اهمیت کار تیمی در استارتاپ‌ها

اهمیت کار تیمی در استارتاپ‌ها

استارت‌آپ(Start up) کسب و کار نوآفرینی می‌باشد که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته بوجود می‌آیند و قابلیت رشد بالا در مدت زمان کوتاه را دارند. یک استارت‌آپ باید تکرارپذیر باشد یعنی اینکه بتوان فرآیندهای کاری آن را به دفعات انجام داد. همچنین استارت‌آپ ها باید مقیاس‌پذیر باشند، بدین معنا که بتوان آن‌ها را بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی پیاده‌سازی نمود. کار تیمی یکی از موضوعات مهم در استارتاپ‌ها می‌باشد.

ارزش‌آفرینی استارت‌آپ ها باعث شده است تا افراد بسیاری در کنار هم جمع شوند و تصمیم به راه‌اندازی یک کسب و کار بگیرند. امّا فقدان آموزش‌های لازم به این افراد معمولا منجر به شکست می‌شود. نمودار زیر مهمترین دلایل شکست یک استارتاپ را نشان می‌دهد:

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود ضعف کار تیمی یکی از مهمترین دلایل شکست یک استارتاپ می‌باشد. بطوری که بسیاری از کارشناسان معتقدند یک ایده ضعیف با یک تیم قوی شانس بیشتری برای موفقیت دارد تا یک ایده قوی با یک تیم ضعیف.

یک محتوای جذاب دیگه برای شما: کارآفرینی یا کارمندی؟

شکل‌گیری کار تیمی

یک تیم به مجموعه‌ای از افرادی گفته می‌شود که دارای مهارت‌های مکمل برای یکدیگر هستند و مقاصد، اهداف و ارزش‌های مشترکی دارند که همین ارزش‌ها باعث پیوند آن‌ها به یکدیگر می‌شود. استارتاپ‌ها برای اینکه بتوانند تیم‌های کاری موفقی داشته باشند باید ارزش‌ها را شناسایی کرده و با توجه به این ارزش‌ها اعضای یک تیم را انتخاب کنند. باید توجه داشت که قبل از ایجاد یک استارتاپ بهتر است با اصول تیم‌سازی آشنا شویم.

ویژگی‌ های مهم تیم‌های استارتاپی

  1. یک تیم باید دارای حداقل ۲ عضو باشد ولی در بهترین حالت یک تیم می‌تواند دارای ۳ تا ۵ عضو باشد. مدیریت تیم شلوغ(بیش از ۵ نفر) مشکل است و معمولا چنین تیم‌هایی دچار از هم پاشیدگی می‌شوند.
  2. هر تیم باید یک هدف یا ارزش مشترک داشته باشد.
  3. اعضای تیم بهتر است همسطح یکدیگر باشند. وجود افرادی که خود را دانای کُل می‌دانند باعث تفرقه در تیم می‌شود.
  4. هر تیم باید دارای یک رهبر باشد. رهبری در تیم یک نقش ثابت نیست بلکه می‌توان با توجه به شرایط این وظیفه را به اعضای مختلف تیم واگذار کرد.
  5. تیم‌های موفق تمامی کارهای خود را مکتوب می‌کنند تا هم وظایف به موقع و درست انجام شود و هم مستنداتی برای آینده باقی بماند.
  6. اعضای یک تیم با استفاده از توانایی‌های یکدیگر سعی می‌کنند ضعف‌های هم را پوشش دهند و از برآیند کاری خود بهترین نتایج را بگیرند.
  7. تعامل و ارتباطات در تیم‌های استارتاپی در حد بالای خود قرار دارد.
  8. یکی از ویژگی‌ها بارز در تیم‌های استارتاپی این است که سعی می‌کنند در حین انجام یک پروژه مهارت‌های خود را بهبود دهند و از این بهبود در جهت رشد بیشتر پروژه‌هایشان استفاده کنند.

اهمیت کار تیمی در یک استارتاپ از آن جهت زیاد است که تیم را می‌توان اولین واحد در معماری سازمانی کسب و کار دانست. اگر این معماری ساختار مناسبی داشته باشد می‌تواند در مراحل بعدی به استارتاپ برای رشد و توسعه کمک زیادی بنماید.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *