اصول مذاکره برای فریلنسرها

اصول مذاکره برای فریلنسرها

در چند سال اخیر فریلنسرها (Freelancer) یا آزادکارها توانسته‌اند زمینه‌های شغلی متنوعی را در اختیار بگیرند. فریلنسری یک شیوۀ کاری متفاوت است. در گذشته افراد فقط می‌توانستند کارمند یا کارفرما باشند. اما با رشد فضای دیجیتال، شاهد فعالیت گسترده فریلنسرها نیز هستیم. رعایت اصول مذاکره برای فریلنسرها در جذب پروژه و کسب درآمد تاثیر زیادی دارد.

در این مقاله به نکاتی می‌پردازیم که در اصول مذاکره باید مورد توجه فریلنسرها قرار گیرد.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر فردی است که در یک زمینۀ خاص دارای مهارت تخصصی است. او با استفاده از ارتباطاتی که ایجاد می‌کند به دریافت پروژه از کارفرمایان مختلف می‌پردازد. یک فریلنسر هیچ‌گاه رابطۀ استخدامی درازمدت با کارفرما ندارد. به همین دلیل او با کارفرماهای مختلف قرارداد امضا می‌کند و در انجام کارها از اختیار عمل بیشتری برخوردار است.

کارفرمایان نیز با توجه به اینکه تخصص فریلنسرها، نیازهای آن‌ها را به خوبی برآورده می‌کند و نیازی به آموزش مهارت به آن‌ها وجود ندارد، به شکل فزآینده‌ای آن‌ها را در پروژه‌های خود استخدام می‌کنند.

هر چند که فریلنسرها موقعیت خوبی را در حال حاضر دارند و در صورت حرفه‌ای کار کردن به درآمد قابل‌توجهی نیز می‌رسند، اما آن‌ها برای جذب پروژه‌های بیشتر و مهمتر باید با اصول مذاکره برای فریلنسرها آشنا شوند.

مشکل اساسی فریلنسرها

آشنایی با اصول مذاکره برای فریلنسرها یک ضرورت است، زیرا در صورتی که آن‌ها نتوانند روابط حرفه‌ای را با کارفرمایان برقرار کنند در جذب مشتری دچار مشکل خواهند شد. فریلنسرها همیشه ۳ مشکل اساسی با کارفرمایان دارند:

  1. روابط آن‌ها بیش از حد کاری است و هرگز با کارفرمایان روابط صمیمانه‌ای ایجاد نمی‌کنند؛
  2. همیشه از تخفیف و قیمت‌های پایین‌تر به‌عنوان وجه تمایز خود با سایر رقبا استفاده می‌کنند؛
  3. زمان خود را به مشتریان اشتباه اختصاص می‌دهند.

نکات مهم در اصول مذاکره برای فریلنسرها

تفاوتی ندارد که شما در چه زمینه‌ای به کار فریلنسری می‌پردازید. برای موفقیت در فعالیت‌های فریلنسینگ به نکات زیر توجه کنید:

۱- ایجاد روابط صمیمانه با کارفرمایان

روابط فریلنسرها با کارفرمایان، تفاوت‌های اساسی با رابطۀ کارمندان با کارفرمایان دارد. ایجاد صمیمیت با کارفرما موجب می‌شود تا آن‌ها تمایل بیشتری برای واگذاری پروژه‌های خود به فریلنسرها داشته باشند.

۲- بی‌دلیل نخفیف ندهید

درست است که کارفرماها با این دیدگاه به سراغ فریلنسرها می‌روند که از آن‌‌ها تخفیف مناسبی بگیرند و پروژه خود را با قیمت مناسب‌تری به پیش ببرند. اما باید توجه داشته باشید که قیمت تنهایک مولفه در دریافت پروژه است. یک فریلنسر با تمرکز بر کیفیت کار یا سرعت عمل خود می‌تواند شرایط مذاکره را عوض کند.

یکی از اصول مذاکره برای فریلنسرها این است که ارزان کار نکنند و بدانند که چه زمانی باید تخفیف بدهند.

یک مقاله مرتبط: کارمندی یا کارآفرینی؟

۳- اهمیت شناسایی مشتری مناسب در اصول مذاکره برای فریلنسرها

ماتریس مشتری یابی برای فریلنسرها

هنگام مذاکره با کارفرمایان، یک فریلنسر باید توانایی شناخت مشتری مناسب را داشته باشد. یک مشتری مناسب کسی است که علاوه‌بر پرداخت حق‌الزحمه کافی، یک پروژه با اهمیت را در اختیار فریلنسر بگذارد. ماتریس بالا به خوبی یک مشتری هدف را به فریلنسر نشان می‌دهد.

۳ مرحله برای شروع مذاکره برای فریلنسرها

یک فریلنسر بی‌دلیل نباید وارد فرآیند مذاکره شود و وقت خود را صرف کند:

  1. دریافت پروژه براساس باورها: اگر قصد دارید پروژه‌ای را بپذیرید براساس باورهای خود عمل کنید. پروژه‌های دریافتی باید براساس مهارت‌ها، علایق و اشتیاق شما باشد.
  2. نشان دادن توانایی‌ها به کارفرما: در اصول مذاکره برای فریلنسرها باید به این نکته توجه شود که مهارت‌های خود را به کارفرما نمایش دهد. صلاحیت حرفه‌ای از جمله موضوعاتی است که باعث می‌گردد کارفرمایان اعتماد لازم را به فریلنسرها پیدا کنند.
  3. نمایش تجارب حرفه‌ای و نمونه کار: به این دلیل کارفرمایان به سراغ فریلنسرها می‌روند که از تجارب آن‌ها برای رشد حداکثری کسب و کارشان استفاده کنند. یک فریلنسر باید با کمک رزومه دیجیتال یا وبلاگ‌های آنلاین به معرفی نمونه کارهای خود بپردازد.

سخن پایانی

آشنایی با اصول مذاکره برای فریلنسرها اهمیت زیادی دارد، زیرا به آن‌ها در جذب پروژه‌ها متناسب با توانایی‌های‌شان کمک می‌کند. هر چه مذاکر قوی‌تری صورت پذیرد، شانس دریافت پروژه‌های با مبلغ قرارداد بالاتر، افزایش خواهد یافت.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *