تا همین چند سال پیش راه اندازی کسب و کار اینترنتی کار چندان سادهای نبود. برای راهاندازی چنین کسبوکاری علاوهبر دانش فنی نیاز به سرمایه زیادی هم وجود داشت. هرچند که این شرایط امروزه هم وجود دارد ولی وجود دورههای آموزشی متنوع که توسط افراد با تجربه در این حوزه ارائه میشود توانسته سختی کار را کاهش دهد.
در این مقاله به مراحل و نکاتی میپردازیم که شانش موفقیت یک بیزینس را بعد از راه اندازی کسب و کار اینترنتی افزایش میدهد.
کسب و کار اینترنتی چیست؟
کسب و کار اینترنتی(Internet Business) به مشاغلی گفته میشود که اکثر فعالیتهای تجاری و فرآیندهای کاری آنها بر بستر اینترنت صورت میپذیرد. ویژگیهایی که چنین بیزینسهایی دارند باعث شده است تا افراد بسیاری علاقهمند به راه اندازی کسب و کار اینترنتی ایجاد شوند.
تفاوت یک کسب و کار اینترنتی با استارتاپ
در شروع بهتر است اشارهای به تفاوت بین یک کسب و کار اینترنتی با یک استارتاپ داشته باشیم، زیرا در خیلی از مواقع این دو مفهوم با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند.
استارتاپ یک کسب وکاری است که براساس یک ایده نوآورانه شکل میگیرد. این در حالی است که این ایده دارای ابهام است و بنیانگذاران باید تلاش زیادی برای اجرایی شدن ایده خود داشته باشند. معمولا استارتاپهای بسیاری با استفاده از اینترنت و فضای آنلاین ایجاد میشوند و به نوعی کسب وکار اینترنتی هستند. امّا الزامی ندارد که همیشه استارتاپها یک کسب وکار اینترنتی باشند.
این در حالی است که کسب وکارهای اینترنتی معمولا بر پایه یک ایده جدید شکل نمیگیرند و در خیلی از اوقات مشابه ایدههای قبلی هستند. بهعنوان مثال فروشگاههای اینترنتی(online shop) که امروزه شاهد تعداد زیادی از آنها هستیم، ایدهای ثابت دارند و نوآوری آنها در نحوۀ اجرا است.
یک مقاله مرتبط: چگونه ارزش های کارآفرینی را تقویت کنیم؟
مراحل راه اندازی کسب وکار اینترنتی
برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی و موفقیت در آن باید مراحل خاصی را دنبال کنیم:
۱- ایدهپردازی در راه اندازی کسب و کار اینترنتی
راه اندازی کسب وکار اینترنتی همیشه با موفقیت همراه نخواهد بود. بیزینسهایی موفق میشوند که دارای یک ایده جدید باشند. ایده کسب وکار اینترنتی، زمینههای ارزشآفرینی را برای بنیانگذاران فراهم میآورد.
در یک ایده باید مزیّت رقابتی مشخصی نسبت به سایر ایدههای مشابه وجود داشته باشد. اگر شما یک ایده دارید ولی هنوز تردید دارید که ایده شما میتواند مزیّتی ایجاد کند یا نه، میتوانید با تهیه دورههای آموزشی راه اندازی کسب وکار اینترنتی اطلاعات لازم در این زمینه را بهدست آورید.
۲- شناخت بازار و رقبا
در بسیاری از اوقات برای راه اندازی کسب وکار اینترنتی ایدهای جذاب را در اختیار داریم، امّا واقعیت این است که بازار ظرفیت لازم را برای پذیرش ایده ندارد. قبل از راه اندازی کسب وکار اینترنتی باید به اعتبارسنجی ایده بپردازیم.
در اعتبارسنجی علاوهبر تحقیقات بازار باید به آنالیز رقبا نیز پرداخت. شاید ایده ما قبلا توسط رقبا اجرا شده باشد یا اینکه رقبای قویتری از ما در بازار حضور داشته باشند. کسب اطلاعات در این زمینهها به ما برای راهاندازی یک کسب و کار موفق کمک میکند.
۳- زیرساخت و مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی کسب وکار اینترنتی
کسب وکارهای اینترنتی بسیار جذاب هستند، زیرا با کمترین هزینهای در ابتدا کار شروع میشود. امّا سادگی و جذابیّت این نوع از کسب وکار باعث میشود تا بنیانگذاران توجه کافی را به زیرساختهای مورد نیاز کسب وکار آنلاین نداشته باشند.
علاوهبر زیرساخت در راه اندازی کسب وکار اینترنتی باید به مجوزهای مورد نیاز از سازمانها و نهادهای دولتی هم توجه کنیم. دریافت مجوز از اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی و دریافت اینماد از نکات مهم در راهاندازی یک کسب وکار آنلاین است.
۴- اهمیت علاقهمندی بنیانگذاران در راهاندازی کسب و کار موفق
برای اینکه در هر کسب وکاری موفق شویم علاقه و انگیزه نقش مهمی را ایفا میکنند. راه اندازی کسب وکار اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای اینکه در بیزینس خود موفق شوید براساس علاقهمندی و تواناییهای خود به انتخاب یک زمینه کاری بپردازید. آشنایی داشتن با حوزه کاری یک بیزینس به شما کمک میکند تا فرآیندهای رشد و توسعه را سریعتر طی کنید.
۵- تعیین ساختار هزینه و درآمدها
برای راه اندازی کسب وکار موفق باید به ساختار هزینهها توجه داشت. درست است که در شروع راهاندازی یک کسب وکار اینترنتی تنها به یک سایت فروشگاهی یا پیج اینستاگرامی نیاز داریم، امّا در ادامه با هزینههای پنهان زیادی مواجه میشویم. بهعنوان مثال برای موفقیت در راه اندازی کسب وکار اینترنتی نیاز به یک پلن اجرایی برای بازاریابی محصولات یا خدمات داریم. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع کار آموزشهای لازم را در این زمینه تهیه کنیم.
همچنین برای اینکه بهسادگی کسب و کاری را در آینده توسعه دهیم باید یک مدل درآمدی داشته باشیم. در راه اندازی کسب وکار اینترنتی باید به سیستمسازی، برندینگ و امور مالی توجه ویژهای داشت. زیرا بسیاری از بخشها از همین ناحیه دچار آسیب و شکست(Fail) میشوند.
۶- مدیریت برنامه و ارزیابی عملکرد
راه اندازی کسب وکار اینترنتی سادهترین بخش کار است. اما نکته مهم این است که توانایی مدیریت فرآیندهای کاری و ارزیابی عملکرد بخشهای مختلف وجو داداشته باشد و با جهاتدهی درست شانس کسب و کار را برای موفقیت افزایش داد. متاسفانه بسیاری از مدیران کسب وکارهای اینترنتی دانش فنی خوبی دارند ولی در زمینههای مدیریتی و طراحی بیزینس پلن از تجربه کافی برخوردار نیستند. به همین دلیل نیاز مبرمی به آموزش در این زمینهها دارند.
بیشتر بدانید: آشنایی با اصول مذاکره برای فریلنسرها
ایدههایی برای راه اندازی کسب وکار اینترنتی
همانطور که گفتیم ایده مهمترین موضوع در راهاندازی یک کسب وکار موفق است. یک ایده خوب باید به خوبی مورد ارزیابی قرار بگیرد و با توجه به شرایط هر کسب وکاری سفارشیسازی شود. در ادامه به چند ایده جذاب برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی اشاره میکنیم:
- راهاندازی وبسایت: داشتن یک سایت اینترنتی کمک زیادی به راه اندازی کسب و کار اینترنتی میکند. البته ایدۀ سایت نقش مهمی در موفقیت تجارت آنلاین دارد. برای دریافت مشاوره در زمینه کسب و کار آنلاین با لین وب بهعنوان مرجع طراحی سایت تماس بگیرید:۰۹۳۳۸۲۹۳۸۹۵؛
- تولید پادکست: در چند سال اخیر محتواهای صوتی، طرفداران بسیاری پیدا کردهاند. تولید پادکست جذاب یک شیوه جدید و متفاوت برای درآمدزایی اینترنتی است؛
- آموزش آنلاین: رشد فضای مجازی و تغییر در سبک کار و زندگی مردم باعث شده تا افراد زیادی برای یادگیری موضوعات مختلف به سراغ وبسایتها و شبکههای اجتماعی بروند. راه اندازی کسب و کار اینترنتی در حوزۀ آموزش هزینه کمی دارد و بهسادگی امکان اجرای ایدههای نوآورانه در آن وجود دارد؛
- خدمات پشتیبانی آنلاین: رشد کسب و کارهای مجازی موجب شده تا دریافت خدمات پشتیبانی اهمیت پیدا کند. ارائه انواع خدمات هاستینگ، وبمستری، مدیریت شبکههای اجتماعی، تولید محتوای دیجیتال و.. ازجمله خدمات پشتیبانی آنلاین است که درآمدزایی قابل توجهای را ایجاد میکند. برای دریافت خدمات دیجیتال مارکتینگ با لین وب تماس بگیرید: ۰۹۳۳۸۲۹۳۸۹۵؛
- بلاگری: تولید محتواهای ویدیویی نقش مهمی در جذب مخاطبان دارد. بلاگرهای حرفهای با درک صحیح از اصول تولید محتوا، بازاریابی و انتقال پیام به مخاطبان زمینه کسب درآمد خود یا شرکتهای دیگر را در فضای دیجیتال فراهم میکنند؛
- مشاوره آنلاین: راه اندازی کسب و کار اینترنتی موجب شده تا امکان ارائه مشاورههای آنلاین در زمینههای مختلفی وجود داشته باشد. در مشاوره آنلاین زمان کمتری از مشاوران و مراجعهکنندگان تلف خواهد شد.
سخن پایانی
مزایایی که راه اندازی یک کسب وکار اینترنتی با خود به همراه میآورد، موجب میشود تا بسیاری از افراد، بدون مطالعه کافی و دریافت آموزشهای لازم وارد این نوع از بیزینسها شوند و شکست بخورند. برای داشتن یک کسب و کار موفق و گسترش آن باید با کمک دورههای آموزشی بر دانش و اطلاعاتمان بیفزاییم.
بدون دیدگاه