آشنایی با مهارت مطالعه

آشنایی با مهارت مطالعه

در حال حاضر یادگیری اصولی یک موضوع مهم برای موفقیت است. افراد در هر سطح و هر جایگاه شغلی که باشند نیاز به یادگیری موضوعات جدیدی خواهند داشت. از طریق مشاهده، تحقیق، مطالعه، تجربه کردن، تکرار و.. می‌توان فرآیند یادگیری را تسریع نمود. همیشه مطالعه به عنوان یک شیوه مناسب برای یادگیری عمیق مطرح بوده است، به همین دلیل باید به مهارت مطالعه توجه کنیم و سعی در تقویت آن داشته باشیم.

برخی از افراد جمعه، مطالعه‌کردن را با خواندن یک متن مساوی می‌دانند. این در حالی است که مطالعه کردن برای خود اصولی دارد. اگر اصول مطالعه به درستی رعایت نشود یادگیری موثر بوقوع نمی‌پیوندد. یادگیری ارزش خواهد داشت که تا سالیان سال همراه یک فرد باقی بماند.

یک محتوای مشابه دیگر برای شما: کتاب‌خوان ها چگونه موجوداتی هستند؟

اصول مهارت مطالعه

اصول سه گانه مهارت مطالعه
اصول سه گانه مهارت مطالعه

برای اینکه در مطالعه به مهارت کافی دست پیدا کنیم باید با اصول آن آشنا شویم. مهارت مطالعه دارای اصول سه‌گانه زیر می‌باشد:

  1. اصول قبل از مطالعه
  2. اصول هنگام مطالعه
  3. اصول بعد از مطالعه

۱- اصول قبل از مطالعه

۱- تعیین‌هدف

هرکاری دارای هدف یا اهدافی می‌باشد. مطالعه کردن هم از این قاعده خارج نیست. اینکه بدانیم به دنبال رسیدن چه چیزی هستیم می‌تواند به ما کمک زیادی بکند.

۲- تعیین مدت زمان مطالعه

محیط مطالعه

مطالعه باید دارای چارچوب و قواعد خاصی باشد. یکی از قاعده‌ه‌های مهم در مطالعه کردن تعیین مدت زمان مطالعه است. سعی کنید خود را ملزم کنید تا در روز یک ساعت یا بیشتر کتاب بخوانید. این الزام شاید در ابتدا کمی سخت باشد امّا به مرور زمان برای شما تبدیل به یک عادت خواهد شد. عادتی که ترک کردن آن برای شما سخت خواهد شد.

۳- انتخاب محیط مطالعه

از آنجا که مطالعه کردن کاری فکری است، نیاز به تمرکز بالایی در آن وجود دارد. به همین دلیل بهتر است برای مطالعه یک مکان مخصوص را در نظر بگیریم. این مکان باید ساکت باشد و عوامل مزاحم و پرت کننده حواس در آن وجود نداشته باشد.

۲- اصول هنگام مطالعه

۱- مطالعه فعالانه

مطالعه باید ذهن انسان را بارور کند و موجب بارش افکار نوآورانه شود. در هنگام مطالعه ممکن است ایده‌‍‌های جذابی به ذهن ما خطور کند. این ایده‌ها را در یک دفترچه مخصوص یادداشت کنید تا سرفرصت درباره آن‌ها تحقیق کنید یا به اجرای آن ایده‌ها بپردازید.

۲- جدیّت در مطالعه

مطالعه فعالانه

برخی اوقات ممکن است ما به صورت تفنّنی به مطالعه بپردازیم. باید توجه داشته باشیم که مطالعه ارزشمند است که ما را به تفکّر وادارد. در مطالعه، چالش‌های که در ذهن شما شکل می‌گیرد را دنبال کنید و به دنبال حل آن‌ها در مطالعات آینده خود باشید.

۳- استراحت در حین مطالعه

در زمان یک مطالعه سنگین، ذهن و جسم ما خسته خواهد شد. بهتر است در چنین شرایطی به خود استراحت دهیم و به مدّت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از محل مطالعه خارج شویم و یک نوشیدنی بنوشیم.

۴- یادداشت‌برداری و خلاصه نویسی

ذهن انسان مطالب جدید را به همان سرعتی که خوانده می‌شوند به دست فراموشی می‌سپارد. با یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی می‌توان محتواها را به عمق ذهن فرستاد. یادداشت‌برداری درست از مهمترین بخش‌های مهارت مطالعه می‌باشد.

شما کدام را انتخاب می‌کنید: کتاب یا پول؟

۳- اصول بعد مطالعه

۱- تکرار

ما انسان‌ها به شدت فراموشکار هستیم، به همین دلیل نیاز به تکرار و یادآوری داریم. اگر در یک زمینه خاص مطالعه می‌کنید بهتر است در بازه‌های زمانی ۳ یا ۵ روزه به تکرار محتواهای قبلی بپردازید تا اصطلاحا آن محتواها ملکه‌ی ذهن شما شود.

۲- نوشتن

خلاصه نویسی و نوشتن

نوشتن مهارتی است که پس از خواندن در انسان بوجود می‌آید. سعی کنید درباره موضوعاتی که خوانده‌اید بنویسید. نوشتن باعث پویایی ذهن شما می‌شود.

۳- دنبال کردن نکات

در هنگام مطالعه برخی از موضوعات، ممکن است به نکاتی برخورد کنیم یا ابهاماتی برای ما بوجود بیاید. این نکات را در زمان مطالعه یادداشت می‌کنیم و چند روز بعد از مطالعه اولیّه، در یک فرصت مناسب به پیگیری و بازخوانی آن‌ها می‌پردازیم.

۴- حاشیه‌نویسی یا خلاصه‌نویسی

در هنگام مطالعه حاشیه‌ها یا خلاصه‌های می‌نویسیم. این حاشیه‌نویسی‌ها که در برگیرنده نظرات شخصی ما هم هستند، به ما کمک می‌کنند تا به یک دیدگاه خوب در مورد موضوع مورد مطالعه برسیم.

نوشتن چه تاثیری بر موفقیت کسب وکارها دارد؟

۸ گام مهم برای بهبود مهارت مطالعه

راههایی برای بهبود مهارت مطالعه
راههایی برای بهبود مهارت مطالعه

برای اینکه مهارت مطالعه را در خود تقویت کنیم می‌توانیم از ۸ گام مهم زیر استفاده کنیم:

گام۱: پیش مطالعه

قبل از اینکه مطالعه یک کتاب یا یک موضوع خاص را شروع کنیم، می‌توانیم پیش‌مطالعه داشته باشیم. در پیش مطالعه، به دنبال یافتن یک دید کلی می‌باشیم. امروزه اینترنت و فضاهای مجازی محیط مناسبی برای پیش‌مطالعه ویافتن اطلاعات کلّی درباره یک موضوع می‌باشند. البتّه باید در پیش‌مطالعه، به دنبال منابع معتبر باشیم.

گام۲: سئوال‌گذاری

در این مرحله سعی می‌کنیم چند سئوالی که به دنبال یافتن پاسخ آن‌ها از طریق مطالعه هستیم را برروی کاغذ بیاوریم. این سئوالات به ما کمک می‌کنند تا حس کنجکاوی ما به اندازه کافی تحریک شود.

گام۳: شروع مطالعه

سعی کنید با حداکثر سرعت مطالعه را شروع کنید. البتّه درک محتوای کتاب اهمیت دارد و نباید سریع خواندن را با سَرسَری خواندن اشتباه گرفت. در هنگام مطالعه یادداشت‌برداری را فراموش نمی‌کنیم. تمرکز و آماده بودن شرایط برای مطالعه اهمیت بسیاری دارد.

گام۴: یادداشت‌برداری

در یادداشت برداری از کلیدواژه‌ها استفاده کنید. هر کلیدواژه شامل جملات نامفهوم یا اصطلاحا علمی است که برای شما نشناخته است. از اصطلاحات پیچیده نترسید، احتمالا این اصطلاحات در ادامه متن کتاب شرح و بسط داده می‌شوند.

گام۵: تفکر عمیق

تفکر عمیق

هدف کلیدی کتاب خواندن این است که انسان مجبور شود تا به صورت عمیق به یک موضوع یا موضوعاتی بیندیشد. سعی کنید برروی کلیدواژه‌ها یا سرفصل‌هایی که خوانده‌اید عمیق شوید و سعی کنید آن‌ها را در ذهن خود تصویرسازی کنید.

گام۶: اصلاح وبازنگری

معمولا انسان‌ها دچار برداشت‌های سطحی واشتباه می‌شوند و این موضوع طبیعی است. به همین دلیل باید برروی یادداشت‌ها و خلاصه‌های خود عمیق شویم، ایرادات را بیابیم و برای ابهامات خود دنبال جواب‌های منطقی باشیم.

گام۷: برای خود ارائه دهید

آنچه از مطالعات خود برداشت کرده‌اید را برای خود ارائه دهید. در این ارائه تلاش کنید تا بخش‌های پیچیده را به شکلی ساده و گویا برای خود شرح دهید. برای ارائه شخصی از یادداشت‌ها و خلاصه‌نویسی‌های خود استفاده کنید ونکات جدیدی به آن‌ها بیفزایید. در این ارائه به دنبال کشف ارتباطاتی که تاکنون برای شما معلوم نبوده‌اند را بیابید و آن‌ها را بسط وتوسعه دهید.

گام۸: مرور مطالب

حافظه بلندمدت برای تقویت نیاز به تکرار دارد. با تکیّه بر یادداشت‌ها و خلاصه‌های خود، هر دو هفته یکبار موضوع را بازخوانی کنید. این مرور، ذهن شما را فعال نگاه خواهد داشت.

بهبود مهارت مطالعه می‌تواند به ما کمک کند تا اطلاعات جدیدی که دریافت می‌کنیم را به صورت هدفمند در زندگی روزمره و کسب وکار خود به کار گیریم. خواندن موثر به ما کمک می‌کند در یک زمان کوتاه، بتوانیم به یک درک مناسب از یک موضوع دست پیدا کنیم.

نظم چه تاثیری در موفقیت دارد: همین حالا تختت را مرتب کن!!!

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *