دیجیتال مارکتینگ چیست؟
این سوالی است که بسیاری از افراد یا کسب و کارها با آن مواجه هستند. بازاریابی دیجیتال نقش مهمی در اشتغال افراد دارد و از سویی دیگر کسب و کارهای بسیاری از دیجیتال مارکتینگ برای رشد تجاری خود استفاده میکنند.
رشد کسب و کارها و نیاز به بازارهای جدید باعث شده است تا شیوههای بازاریابی به شدت تغییر کنند. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال یکی از شیوههای مدرن برای یافتن بازارهای جدید برای عرضه کالا یا خدمات به مشتریان بالقوه است.
اگر شما هم از جمله کسانی هستید که به دنبال شغل جدیدی هستید یا کسب و کاری دارید که نیاز به بازاریابی نوین دارد باید اطلاعاتی درباره این بهدست آورید که دیجیتال مارکتینگ چیست. در این مقاله نکات کاملی درباره ماهیت بازاریابی دیجیتال و مسیر شغلی مطرح در آن را بررسی خواهیم کرد. پس با دپارتمان کسب و کار مجله تو دلی ها همراه شوید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) را این گونه تعریف میکنند:
به هر شیوه برای بازاریابی محصولات یا خدمات که از طریق تجهیزات الکترونیکی انجام شود دیجیتال مارکتینگ میگویند.
در سالیان اخیر، بازاریابی دیجیتال از آن جهت اهمیت پیدا کرده است که شاهد رشد گسترده اینترنت و شبکههای اجتماعی در جوامع مختلف هستیم. فراگیری وب و سوشال مدیا یک ظرفیت مناسب و ارزان قیمت را برای بازاریابی دیجیتال در اختیار کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار داده است.
انواع شیوههای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
استفاده از تجهیزات الکترونیکی بیش از ۱۰۰ سال است که در تبلیغات و بازاریابی گسترش پیدا کرده است. از جمله باید به استفاده از تلفن یا تلگراف در بازاریابی اشاره کرد. امّا در سالیان اخیر شیوههای دیجیتال مارکتینگ به شکل ملموسی توانستهاند فرآیندهای تبلیغات و فروش را تحت تاثیر خود قرار دهند.
برای اینکه به خوبی متوجه شویم که دیجیتال مارکتینگ چیست و مسیر بازاریابی دیجیتال چگونه است باید با مهمترین روشهای بازاریابی دیجیتال که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند آشنا شویم:
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی
- نمایش بنرهای تبلیغاتی یا تبلیغات کلیکی(PPC)
- ایمیل مارکتینگ
- ارسال پیامک
- تبلیغاتی گوگل(گوگل ادز)
- سئو(SEO)
- بازاریابی تلفنی
- استفاده از بازاریابی محتوا
- بازاریابی ویدیویی
مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
وقتی صحبت از بازاریابی میشود، دستیابی به نتیجه اهمیت پیدا میکند. برای یک کسب و کار مهم است که شیوههای بازاریابی را انتخاب کند که امکان بازگشت هزینه در آن وجود داشته باشد. بنابراین مهمترین مزیت دیجیتال مارکتینگ را به نسبت شیوههای دیگر بازاریابی باید امکان کنترل هزینهها در آن دانست. زیرا با کمک ابزارهای دیجیتال به خوبی یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال مدیریت میشود.
از دیگر مزایای بازاریابی دیجیتال بایستی به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان انتخاب هدفمند مخاطبان
- قابلیت اندازهگیری نتایج یک کمپین دیجیتال مارکتینگ و بهبود عملکرد آن
- کاهش هزینههای بازاریابی و تبلیغات
- عدم محدودیت زمان و مکان در اجرای تبلیغات آنلاین
- امکان سفارشی سازی شیوههای بازاریابی
- انعطاف پذیری بالا و امکان تغییرات سریع
دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
باید توجه کنید هر چه اطلاعات شما درباره اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست بهتر میتوانید اقدامات متناسب با توجه به نیاز شناسایی شده را انجام دهید. اگر قصد دارید مسیر شغلی دیجیتال مارکتینگ را شروع کنید یا در کسب و کارتان میخواهید از بازاریابی دیجیتال برای رشد بیشتر استفاده کنید باید با زیرشاخههای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید:
۱- طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی
بسیاری از کسب و کارها متوجه شدهاند که برای بازاریابی مدرن باید به سراغ ابزارهای متفاوتی بروند که قابلیت جذب مشتریان را بدون محدودیت زمانی و مکان به سمت تجارتشان جذب کنند. مهمترین گام در راهاندازی کسب و کار اینترنتی، طراحی سایت یا طراحی سایت فروشگاهی است.
۲- سئو سایت
یکی از شیوههای بازاریابی آنلاین است که در آن سعی میشود تا با کمک بهینهسازی محتواها، یک وب سایت با کلمات کلیدی مشخصی در نتایج گوگل نمایش داده شود. بسیاری از افرادی که به توضیح این میپردازند که دیجیتال مارکتینگ چیست، معتقدند که سئو یکی از شیوههای مهم و کم هزینه در بازاریابی دیجیتال هست که اثربخشی بالایی دارد.
۳- بازاریابی محتوایی
در این شیوه از بازاریابی سعی میشود تا با استفاده از انواع فرمتهای محتوایی نظیر متن، ویدئو، تصویر و پادکست پیام بازاریابی به مخاطب انتقال یابد. محتواهای تاثیرگذار نقش مهمی در انتقال پیام بازاریابی به مخاطبان دارند. بسیاری از کسب و کارها با تولید محتوای دیجیتال به جذب مشتریان جدید میپردازند.
۴- ایمیل مارکتینگ
با ارسال ایمیل یا خبرنامه به مخاطبان هدف، آنها را در جریان یک رویداد یا عرضه محصولات جدید قرار میدهند. بازاریابی ایمیلی یک شیوه موثر برای افزایش نرخ فروش در کسب و کارهای آنلاین است.
۵- بازاریابی شبکههای اجتماعی
تنوع شبکههای اجتماعی موجب شده است تا کانالهای متنوعی برای بازاریابی دیجیتال در اختیار کسب و کارها قرار گیرد. هر کسب و کاری با درک اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست و مشتریان کسب و کار بیشتر در کدام سوشال مدیا حضور دارند یک پلتفرم را برای فعالیت خود انتخاب میکنند. اینستاگرام مارکتینگ، بازاریابی در لینکدین، توئیتر، تلگرام، محتواهای ویدئویی در یوتیوب و.. با یکدیگر تفاوتهایی زیادی دارند که یک مشاور محتوا، راهنماییهای لازم برای فعالیت در هر بستری را انجام میدهد.
۶- وبلاگنویسی
وبلاگهای متنی هنوز هم یک بستر مناسب برای جلب نظر مخاطبان هستند. کسب و کارهای پیشرو با سرمایهگذاری بر روی وبلاگها یک رسانه قدرتمند را خلق میکنند که بهعنوان یک مرجع در حوزه تخصصی فعالیتشان به مرور زمان شناخته خواهد شد.
۷- پادکست
یکی از شیوههای جلب نظر مخاطبان محتواهای صوتی است. امروزه بسیاری از دیجیتالمارکترهای حرفهای که به خوبی پی بردهاند دیجیتال مارکتینگ چیست از پادکستها برای جلب نظر حداکثری مخاطبان به سمت برندشان استفاده میکنند.
سخن پایانی
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این سوال بسیاری از افراد یا کسب و کارهایی است که قصد دارند در شغل یا تجارتشان تحول ایجاد کنند. شیوههای بازاریابی بسیار گسترده هستند. هر شیوهای برحسب نیاز باید انتخاب شود. در انتخاب روشهای بازاریابی دیجیتال باید به نوع کسب و کار و پرسونای مخاطبان توجه داشت تا در کوتاهترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دست پیدا کرد. کمک گرفتن از مشاور محتوا کمک زیادی به موفقیت در دیجیتال مارکتینگ هر کسب و کاری خواهد کرد.
بدون دیدگاه