کارآفرینانه هستند، شانس زیادی برای موفقیّت دارند. به همین دلیل مدیران پیشگام سعی دارند تا کارمندان و مدیران اجرایی را در سازمان خود استخدام کنند که دارای ارزش های کارآفرینی متناسب با پست سازمانی خود باشند.

کارآفرین بودن از جمله خصوصیاتی است که برای همه اتفاق نخواهد افتاد. تنها کسانی می‌توانند تبدیل به یک کارآفرین موفق شوند که دارای شخصیت کارآفرینی باشند. درک درست از ارزش های کارآفرینی فردی توسط کارکنان به یک سازمان امکان رشد سریع‌تر را می‌دهد.

منظور از ارزش های کارآفرینی چیست؟

لیستی از ارزش های کارآفرینانه

در یک جامعه متمدن، ویژگی‌هایی مانند صداقت، راستگویی، همکاری، درست‌کاری و.. برای زندگی شاد و سالم مهم‌اند. آن‌ها مجموعه‌ای از باورها یا ایده‌ها را شامل می‌شوند که معیارهایی برای هدایت رفتار را به‌وجود می‌آورند. این اصول که به‌عنوان راهنمایی برای رشد یک جامعه شناخته می‌شوند، ارزش (Value) نامیده می‌شوند.

در جامعۀ کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت فرصت‌های جدیدی را برای تغییر در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد. یک کارآفرین واقعی هیچ‌گاه از محصول یا خدمتی به‌طور کامل راضی نیست و همیشه به دنبال معرفی محصولات یا خدماتی متفاوت با عملکردی بهتر از گذشته است. ارزش های کارآفرینی موجب تغییر نگرش افراد نسبت به موضوعات مختلف شده و زمینه را برای انتخاب رفتاری متفاوت برای موفقیت در کارآفرینی فراهم می‌آورند.

چند ارزش کارآفرینی مهم

ارزش های کارآفرینی بسیار متنوع و گسترده هستند، اما برخی از این ارزش‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند:

  • مشارکت: موفقیت یک کارآفرین تا حدود زیادی مدیون مشارکت‌هایی است که او با دیگر افراد تاثیرگذار ایجاد می‌کند. سرمایه فکری و میزان علاقه‌مندی کارآفرینان، محرک مشارکت آن‌ها با کارمندان، مشتریان و سایر شرکای تجاری است؛
  • صداقت از ارزش های کارآفرینی بااهمیت: کارآفرینان تمامی امور تجاری را با صداقت انجام می‌دهند. آن‌ها ممکن است با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند ولی همچنان منعطف باقی مانده و اخلاق را رعایت می‌کنند. آن‌ها در تصمیمات حیاتی خود اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کنند. زیرا آن را یکی از مهمترین ارزش‌های کارآفرینی می‌دانند؛
  • نوآوری: در هر بازاری برای موفقیت نیاز به ایده و فرآیندهای نوآورانه برای موفقیت وجود دارد تا کسب و کاری کارآمد و متمایز ایجاد شود؛
  • اخلاق: اخلاق مهمترین معیار برای تعیین ارزش های کارآفرینانه است. کارآفرینان همیشه تلاش می‌کنند تا تمامی مراحل تجاری کسب و کارشان را با حفظ مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی به جلو ببرند؛
  • اعتماد: رمز موفقیت در کارآفرینی اعتماد است. این اعتماد باید در بین بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران، کارکنان و مشتریان ایجاد شود تا امکان مشارکت و دستیابی به موفقیت ایجاد شود. کارآفرینان با هوشمندی اهداف مشترکی را می‌یابند تا بر اساس آن، ارزش های کارآفرینی مشترکی بین افراد تاثیرگذار بر کسب و کارشان را ایجاد کنند؛
  • کیفیت: تفاوت کلیدی بین یک کسب و کار کارآفرینانه با کسب و کارهای معمولی کیفیت است. کیفیت در کارآفرینی یک ارزش مهم محسوب می‌شود، زیرا به کارآفرینان کمک می‌کند تا محصولات یا خدماتی متمایز را در اختیار مشتریان قرار دهند. کیفیت از طریق آموزش، اشتیاق، رهبری، توانمندسازی، مسئولیت‌پذیری و.. به‌دست می‌آید.

چگونه ارزش های کارآفرینی را در افراد تشخیص بدهیم؟

کارآفرینی

همانطور که گفتیم برای سازمان‌ها بسیار مهم است که بتوانند کارمندان یا مدیران ارشد اجرایی را به استخدام خود درآورند که از ارزش های کارآفرینی برخوردار باشند. از طرفی دیگر، بسیاری از نوجوانان و جوانانی که به دنبال شناخت توانایی‌های خود و حرکت به سمت کارآفرینی و اشتغال هستند به دنبال شناخت ویژگی‌های کارآفرینانه خود هستند. زیرا با داشتن ارزش‌های فردی کارآفرینی می‌توان به سراغ آموزش‌های تکمیلی در این زمینه رفت.

کارآفرینان برتر دارای ویژگی‌های خاصی هستند که تقریبا می‌توان گفت این خصوصیات به آنها کمک کرده است تا بتوانند ارزش‌های کارآفرینی را در خود یا سازمان تحت مدیریت‌شان پیاده‌سازی کنند.
خوشبختانه برای شناخت ارزش‌های فردی کارآفرینی شیوه‌های و تست‌های متعددی معرفی شده است که در ادامه قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

البتّه یک نکته که باید همیشه به آن توجه داشته باشیم که برای کارآفرین شدن همیشه یک نسخه واحد وجود ندارد و تست‌های کارآفرینی، تنها می‌تواند تا حدودی نشان‌دهنده توانایی‌های یک فرد باشند و نمی‌توان براساس نتایج این آزمون‌ها در مورد عملکرد یک فرد نظر قطعی داد.

یک مقاله مرتبط برای شما: چگونه با مهارت‌آموزی تبدیل به یک کارآفرین موفق شویم؟

شناخت ارزش های کارآفرینی با کمک انواع تست کارآفرینی

درخت موفقیت کارآفرینی
مولفه‌های مهم برای موفقیت در کارآفرینی

تست شخصیت کارآفرین

تست شخصیت کارآفرین(EPT) یکی از آزمون‌های متعددی است که به‌وسیله آن به ارزش های کارآفرینی یک فرد پی می‌برند. این آزمون توسط نادئیچ و همکارانش طراحی شده است. در تست شخصیت کارآفرین، شرکت‌کنندگان با پاسخ به ۹۵ سوال می‌توانند وضعیت خود را درباره معیارهایی را شناسایی کنند که بر روی ارزش های فردی کارآفرینی تاثیر می‌گذارد. در این تست ۸ معیار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برای هر معیار یک عدد از ۱۰۰ اعلام می‌شود. هر چه مقدار این اعداد به ۱۰۰ نزدیکتر باشد بهتر است. در ادامه به بررسی این معیارهای می‌پردازیم:

۱- ریسک‌پذیری متعادل

یک کارآفرین برای موفقیّت در کار خود نیاز دارد تاریسک کند. امّا میزان این ریسک نباید بیش از حد یا به صورت نامعقول باشد. ریسک‌پذیری متعادل نشان می‌دهد که یک فرد در کنار توجه به ارزش های کارآفرینی به استفاده درست از منابع و فرصت‌ها نیز تعهد دارد.

۲- کانون کنترل

یکی از ارزش های فردی کارآفرینی خیلی مهم مسئولیت‌پذیری است. یک کارآفرین باید بتواند مسئولیّت تصمیماتی را که اتخاذ می‌کند را خود برعهده بگیرد. کارآفرینان اعتقاد چندانی به شانس یا تاثیر عملکرد دیگران در موفقیت‌ها یا شکست‌های خود ندارند.

۳- نیاز به موفقیت

کارآفرینانی که میزان نیاز به موفقیت در آن‌ها بالاست بیشتر از حل مسئله، از رفتن به سراغ چالش‌های جدید لذّت می‌برند. به همین دلیل یکی از ارزش های کارآفرینانه مهم برای آن‌ها دستیابی به موفقیّت است.

۴- سلاست فکری

کارآفرین در بسیاری از مواقع با شرایطی مواجه می‌شود که نیاز به تحلیل شرایط و تصمیم‌گیری سریع دارد. سلاست فکری به عنوان یکی از ارزش های کارآفرینی به یک شخص کمک می‌کند تا بتواند به خوبی یک مسئله را شناسای کند و برای حل آن‌ها به بررسی راه‌حل‌های مختلف بپردازد.

۵- عمل‌گرایی

ارزش‌ های کارآفرینی زمانی ارزشمند هستند از آن‌ها در عمل استفاده شود. عمل‌گرایی یکی از خصوصیاتی است اکثر کارآفرینان موفق از آن برخوردار هستند.

۶- تحمل ابهام

یک کارآفرین همیشه با شرایط دارای ابهام مواجه می‌شود. او باید بتواند تحمل ابهام را داشته باشد تا بتواند انگیزه خود را حفظ کرده و به اهداف کسب وکاری برسد.

۷- رویا پردازی

یکی از ارزش های فردی کارآفرینی این است که فرد بتواند با تفکر انتقادی به مسائل، از نگاهی متفاوت بنگرد. کارآفرین موفق سعی می‌کند تا رویاهایی که اجرای آن‌ها از دید بقیه غیرممکن و رویایی است را محقق کند.

۸- چالش طلبی

کارآفرینی هرگز جدا از حل چالش‌های مختلف نیست. یک کارآفرین باید روحیه ورود به چالش و حل مسائل پیچیده را داشته باشد.

۸ ویژگی فوق ارزش های کارآفرینی را می‌سازند و با تست شخصیّت کارآفرینی متوجه می‌شویم که یک فرد تا چه میزانی توانایی موفقیت در کارآفرینی را خواهد داشت. این تست ضعف‌های افراد را در حوزه کارآفرینی نشان می‌دهد. کارآفرینان با برنامه‌ریزی‌های مشخص و یادگیری مستمر در زمینه‌هایی که دارای ضعف هستند برای توانایی‌های خود می‌افزایند.

یک مقاله کاربردی برای مطالعه: کارمندی یا کارآفرینی؟

آشنایی با سایر تست‌های شناخت ارزش های کارآفرینی

شناخت ارزش های کارآفرینی

برای اینکه با ارزش های کارآفرینی بیشتر آشنا شویم به سراغ تست‌های دیگری نیز برویم. برخی از این تست‌ها عبارتند از:

تست خلاقیت

خلاقیت از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند باعث رشد ارزش های کارآفرینی در یک فرد شود. به همین دلیل با استفاده از تست‌های خلاقیّت سطح آن را در یک فرد می‌سنجند.

تست سنجش خلاقیت تورنس یکی از استانداردترین آزمون‌های سنجش خلاقیت در یک فرد است. این تست دارای ۶۰ سوال سه گزینه‌ای است. پس از انجام این تست ۵ نتیجه بر مبنای درصد نمایش داده می‌شود که با بررسی آن‌ها به ارزش های فردی کارآفرینی پی می‌برند:

  • سیالی: به معنای این است که یک فرد تا چه میزانی توانایی ارائه ایده‌های مختلف را دارد؛
  • انعطاف: تا چه حد یک فرد امکان کنار گذاشتن چارچوب‌های ثابت فکری را دارد و با پذیرش ایده‌های جدید شیوه‌های متفاوتی را برای اجرای یک فعالیت به کار خواهد گرفت؛
  • ابتکار: نوآوری محصول خلاقیت و ابتکار است. ابتکار نشان می‌دهد که یک فرد تا چه میزانی توانایی عملی کردن خلاقیّت خود را دارد؛
  • بسط: جزئی‌نگری به توسعه و اجرایی شدن یک ایده کمک می‌کند. این ویژگی یکی از ارزش های کارآفرینی است.
  • خلاقیّت: یک امتیاز کلی براساس سوالات پرسیده شده در این تست به میزان خلاقیت فرد اختصاص داده می‌شود.

تست سنجش استعداد کارآفرینی

Entrepreneur Quotient یا ضریب استعداد کارآفرینی یک روشی است که در آن ویژگی‌های شخصی یک فرد را با ویژگی‌های کارآفرینان برتر مقایسه می‌کنند. با پاسخگویی به سوالات دوگزینه‌ای این تست (بله/خیر) یک امتیاز از ۱۰۰ به‌ دست می‌آید که نتیجه آن را اینگونه تحلیل می‌کنند:

  • ۱۰۰ درصد: ظرفیت بالایی برای کارآفرین شدن دارید، شروع کنید؛
  • ۸۵ درصد: استعداد خوبی برای کارآفرینی دارید؛
  • ۷۰ درصد: استعداد کارآفرینی دارید ولی به سراغ آموزش‌های کارآفرینی بروید؛
  • ۵۵ درصد: برای کارآفرینی نیاز به تلاش زیادی دارید تا بتوانید ضعف‌های خود را پوشش دهید؛
  • زیر ۴۰ درصد: همچنان فرصت وجود دارد ولی قطعا باید زمان زیادی برای کارآفرین شدن صرف کنید؛

تست سبک تفکر

افراد با مسائل مختلفی که با آن مواجه می‌شوند، سبک‌های متفاوتی را در تفکر از خودشان بروز می‌دهند. برای اینکه به ارزش های کارآفرینی دست پیدا کنید، باید سبک تفکر خاصی به موضوعات پیش‌رو داشته باشید. تست سبک تفکر توسط استرنبرگ در سال ۱۹۹۱ طراحی شده است و با کمک آن می‌توان ۱۳ نوع سبک تفکر متفاوت را شناسایی کرد. براساس این تست سبک‌های تفکر براساس معیارهای اصلی زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • کارکرد
  • شکل
  • سطح
  • دامنه
  • گرایش

که هر کدام از دسته‌های فوق زیردسته‌هایی هم دارند. با دستیابی به سبک تفکری و نیازهایی که برای تحقق ارزش های کارآفرینی وجود دارد به این نتیجه خواهید رسید که آیا یک نفر ظرفیت لازم برای کارآفرین شدن را دارد یا خیر.

تست شخصیت شناسی هالند

برای اینکه با ارزش های کارآفرینی یک فرد آشنا شویم باید به تحلیل شخصیت او بپردازیم. از تست شخصیت‌شناسی هالند برای انتخاب یک موقعیت شغلی با توجه به ویژگی‌های افراد استفاده می‌شود. این تست توسط هالند در سال ۱۹۵۸ ارائه شده است و از آن برای انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل استفاده می‌شود. در این تست ۶ شخصیت مختلف براساس خصوصیات روحی معرفی می‌شوند:

  • واقع‌گرا: افرادی سرسخت و متواضع که مناسب برای کارهای فنی هستند؛
  • سازمان یافته: افرادی واقع‌بین، انعطاف‌پذیر و کارآمد که مناسب کارهای اداری و حسابداری هستند؛
  • جستجوگر: افرادی تحلیل‌گر، کنجکاو و اهل تفکر که مناسب کارهای علمی هستند؛
  • هنری: احساسی، نامرتب، آرمان گرا که مناسب کارهای طراحی، تبلیغات و نویسندگی هستند؛
  • اجتماعی: مسئولیت‌پذیر، صمیمی و سخاوتمند که مناسب مشاغلی نظیر معلمی، جامعه شناسی یا روانشناسی هستند؛
  • متهور: ماجراجو، بلند پرواز، معاشرتی و رهبر که این افراد مناسب مشاغل مدیریتی، رهبری و کارآفرینی هستند؛

تست هالند ابزار مناسبی برای شناسایی ارزش های فردی کارآفرینی است.

تست موفقیت طلبی

در این تست ۵ هدف متفاوت در مقابل فرد قرار می‌گیرد. هر کدام از این اهداف براساس سادگی یا پیچیده بودن دارای امتیازات متفاوتی هستند. آزمون‌دهنده با انتخاب هر هدف و انجام آن امتیاز آن را به‌دست خواهد آورد. برای کاهش ضریب خطا ممکن است این آزمون چندین بار تکرار شود و میانگین نتایج مورد بررسی قرار بگیرند. با کمک این تست میزان ریسک‌پذیری و توان تصمیم‌گیری مورد سنجش قرار می‌گیرند که یکی از ارزش های کارآفرینی مهم محسوب می‌شوند.

سخن پایانی..

با کمک تست‌های مختلف میزان توانایی‌ها و ارزش های کارآفرینی ارزیابی می‌شود که یک فرد به صورت ذاتی از آن برخوردار است. امّا باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که هر فردی با قرارگیری در محیط‌های مختلف توانایی‌های متفاوتی را از خود بروز می‌دهد. بخش عمده‌ای از استعداد کارآفرینی علاوه‌بر اینکه ذاتی است، به صورت اکتسابی در افراد به‌وجود می‌آید. با تمرین و ممارست ارزش های فردی کارآفرینی در افراد تقویت خواهد شد. برای کارآفرین موفق شدن بهتر است از کمک مشاوران و کوچ‌های حرفه‌ای در زمینه کسب وکار استفاده کنیم تا سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنیم.

سوالات متداول

شناخت ارزش های کارآفرینی چرا اهمیت دارد؟

کارآفرینی موضوعی است که در سالیان گذشته مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که همه افراد از شرایط کافی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین برخوردار نیستند. شناخت ارزش های کارآفرینی به مدیران کمک می‌‎کند تا افرادی را به تیم خود اضافه کنند که توانایی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی را داشته باشند.

چگونه ارزش های کارآفرینی را در افراد مختلف شناسایی کنیم؟

تست‌های مختلفی برای بررسی وضعیت کارآفرینی افراد طراحی شده‌اند. تست‌های شناخت کارآفرینی کمک زیادی می‌کنند تا یک فرد یا مدیر وی درباره ارزش‌های کارآفرینی در افراد اطلاعات کاملی را به‌دست آورد.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *