آشنایی با مدیریت کسب و کار

آشنایی با مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار (Business Management) فرایند برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت‌های یک شرکت یا سازمان برای دستیابی به اهداف و چشم‌انداز است. در BA به تمامی جنبه‌های یک تجارت، از امور مالی و عملیات گرفته تا بازاریابی و منابع انسانی نظارت می‌شود.

تعریف مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار رشته‌ای مهم برای نظارت بر عملیات، فرایندها و منابع تجاری برای دستیابی به اهداف ومقاصد سازمانی است. در مدیریت کسب و کار مدیران با انجام وظایفی هم چون برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و کنترل منابع، امور مالی و… تلاش می‌کنند تا به نتایج دلخواه دست پیدا کنند. نقش یک مدیر کسب و کار شامل تصمیم‌گیری استراتژیک، تخصیص منابع و ایجاد سیاست‌هایی است که عملیات روزانه شرکت را هدایت می‌کنند.

برای موفقیت در مدیریت کسب و کار باید مهارت‌هایی مانند رهبری، مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و توانایی تصمیم‌گیری صحیح را داشته باشید. علی‌رغم اهمیت این توانایی‌ها، به تنهایی کافی نیستند و باید دانش تخصصی در صنایع مختلف از جمله آشنایی با اصول فنی، تجاری و کسب و کاری را در اختیار داشت. زمینه‌های اصلی که در مدیریت کسب و کار مورد توجه قرار می‌گیرند:

  1. مدیریت استراتژیک؛
  2. مدیریت بازاریابی؛
  3. مدیریت عملیات؛
  4. مدیریت منابع انسانی؛
  5. مدیریت نیروی کار از راه دور؛
  6. مدیریت فناوری اطلاعات؛
  7. مدیریت ریسک؛
  8. و…

مدیریت کاربردی کسب و کار

مدیریت کاربردی کسب و کار

در مدیریت کاربردی کسب و کار تلاش می‌شود تا موارد عملی برای این شاخه به مدیران ارائه شود تا آن‌ها توانایی حل چالش‌ها را در موقعیت‌های واقعی داشته باشند. باید توجه داشت که مدیران زمان کافی برای یادگیری مسائل را نخواهند داشت و در شرایط واقعی با بحران‌های جدّی مواجه می‌شوند. از همین‌رو در مدیریت کاربردی کسب و کار تلاش می‌شود تا نکاتی را به مدیران در زمینه‌های زیر آموزش دهند:

  • طراحی چشم‌انداز برای هدایت کسب و کار؛
  • راهکارهایی برای حفظ مشتریان و مفقیت شرکت؛
  • مدیریت کارکنان برای انجام کارها؛
  • ایجاد ساختار مناسب زمان برای حسابداری، مالیات، بازاریابی، فناوری اطلاعات و…؛
  • شناسایی تامین‌کنندگان برای ارائه بهترین محصولات؛
  • و…

سیستم سازی کسب و کار

یکی از موضوعات مهم در مدیریت کسب و کار این است که مدیران باید به برنامه‌ریزی کاملی برای سیستم سازی داشته باشند. آشنایی با فرایند سیستم سازی کسب و کار برای مدیران اهمیت دارد. سیستم سازی فرایندی است که در آن تمامی زیرسیستم‌های تجاری تقویت می‌شوند تا بهره‌وری به حداکثر برسد.
در سیستم سازی تلاش می‌شود تا برای واحدهایی که دارای ساختار مشخصی نیستند، سیستم‌های هدفمند کسب و کاری ایجاد شود. در فرایند سیستم سازی کسب و کار مراحل زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

  1. مدیران باید حیاتی‌ترین رویه‌ها و فرایندهای را در شرکت‌شان شناسایی کنند؛
  2. این رویه‌ها را براساس اولویت و اهمیتی فهرست کنند که برای کسب و کارتان دارند؛
  3. در مرحله نهایی سیستم سازی کسب و کار باید برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری و کارایی آن‌ها را ساده و تا حدامکان خودکار سازید.

به‌عبارت ساده، سیستم سازی کسب و کار یک دستور عملیاتی برای توسعه است که تمامی جنبه‌های کسب و کار را در بر می‌گیرد. به‌خاطر داشته باشید که سیستم سازی کسب و کار فرایندی مداوم است. بنابراین باید به‌صورت دوره‌‌ای فرایند آن را مرور کنید، به‌خصوص زمانی که کسب و کارتان را گسترش می‌دهید.

سخن پایانی

در جهانی که کسب و کارها روزبه‌روز دارای پیچیدگی‌های ذاتی می‌شوند باید برای دستیابی به موفقیت دانش روز مدیریت را در اختیار داشت. مدیریت کسب و کار مجموعه‌ای از دانش‌های ضروری برای پیش بردن فعالیت‌های تجاری در یک شرکت هستند. چنین مدیریتی نقش مهمی در موفقیت شرکت‌های تجاری خواهد داشت.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *