استارتاپ مفهوم جدیدی است که در چند سال گذشته مطرح شده است و ریشه در نوآوری دارد. مهمترین هدف استارتاپها رفع کمبودی در جامعه است. استارتاپ را بسیاری یک کسب و کار کوچک ولی چابک میدانند که با خلاقیت یک ایده نوآرانه را در مدت کوتاهی اجرا میکنند و نتایج قابل توجهای بهدست میآورند. در این مقاله به این موضوع میپردازیم که استارتاپ چیست و چه مزایایی دارد. پس با دپارتمان کسب وکار مجله تو دلیها همراه شوید:
استارتاپ چیست؟
اصطلاح استارتاپ (Startup) برای شرکتی استفاده میشود که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد. استارتاپها توسط یک یا چند کارآفرین تأسیس میشوند و به عرضه یا توسعۀ محصولات یا خدماتی میپردازند که تقاضاهای زیادی برای آنها وجود دارد.
اگر به دنبال درک این مفهوم هستید که استارتاپ چیست، باید بدانید که استارتاپها، صنایع مختلفی را متحول میکنند و جهان را تغییر میدهند. آنها هر چند در شروع کار خود با ابهامهای زیادی مواجه میشوند، اما با مقیاسپذیری و ایجاد مدل کسب و کاری مبتنی بر نیازهای پاسخ داده نشده در جامعه، ارزشهای چشمگیری را خلق میکنند.
زمینههای رشد استارتاپ چیست؟
استارتاپ یک سرمایهگذاری کارآفرینانه و جسورانه است که به هدف حل یک مشکل جدی در زندگی افراد ایجاد میشود. به دلیل اینکه بسیاری از استارتاپها نیازهای جامعه را برطرف میکنند، فرصتهای رشد فوقالعادهای دارند و سرمایهگذاران بسیاری علاقهمند به سرمایهگذاری در آنها میشوند.
بسیاری از افراد کمتجربه بدون اینکه بهطور دقیق اطلاع داشته باشند که استارتاپ چیست به سراغ راهاندازی آن میروند. این در حالی است که استارتاپها برای شروع کار به سرمایه زیادی نیاز دارند و درآمدهای محدودی دارند. وجود ابهام و نداشتن مدل کسب و کاری توسعهیافته، ریسک شکست در آنها را افزایش میدهد.
استارتاپها با کمک گرفتن از سرمایهگذاران خطرپذیر (Venture Capitalists)، سرمایهگذاران فرشته (Angel Investors) یا وامدهندگان به تأمین هزینههای تولید کسب و کار خود میپردازند.
انواع استارتاپ چیست؟
هدف استارتاپها، ارائه محصولات نوآورانه به بازارهای جدید است. آنها قصد دارند تا با محصولات یا خدماتشان وضعیت بازار را بهبود داده و علاوهبر برطرف نمودن نیاز مشتریان، بخشی از بازار را هم در اختیار خود بگیرند و به کسب درآمد بپردازند. برای شناخت اینکه استارتاپ چیست، بایستی با انواع آن آشنا شد:
۱- استارتاپ مقیاسپذیر
امروزه اکثر استارتاپهای حوزه فناوری مربوط به استارتاپهای مقیاسپذیر (Scalable Startups) میشوند. مقیاسپذیری به معنای این است که آنها بتوانند یک فرآیند کاری را به دفعات و برای مشتریانی در نقاط مختلف تکرار کنند.
۲- استارتاپ تجاری کوچک
زمانی که یک تیم کاری اطلاعات کاملی دارد و میداند که استارتاپ چیست، فرصتهای زیادی برای پرورش ایدههای نوآورانه دارد. یک استارتاپ تجاری کوچک (Small Business Startups) سعی دارد تا در کمترین زمان به بیشترین رشد برسد. مدیران چنین استارتاپهایی در شروع کار از سرمایه خود هزینه میکنند. چابک بودن (Agile) از ویژگی چنین استارتاپهایی است.
۳- استارتاپ کارآفرینی اجتماعی
در مدل یک استارتاپ، همیشه تمرکز بر درآمدزایی نیست. استارتاپهای کارآفرینی اجتماعی (Social Entrepreneurship Startups) سعی میکنند تا محیط جامعه را به شکل مثبتی تغییر دهند. موسسات خیریه و غیرانتفاعی از این نمونه استارتاپها هستند که به فعالیتهای بشردوستانه در مقیاس بزرگ میپردازند.
۴- استارتاپهای شرکتی بزرگ
استارتاپ چیست؟ همیشه استارتاپ کوچک و محدود نیستند. استارتاپهای شرکتی بزرگ (Large Company Startups) خود شامل چندین شرکت فرعی یا استارتاپ کوچک میشوند. آنها دارای تجربه چندین ساله هستند و با حمایت از تیمهای کوچک درون خود، انقلابی در تولید محصولات ایجاد میکنند. خودکفایی آنها در بخشهای مختلف موجب میشود تا امکان رشد سریع با توجه به روند بازار را داشته باشند.
۵- استارتاپهای سبک زندگی
سرگرمی در زندگی، یک بخش مهمی از دوران حیات هر انسانی است. استارتاپهای سبک زندگی (Life style Startups) علاوهبر تامین سرگرمیهای جذاب برای دیگران، منبع درآمدی ارزشمند را برای خود خلق میکنند. بسیاری از استارتاپهای گردشگری، آموزشی، آشپزی و.. در این دسته قرار میگیرند.
۶- استارتاپهای قابل خرید
منظور از خرید استارتاپ چیست؟ استارتاپهایی که از ابتدا به این هدف ایجاد میشوند تا به عرضه یک محصول یا ایده پرداخته و با رشد آن، توجه صنایع دیگر را به خود جلب میکنند و در نهایت ایده یا استارتاپ خود را به آنها بفروشند به استارتاپهای قابل خرید معروف هستند. چنین استارتاپهایی را در صنعت فناوری و تولید نرمافزارهای موبایلی بسیار مشاهده میکنیم.
عوامل موثر بر رشد یک استارتاپ چیست؟
عوامل مختلفی وجود دارند که بر عملکرد یک استارتاپ تاثیر میگذارند:
۱- موقعیت مکانی
استارتاپهای موفق در مکان و زمان درستی ایجاد میشوند. کسب و کارها باید به درستی تصمیمگیری کنند که آیا قصد دارند فعالیت خود را بهصورت آنلاین آغاز کنند یا بهصورت آفلاین و در یک مکان فیزیکی فعالیتهای خود را ادامه دهند. امکان مقیاسپذیری و رشد سریع در استارتاپهای فناوری که بهصورت آنلاین کار خود را به جلو میبرند، باعث شده تا این قبیل استارتاپها شانس بیشتری برای موفقیت و توسعه داشته باشند.
۲- ساختار حقوقی
ایدههای نوآورانه در استارتاپها جذابیت زیادی دارند. این ایدهها باعث جمع شدن عدهای از علاقهمندان به دور هم میشوند. بدون آنکه اطلاعات درستی از این داشته باشند که استارتاپ چیست و باید دارای چه ساختار حقوقی باشد. برای موفقیت یک استارتاپ باید به ساختار حقوقی و سازماندهی توجه کافی داشت. تعیین نحوۀ شراکت بنیانگذاران و وظایف هر یک از آنها از موضوعاتی است که از اولین لحظات راهاندازی استارتاپ باید مورد توجه قرار گیرد.
۳- منابع مالی
برای درک مفهوم اینکه استارتاپ چیست و چگونه به موفقیت میرسد، شناخت راهکارهایی برای تامین مالی استارتاپها اهمیت دارد. هر استارتاپی در مراحل رشد خود نیاز به جذب سرمایهگذار دارد. افزایش سرمایه از طریق سرمایهگذاری جمعی (Crowd Funding) یا سرمایهگذاری خطرپذیر (Venture Capitalist) و حتی اخذ وام، امکان توسعه تجاری و اجرای دقیق استراتژیها را به بنیانگذاران خواهد داد.
مزایای کار در یک استارتاپ چیست؟
استارتاپها برای بنیانگذاران و کارکنان مزایایی را به همراه میآورند که باعث جذابیت کار در آنها میشود:
- کار در استارتاپ فرصت بیشتری را برای یادگیری و تجربه کردن فراهم میکند؛
- اگر به ارزشهای کارآفرینی علاقه دارید، مشغول به کار شدن در یک استارتاپ کمک زیادی به شما برای تقویت خلاقیت و نوآوری خواهد کرد. برای کارآفرین شدن باید آمادگیهای لازم را بهدست آورد. چیزی که در محیط استارتاپ شرایط آن فراهم میشود.
- ساعت کاری انعطافپذیر از مهمترین ویژگیهای فعالیت در یک استارتاپ است. کارکنان استارتاپ، تعادل بیشتری بین کار و زندگی خود ایجاد میکنند و اثربخشی بیشتری خواهند داشت؛
- مهمترین مزیت استارتاپها نوآوری است. استارتاپها امکان نوآوری را برای کارکنان خود فراهم میآورند. بهگونهای که کارکنان مجبور نیستند از فرآیندهای ثابت و همیشگی استفاده کنند؛
مراحل راهاندازی استارتاپ
بعد از آشنایی با اینکه استارتاپ چیست و چه مزایایی دارد، باید با مراحل راهاندازی آن آشنا شد:
- ایده: اولین قدم برای راهاندازی یک استارتاپ داشتن یک ایده عالی است؛
- تحقیقات بازار: برای اجرایی کردن یک ایده و رسیدن به موفقیت باید به تحقیقات بازار و شناخت نیازهای مشتریان بپردازید؛
- طرح تجاری: داشتن یک طرح تجاری (Business Plan) به بنیانگذاران کمک میکند تا ساختار، اهداف، ماموریت، ارزشها و اهداف خود را مشخص کنند؛
- نمونه اولیه یا MVP: استارتاپها برای اینکه هزینهها و ریسک شکست را کاهش دهند یک محصول کمینه ساخته و آن را به بازار عرضه میکنند. به این نمونه اولیه MVP گفته میشود که قابلیت زیادی در ارزیابی نیازهای بازار و علایق مشتریان دارد.
- بودجهریزی: با داشتن طرح تجاری و مدل درآمدی، نوبت به تأمین بودجه راهاندازی استارتاپ است. استفاده از پسانداز، دریافت کمک از دوستان یا خانواده، دعوت از سرمایهگذاران یا دریافت وام راههایی برای تامین سرمایه هستند؛
- دریافت مجوزهای قانونی: دریافت مجوز و انجام کارهای اداری در شکلگیری و رسمیت یافتن استارتاپ اهمیت دارند.
سخن پایانی
در این مقاله به این موضوع پرداختیم که استارتاپ چیست. استارتاپ مفهومی است که در چند سال اخیر توانسته است زمینهساز اجرای نوآوریهای بسیاری در صنایع مختلف شود. برای شکلگیری یک استارتاپ نیاز به طرح تجاری وجود دارد که در آن شرح ایده، جریان درآمدی، رقبا، بازار، ارزش تجاری، اعتبارسنجی، تیم کاری و خیلی از مسائل دیگر مشخص شده باشند.
رشد سریع استارتاپ مهمترین مزیت رقابتی آن است که باعث شده است در سالیان اخیر در کشورهای در حال توسعه که نیاز به افزایش نرخ اشتغال و درآمدزایی دارند، مورد توجه قرار گیرد.
بدون دیدگاه