چه چیزی ما را از شروع وا می‌دارد؟ نگاهی بر راه‌های غلبه بر اهمال کاری

چه چیزی ما را از شروع وا می‌دارد؟ نگاهی بر راه‌های غلبه بر اهمال کاری

همیشه موضوع مدیریت زمان مطرح نیست، اهمال کاری در بسیاری از مواقع به دلیل عواطف و خلق و خوی افراد رخ می‌دهد. توجه به راه‌های غلبه بر اهمال کاری از آن جهت مهم است که این مشکل رایج است و بسیاری از افراد دچار آن می‌شوند.

چرا کارها را به تعویق می‌اندازم؟ مقصر خود تنظیمی است..

اگر دچار اهمال کاری و تعویق کارها هستید، همۀ تقصیر مربوط به تنبلی شما نمی‌شود. در بسیاری از مواقع اهمال کاری به دلیل عدم تنظیم درست احساسات است. خودتنظیمی (self-regulate) کمک زیادی به کنترل احساسات و خلق و خوی افراد می‌کند و موجب اجتناب از تعویق انداختن کارها می‌شود. در کنار راه‌های غلبه بر اهمال کاری باید به خودتنظیمی توجه داشت، زیرا در بسیاری از موارد افراد به درستی می‌دانند که باید چه کاری را انجام دهند ولی آن را انجام نمی‌دهند.

در حقیقت یک شکاف بین قصد و عمل رخ می‌دهد. به‌طور معمول افرادی که دچار مشکل خودتنظیمی هستند، همیشه فضای زمانی برای انجام کار را بسیار وسیع‌تر از آن چیزی می‌دانند که در واقع وجود دارد و همین مسئله باعث تعلل در انجام کار و تاخیر آن می‌شود.

دلیل تعویق انداختن کار چیست؟

دلیل تعویق انداختن کارها

مشکل اصلی این است: “چگونه کار را شروع کنم؟”

همۀ افراد در مقاطعی دچار اهمال کاری می‌شوند و این موضوع طبیعی است. اما کسانی که همیشه دچار تعلل در انجام وظایف هستند و علاقه‌ای به اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، انگیزه‌بخشی و تصمیم‌گیری ندارند با یک مشکل جدی در رشد شخصی و کاری خود مواجه می‌شوند. مشکل اصلی از آن‌جایی شروع می‌شود که به تعویق انداختن کارها، احساسات منفی را تشدید می‌کند. در واقع عدم خودکنترلی موجب می‌شود تا اهمال کاری باعث هجوم افکار و احساسات منفی به سمت ما شود.

انواع اهمال کاری

در ادامه به معرفی ۶ تیپ شخصیتی در افراد اهمال‌کار می‌پردازیم. برای درک درست از راه‌های غلبه بر اهمال کاری بهتر است ابتدا به تطبیق تیپ شخصیتی خود بپردازید:

  1. خسته از نظر عاطفی: احساسات شدید در کار اختلال ایجاد می‌کنند. ترس، نگرانی یا اضطراب در مورد موقعیت‌های ناشناخته یا نتایج پروژه، فرد را از شروع کار باز می‌دارد؛
  2. مشتاق دوپامین: چنین افرادی برای ایجاد انگیزه لازم برای شروع یک کار به جرقه، هیجان یا یک تکان نیاز دارند؛
  3. یافتن نقطه تمرکز: باید تصویر واضحی از جا یا کاری که انجام می‌دهید و نتیجه آن در ذهن داشته باشید. اگر قطعات پازل به هم ریخته باشند تا زمانی که تصویری از نتیجه واقعی را نبینید، تمایلی به انجام کار ندارید؛
  4. محدود به زمان پایان (Deadline): تا زمانی که به نقطه پایانی و تحویل کار نزدیک نباشید، زمان برای شما معنایی ندارد. مهلت پایانی انجام پروژه یا کار تنها راهی است که شما را ملزم به انجام کار می‌کند؛
  5. کمال‌گرایی: تا زمانی که همه چیز عالی نباشد، نمی‌توانید کار خود را شروع کنید. شما بیش از حد از خود انتقاد کرده و از شکست می‌ترسید. کمال‌گرایی بیش از حد، پیشرفت شما را فلج می‌کند؛
  6. غرق شده: گزینه‌های زیادی برای شروع دارید، بنابراین نمی‌توانید به انتخاب یک گزینه بپردازید. انتخاب‌های بی‌پایان تصمیم‌گیری را برای شما مشکل می‌کند. در چنین حالتی شما متقاعد شده‌اید که کارها هرگز تمام نمی‌شوند، بنابراین انگیزۀ کافی برای شروع فعالیت را ندارید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با قانون نردبان در تصمیم‌گیری

راه‌های غلبه بر اهمال کاری و تعویق انداختن کارها

راه کارهای غلبه بر اهمال کاری

اکنون که تیپ شخصیتی مرتبط با اهمال کاری خود را شناسایی کرده‌اید به ۸ احساس رایج برای تعویق انداختن کارها می‌پردازیم و راه‌های غلبه بر اهمال کاری را معرفی می‌کنیم:

۱- واقعی به نظر رسیدن بهانه‌های دروغین

خودمان را متقاعد می‌کنیم که بهانه‌هایی که می‌آوریم درست هستند. مثلاً:

  • برای حفظ انرژیم به یک میان وعده نیاز داشتم؛
  • باید ناخن‌هایم را جلا می‌دادم، چون امشب به مهمانی می‌روم؛
  • مجبورشدم ایمیلم را چک کنم، چون ممکن است یکی از آن‌ها فوری باشند؛
  • و..

راه‌حل: با خودتان صادق باشید.

۲- به‌سادگی غرق می‌شوید

هنگام مواجهه با یک کار، با گزینه‌های متعددی روبه‌رو هستید و دقیقا نمی‌دانید نقطۀ شروع کجاست؟ در انتخاب مسیر مُردد هستید و به فضا خیره می‌شوید. افکار گوناگونی دارید و دچار بمباران فکرهای منفی می‌شوید.

راه‌حل: برای کنترل ایدۀ خود یک کاغذ یا برنامه کامپیوتری داشته باشید تا امکان ثبت کارها و ایده‌ها را داشته باشید. پروژه خود را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. از یک دوست حامی، منتور، کوچ یا تراپیست کمک بگیرید.

۳- بیش از حد فکر کردن به موضوعات

اگر به موضوعی بیش از حد طبیعی فکر کنید ممکن است دچار الگوی ذهنی شوید که موجب اهمال کاری و تعویق انداختن کارها در شما شود. در چنین شرایطی در دام ” چه می‌شود” گیر می‌افتیم و سناریوهایی را ایجاد می‌کنیم که ما را شکنجه می‌دهند.

راه‌حل: سعی کنید از افکار منفی اجتناب کنید، پیاده‌روی، دویدن، تمرینات تنفسی و بهبود تمرکز و حواس به شما در غلبه بر اهمال کاری کمک می‌کنند.

۴- عدم توجه به زمان

دقت نداشتن به مهلت زمانی انجام یک کار یک عامل اصلی تعلل در کارهاست. به تعویق انداختن کارها در بسیاری از مواقع به دلیل ناتوانی انجام یک کار در زمان مشخص است. مفهوم زمان و محدودیت‌های آن از واقعیاتی است که باید با آن روبه‌رو شویم.

راه‌حل: برای هر کاری ۳ آلارم روی گوشی خود تنظیم کنید. “چرایی” انجام کار را بیابید و برای رسیدن به “نتیجه مثبت” تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: ۲۰ سوال مهم برای تعیین مسیر توسعه فردی

۵- تمایل به دوپامین

کمبود دوپامین، احساسات خوب را کاهش می‌دهد. بی‌حوصلگی برای مغز دردناک است. به همین دلیل تفریحات از انجام یک کار سخت آسان‌تر است. رد کردن فرصتی برای لذت بردن، نیاز به اراده بالایی دارد.

راه‌حل: مسئولیت‌ها را مقدم بر تفریح بدانید و مدل ذهنی خود را تغییر دهید. پس از اتمام هر کاری، پاداشی برای خود در نظر بگیرید. اگر نمی‌توانید در برابر تمایل خود به تفریح مقاومت کنید، زمان‌های مشخصی را برای یک تفریح سالم تعیین کنید و بعد از آن خیلی سریع به سراغ کارتان برگردید.

۶- نوسان سطح انرژی

نوسان سطح انرژی

احساسات انسانی به سرعت تغییر می‌کنند و همچنین همیشه سطح انرزی بدن در یک سطح قرار ندارد. به همین دلیل است که خیلی از اوقات به خودمان می‌گوییم: “حال ندارم یا انجام فلان کار را دوست ندارم و بعداً که حالم بهتر شد این کار را انجام خواهد داد”.
اما وقتی که زمان انجام کار برسد هنوز احساس می‌کنیم که انگیزه کافی برای انجام این کار را نداریم.

راه‌حل: جریان انرژی خود را بشناسید. بهترین زمان را برای انجام چالش برانگیزترین کارها انتخاب کنید تا سطح انرژی شما در بالاترین سطح باشد. بالا بودن هوشیاری بر کیفیت انجام کار تاثیر می‌گذارد. انتخاب نوع غذا علاوه‌بر تامین انرژی بر خلق و خو نیز اثر دارد. در کنار همه این موارد، انجام یک ورزش مناسب ریتم بدن را تنظیم می‌کند.

۷- حس‌های ناراحت‌کننده

برخی از افراد، احساسات را با شدت بیشتری تجربه می‌کنند. به‌طوری که این احساسات بر روی برنامه‌ریزی و مدیریت امور تاثیر منفی می‌گذارد. شدت احساسات، تحمل فرد را برای انجام کارهای چالش برانگیز کاهش می‌دهد.

راه‌حل: نوشتن دربارۀ چیزهایی که می‌توانید آن را تغییر دهید یا صحبت درباره موضوعات مختلف کمک زیادی به شما خواهد کرد. اگر پریشان هستید، اضطراب دارید یا زود عصبانی می‌شوید کمک گرفتن از یک کوچ، منتور یا تراپیست از راه‌های غلبه بر اهمال کاری هستند.

۸- تمرکز بیش از حد یا عدم تمرکز

تمرکز شدید بر روی موضوعات یا عدم متمرکز باعث اهمال کاری می‌شود. درگیری‌های ذهنی موجب می‌شود تا به موضوعات کلیدی و مهم نپردازیم.

راه‌حل: قبل از شروع هر کاری، ذهن خود را پاک کنید. کاری لذت‌بخش یا خلاقانه انجام دهید تا جرقه لازم برای کار اصلی در شما زده شود.

سخن پایانی

شناخت راه‌های غلبه بر اهمال کاری باعث افزایش شانس موفقیت در افراد می‌شود. یافتن انگیزۀ کافی برای شروع فعالیت و تداوم تلاش برای به نتیجه رساندن آن نسبت خودکنترلی بالایی است. داشتن نظم و انضباط بر روی کاهش اهمال کاری و به تعویق نینداختن کارها تاثیرگذار است.

منبع مقاله: ADDITUDE

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *