مهارتآموزی باید با برنامهای دقیق و از همان کودکی شکل بگیرد. اگر دولتها بتوانند سرمایهگذاری مناسبی در این حوزه داشته باشند، قطعا آینده خوبی را برای خود فراهم کردهاند.
در ایران نیز در سالهای اخیر توجه خوبی به مسئله مهارتآموزی و کارآفرینی شده است. این موضوع همچنین در حال جا افتادن بین دانشآموزان و خانوادههایشان هم هست.
اهمیت مهارتآموزی و کارآفرینی در بین دانشآموزان
دانشآموزان با فراگرفتن انواع مهارتهای مختلف در رشته تحصیلی خود و در حین سالهای تحصیل میتوانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند. این موضوع باعث به وجود آمدن کسب و کارهای مختلف و ایجاد شغل میشود.
از طرفی دیگر آوردن ایدههای جدیدتر خود دلیلی بر افزایش توجه به کسب و کار، مشتری و فروش بیشتر محصولات است. در این مقاله قصد داریم تا به نقش و اهمیت مهارتآموزی در کارآفرینی بپردازیم. همچنین موانع موجود در این مسیر را بررسی کنیم و از نقش سازمانهای مردم نهاد در توسعه فرهنگ کارآفرینی بگوییم. با ما همراه باشید.
در ایران نیز در سالهای بحث کارآفرینی در حال رشد و توسعه است، اما باز هم آنچنان که باید به این موضوع بها داده نشده. در شهرهای بزرگ مثل مشهد، تهران و اصفهان نهادهای مختلفی برای بحث کارآفرینی تشکیل شده و در حال فعالیتاند.
علاوه بر همه این موارد بازهم افراد زیادی هستند که در این حیطه در حال فعالیت هستند. اکثر این افراد در طی مسیر خودشون با مشکلات و موانعی سر و کار دارند که به برخی از آنها میپردازیم.
یک مقاله کاربردی دیگر: آشنایی با مراحل طراحی مسیر شغلی
موانع کارآفرینی در ایران
کارآفرینی خود به تنهایی از محورهای اصلی رشد کشورها است. از طرفی دیگر کارآفرینی باعث اشتغالزایی، تغییر ارزشها، خروج از رکود اقتصادی و بسیاری دیگر از موارد میشود. با توجه به موارد گفته شده، کارآفرینی از نظر توسعه پایدار و رشد اقتصادی اهمیت فراوانی برای کشورها دارد.
از اولین و مهمترین مشکلات حوزه کارآفرینی در ایران، ناشناخته بودن آن در سطح جامعه است. این موضوع باعث میشود که مانعی در گسترش فرهنگ گرافیک وجود داشته باشد. از دیگرعواملی که مانع گسترش فرهنگ کارآفرینی در کشور میباشد، میتوان به نداشتن منزلت اجتماعی و ارزش سرمایه اشاره کرد.
تحصیلات نامرتبط دانشگاهی، مانعی بر سر کارآفرینی
از دیگر چالشهای این حوزه در کشور ما، ارائه نادرست دروس در مقاطع دانشگاهی است. امروز اکثر دروس به صورت نظری در دانشگاهها ارائه میشوند و قدمی در جهت کاربردی کردن این دروس برداشته نمیشود.
رشتههای علوم انسانی از رشتههایی هستند که نباید به صورت نظری در دانشگاهها تدریس شود. تلاش سختی در جهت کاربردی کردن دروس این رشتهها باید وجود داشته باشد؛ در صورتی که چنین اتفاقی در دانشگاهها صورت نمیگیرد. این اتفاق باعث میشود تا افراد کارآفرین در آن کمتر تربیت بشوند.
ازطرفی دیگر خروجیهای دانشگاهها با نیازهای بازار هماهنگی ندارد و مهارتها همسو با نیازهای بازار کار نیست. این موضوع یکی دیگر از چالشهای کارآفرینی است که به نظری بودن اکثر دروس دانشگاهی بر میگردد.
تمام موارد گفته شده تنها بخشی از مشکلات و چالشهای کارآفرینی در جامعه است.
عدم آموزش مناسب
همانطور که اشاره شد، آموزش در حیطه کارآفرینی و حتی به طور کل اکثر رشتههای دانشگاهی به صورت نظری آموزش داده میشوند. آموزش نامناسب به طبع، نبود مهارت کافی را به همراه خواهد داشت.
ارائه مباحث کاربردی به دانشآموزان و دانشجویان باعث جلوگیری از کاهش نیروی بیکار و منفعل خواهد شد.
از آنجایی که بیکاری از معضلات بزرگ جوانان ایرانی است، ارائه مباحث کاربردی و همچنین افزایش مهارت ورزی و نیروی کار ماهر میتواند راه حل مناسبی برای این اتفاق باشد. بدون شک کاهش نرخ بیکاری رشد و توسعه اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت.
سرمایهگذاری مناسب در بخش آموزش و بر دانشآموزان میتواند از هر لحاظ برای جوامع مختلف سودمند باشد.
شروع مهارت آموزی و کارآفرینی از دوران مدرسه
از دوران کودکی و مدرسه، دانشآموزان انعطاف بیشتری در برابر تغییرات دارند. اگر دولتها بتوانند با سرمایهگذاری مناسب و هدفمند دانشآموزان را به سمت مهارت آموزی پیش ببرند، میتوانند تغییرات بزرگی را در بخش آموزش ایجاد کنند. همچنین با انجام این کار در آیندهای نچندان دور تحولات اساسی اقتصادی در سطح کشور رخ خواهد داد.
نقش سازمانهای مردم نهاد در توسعه فرهنگ کارآفرینی
با توجه به این که سازمانهای دولتی با کمبود بودجه دست و پنجه نرم میکنند، سازمانهای خصوصی و مردم نهاد زیادی در اقسا نقاط ایران به وجود آمدهاند. در این سازمانها، تمرکز اصلی بر روی مهارتآموزی دانشجویان است.
سازمانهای مردم نهاد نقش بسیار زیادی در توسعه فرهنگ کارآفرینی دارند. این سازمانها سرمایه خود را به صورت متمرکز بر مهارتورزی بیشتر مهارت جویان گذاشتهاند. همچنین از بهترینهای رشتههای مختلف آموزشی برای برگزاری دورههای خود استفاده میکنند.
علاوه بر اینها دانشآموزانی که در دورههای سازمانهای مردم نهاد شرکت میکنند، با انتخاب مهارتآموزی و افزایش مهارتهای خود قدم بزرگی در جهت موفقیت خود در آینده بر میدارند. همچنین ورود به بازار کار برای افرادی که از مهارتهای بیشتری برخوردارند، بسیار راحتتر است.
مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای نیز به عنوانی یکی از این سازمانهای مردم نهاد قصد دارد تا بهترین اساتید و بهترین روشها را برای آموزش به دانشآموزانی که هدف دارند، گرد هم آورد.
افزایش هر چه بیشتر مهارتآموزی به دانشآموزان در زمان کم از هدفهای بزرگ و اصلی مجمع در این راستا است.
کلام آخر
مهارت ورزی و مهارتآموزی از مهمترین علل رشد کشورها از نظر ابعاد اقتصادی است. در این راه موانع و مشکلات زیادی هم مانند، عدم آموزش مناسب وجود دارد.
اگر دولتها تلاش و هدف اصلی خود را بر بخش آموزش و بر روی قشر دانشآموز و محصل خود بگذارند، میتوانند رشد قابل توجهی کنند.
علاوه بر اینها نظام آموزشی باید به جای این که تدریس دروس را صرفا به صورت نظری پیش ببرد، باید به ارائه مباحث کاربردی بپردازد.
در ایران نیز مشکلات متعددی در زمینه کارآفرینی وجود دارد. با وجود همه مشکلات، سازمانهای خصوصی و مردم نهاد زیادی هستند که در جهت مهارت ورزی در تلاشاند.
این سازمانها تمرکز مخصوصی در بخش مهارت آموزی گذاشته و شرایط خوبی را برای دانشآموزان فراهم کردهاند. این سازمانها نقش موثری در رشد و توسعه فرهنگی کارآفرینی کشور دارند.
بدون دیدگاه