چرا نوشتن مهم است؟

چرا نوشتن مهم است؟

چرا نوشتن مهم است؟
بایستی آستین ها را برای نوشتن بالا زد..

جهان امروزی با سرعت بسیار بالایی به سمت پسا سوادآموزی (Post Literacy) در حال حرکت است. هر چند در پسا سوادآموزی با جهانی مواجه می‌شویم که در آن نیازی به سواد خواندن و نوشتن سنتی وجود ندارد و تنها داشتن سواد رسانه‌ای کمک زیادی به افراد خواهد کرد، اما همچنان مهارت نوشتن یا همان هنر نویسندگی برای ایجاد ارتباطات موثر با دیگران ضروری خواهد بود.

تحول در زندگی با هنر نویسندگی

جهان امروزی بر پایه تعامل شکل می‌گیرد. جایی که ارتباط کلامی و غیرکلامی نقش مهمی در شکل‌گیری روابط خواهد داشت. امروزه نویسندگی از شکل سنتی خود خارج شده و ابعاد گسترده‌تری یافته است. با مهارت نوشتن امکان ایجاد انواع محتواهای دیجیتال نظیر ویدئو، اینفوگرافی، پادکست، انیمیشن، وبلاگ، کتاب الکترونیک و.. را خواهید داشت. خلق تمامی این محصولات بر پایه مهارت نوشتن و هنر نویسندگی رقم خواهد خورد.

نوشتن شما را در شغل جدیدتان موفق‌تر خواهد کرد!

اگر شغل جدیدی را آغاز کرده‌اید، باید بدانید که توانایی در نوشتن موقعیت ممتازتری را برای شما به نسبت سایر همکاران‌تان فراهم می‌آورد. مهارت نویسندگی از جمله توانایی‌هایی است که موجب بروز خلاقیت، رشد فردی، بهبود ارتباطات و حتی رشد سازمانی شود که در آن مشغول به کار هستید.

  • بازیگری که توانایی نوشتن دارد، در خواندن سناریوها و تطبیق آن‌ها با شرایط موفق‌تر است؛
  • یک بازاریاب دیجیتال ماهر در نویسندگی، داستان‌سرایی متفاوتی را برای جلب‌نظر مشتریان و بهبود میزان فروش خود خواهد داشت؛
  • مهندس عمران، ریاضیدان، طراح، معمار و.. با هنر نوشتن، توانایی نمایش ظرافت‌های کاری خود را به دیگران خواهند داشت.

همۀ انسان‌ها به‌طور ذاتی نویسندگانی مادرزادی هستند که امکان استفاده از واژه‌ها را برای خلق اثری هنری خواهند داشت. همۀ ما می‌توانیم بنویسیم، ولی نمی‌نویسیم. زیرا که باور نداریم نوشتن تا چه میزانی در زندگی ما مهم است؟
مهمترین اصل نویسندگی این است که آنچه در ذهن داریم را به نوک قلم و کاغذ (یا فضای دیجیتال) منتقل کنیم تا ترس از نوشتن کم شود و قلم ما برای نویسندگی آمادگی کامل پیدا کند.

چگونه هنر نوشتن آینده ما را تغییر خواهد داد؟

هنر نوشتن

نوشتن همیشه آسان نیست. مهارت نویسندگی یک هنر ارزشمند است که به افراد این اجازه را می‌دهد تا تمام آنچه در درون‌شان می‌گذرد را به دیگران انتقال دهند. در گذشته تنها افراد محدودی می‌توانستند از مهارت نویسندگی خود استفاده کنند. زیرا رسانه‌ها به‌سادگی حاضر نبودند مقالات افراد را در روزنامه، جراید یا حتی کتاب‌ها چاپ کنند.

اما رشد فضای آنلاین موجب شده تا هر فرد بتواند رسانه شخصی و سفارشی‌سازی شده خود را داشته باشد. داشتن مهارت نویسندگی و هنر نوشتن به افراد کمک می‌کند تا در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌های شخصی و کتاب‌های الکترونیک به نویسندگی و تمرین نوشتن بپردازند و توجه مخاطبان زیادی را به خود یا کسب و کارشان جلب کنند.

آیا نویسندگی قربانی تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی خواهد شد؟

تکنولوژی با سرعت زیادی در حال تغییر و پیشرفت است، اما هنر نویسندگی توسط انسان‌ها هرگز با ابزارهای هوش مصنوعی (AI) جایگزین نخواهد شد. اگر توانایی نوشتن در هر فردی شکل بگیرد و به مرور زمان تقویت شود امکان موفقیت و تعالی بیشتری در زندگی شخصی و شغلی به‌وجود خواهد آمد.

چرا نوشتن برای یافتن شغل مهم است؟

مهارت نویسندگی

نویسندگی در جریان زندگی شخصی به شما کمک خواهد کرد. زندگی شخصی افرادی که توانایی نوشتن دارد، جریان آرام و متعادل‌تری خواهد داشت. چنین افرادی در مسیر شغلی خود فرصت‌های بهتری را ایجاد خواهند کرد و شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت.

برای یافتن شغل جدید، متقاضیان قبل از انجام هر اقدامی، رزومه شغلی خود را برای مدیران منابع انسانی در کسب و کارها ارسال می‌کنند. کارشناسان استخدام نیز اولین مواجهه‌ای که با متقاضی دارند از طریق رزومه شغلی شکل می‌گیرد. رزومه یک نمونه نگارشی مستند است که هنر نویسندگی فرد و میزان خلاقیت او در نوشتن تک تک واژه‌ها و ارتباط معنایی متن رزومه را نشان می‌دهد.

درست نوشتن و انتقال مفاهیم کلیدی کمک زیادی به بهتر دیده شدن افراد خواهد کرد. افرادی که به مهارت نوشتاری مسلط هستند، کار روزانه خود را به شکل بهتری انجام می‌دهند.

با مهارت نوشتن چه شغل‌هایی را می‌توانیم داشته باشیم؟

شغل های مرتبط با نویسندگی

داشتن مهارت و هنر نویسندگی در هر شخصی به او کمک می‌کند تا در شغلش موفق‌تر باشد. اما امروزه مشاغلی هستند که به شکل مستقیم با هنر نویسندگی شکل می‌گیرند. این مشاغل از جایگاه ویژه‌ای در جامعه برخوردارند و بالطبع درآمد بالایی هم دارند:

۱- نویسندگی کتاب

علی‌رغم تغییرات فناوری، هنوز هم کتاب‌های کاغذی پرطرفدارند. نویسندگان بسیاری هستند که با هنر قلم خود، مخاطبان را به سمت خود جذب می‌کنند. بهتر است به سوال اولیه برگردیم که چرا نوشتن مهم است؟
زیرا هنوز هم بسیاری از موضوعات جدید و ناشناخته‌ای وجود دارند که مردم علاقه‌مندند اطلاعاتی دربارۀ آن‌ها از طریق کتاب‌ها به‌دست آورند.

البته در نویسندگی کتاب شاهد این هستیم که افراد بسیاری به سمت کتاب‌های الکترونیک رفته‌اند. انتشار سریع و دسترسی سریع به e-book موجب می‌شود تا تعداد زیادی از خوانندگان از آن استفاده کنند.

۲- وبلاگ‌نویسی

بله؛ محیط وب بستری برای نویسندگانی است که قصد دارند از هنر نوشتن خود در محیط مجازی استفاده کنند. وبلاگ‌ها هنوز هم طرفداران بسیاری دارند و خوانندگان آن‌ها هر روز به وبلاگ مراجعه می‌کنند تا مقالات جدید را مطالعه کنند.

البته برای نویسندگی وب باید در کنار هنر نوشتن با مهارت‌هایی هم‌چون بازاریابی محتوا، سئو، جستجوی موضوعات ترند روز، انتقال پیام‌های بازاریابی و ترغیب کاربران به اقدام آشنایی کافی داشت.

۳- استفاده از توانایی نوشتن در مدیریت شبکه‌های اجتماعی

نویسندگی در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربرد دارد. یک ادمین اینستاگرام یا لینکدین با مهارت نوشتن خود مخاطبان را به سوی برند مدنظرش می‌کشاند. نویسندگی در شبکه‌های اجتماعی هنری است که منافع اقتصادی بسیاری را برای کسب و کار دارد و به توسعه برند تجاری یا برند شخصی کمک خواهد کرد.

۴- کپی‌رایتری هنر نویسندگی متفاوت و پول‌ساز

کپی‌رایتینگ یا تبلیغ‌نویسی هنری است که در آن نویسنده تلاش می‌کند با کمترین تعداد کلمه بیشترین پیام را به مخاطب خود انتقال دهد و او را دعوت به انجام اقدام خاصی نماید. کپی‌رایترها در نوشتن شعارهای برند، متن‌های تبلیغاتی، عناوین تیزرها یا بیلبوردهای تبلیغاتی، عنوان کتاب، تیترهای پست‌های وبلاگ و.. امکان استفاده از توانایی‌های خود را خواهند داشت. کپی‌رایترها از جمله نویسندگانی هستند که از مهارت نوشتن خود بیشترین درآمد را خواهند داشت.

۵- خبرنگاری

نوشتن مقالات در مجله‌ها، روزنامه‌ها یا ماهنامه‌ها مهم است. اما نوعی از نوشته وجود دارد که همۀ افراد به آن علاقه‌مندند. خبر (News) از موضوعاتی است که عامۀ جامعه و حتی افراد متخصص به دنبال اطلاع آن هستند. هنر خبرنگاری از مهارت‌هایی است که با رعایت اصول خاصی در نوشتن به دست می‌آید.
برای تبدیل شدن به خبرنگاری موفق نیاز به آموزش، تمرین و ممارست و تجربه کردن در سالیان متمادی وجود دارد.

۶- تولید محتوای دیجیتال

نویسندگی تغییرات زیادی کرده است. امروزه محتواهای دیجیتال با توجه به دسترس‌پذیری بالا و قابلیت اشتراک‌گذاری مورد توجه بسیاری از افراد و کسب و کارها قرار گرفته‌اند. بسیاری از نویسندگان هنر و مهارت نوشتن خود را در زمینه سناریونویسی تبلیغاتی، فیلمنامه‌نویسی، تولید پادکست، اینفوگرافیک، تصویرسازی دیجیتال، کاریکاتور، عکاسی مفهومی و.. به کار می‌برند.
محتواهای دیجیتال تحول شگرفی در نویسندگی ایجاد کرده‌اند و توانسته‌اند توجه اکثر مخاطبان را به خود جلب کنند.

چرا کارفرمایان، کارکنان مسلط به نوشتن را به سایرین ترجیح می‌دهند؟

نوشتن مهم است و کارفرمایان نیز این موضوع را به درستی متوجه شده‌اند. زیرا کارکنانی که به هنر نویسندگی مسلط‌ هستند، دارای خصوصیات مثبت زیادی می‌باشند:

  • هوش بیشتر در نویسندگان: نویسندگان به علت رعایت قواعد نگارشی و برخورداری از دامنه متنوعی از کلمات در ذهن‌شان، هوش بیشتری خواهند داشت؛
  • اخلاق بهتر: برای تقویت هنر نوشتن نیاز به خواندن و مطالعات بسیاری وجود دارد. استمرا مطالعه موجب می‌شود تا نویسندگان صبوری و اخلاق‌‌مداری بیشتری در کارشان داشته باشند؛
  • رفتار حرفه‌ای: تلاش برای ارتباط موثر با دیگران از طریق هنر نویسندگی موجب می‌شود تا نویسندگان در کار خود رفتار حرفه‌ای داشته باشند؛
  • توانایی سازمان‌دهی بالا: نوشتن نیاز به سازمان‌دهی دارد. کسب اطلاعات دقیق درباره موضوعات مختلف، برنامه‌ریزی دقیق و داشتن تعهد برای انجام وظایف از خصوصیات نویسندگان است.

چرا نوشتن در زندگی شخصی مهم است؟

اهمیت نوشتن در زندگی شخصی

در تمامی ساعات زندگی روزمره ما در حال خواندن، شنیدن یا نوشتن هستیم. ایمیل‌های روزانه، شنیدن اخبار، تماشای برنامه‌های تلویزیونی، ارسال پیامک، خواندن اطلاعات روی محصولات و..
شنونده خوب بودن، خواننده مسلط و نویسنده‌ای ماهر بودن بر روی جنبه‌های مختلفی از زندگی شخصی، تعاملات فردی و.. تاثیر می‌گذارند. توجه به دلایل اهمیت نوشتن در زندگی شخصی را نشان می‌دهند:

  1. توانایی نوشتن شما را تبدیل به یک خواننده موفق خواهد کرد. خواندن و نوشتن دو توانایی است که رشد هریک بر روی دیگری تاثیر مستقیم می‌گذارد؛
  2. وقتی توانایی انتخاب هنرمندانه کلمات و چینش آن‌ها در کنار یکدیگر را داشته باشید، خطر ایجاد سوتفاهم در نوشته‌ها، نامه‌ها، گفتار، پست‌های وبلاگی یا نظرات شبکه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد؛
  3. تهیه لیست کارهای روزانه با کمک هنر نوشتن، ساده‌تر و البته شفاف‌تر خواهد شد؛
  4. نوشتن و یادداشت‌برداری راهکاری مناسب برای کاهش استرس و غلبه بر اضطراب است؛
  5. هنر نویسندگی به بهبود تعاملات با دوستان و اعضای خانواده کمک می‌کند؛
  6. نوشتن ابزاری برای تغییر دادن ذهنیت فرد نسبت به موضوعات مختلف است. از همین‌رو نویسندگان توانایی استدلال و قضاوت بهتری دارند؛
  7. نوشتن به تکامل شخصیت کمک خواهد کرد؛
  8. نویسندگان فرایند تفکر و یادگیری بهتری را نسبت به سایر افراد تجربه خواهند کرد؛
  9. مهارت نویسندگی، امکان توضیح دادن ایده‌ها یا تفکرات ذهنی را به قرد خواهد داد. یک نویسنده با نوشتن‌های خود، خاطرات و ایده‌ها را برای همیشه ثبت و ضبط خواهد کرد؛
  10. نوسندگی قدرت تحلیل بهتری از وقایع زندگی را به ما خواهد داد؛
  11. نوشتن امکان سرگرم شدن را به نویسنده و دیگران خواهد داد؛
  12. و..

سخن پایانی

چرا نوشتن مهم است؟ این سوالی است که پاسخ‌های متنوعی را می‌توان برای آن مطرح کرد. مهارت نوشتن و هنر نویسندگی امکان ایجاد ارتباط موثر را فراهم می‌آورند. یک نویسنده، به احتمال زیاد خواننده موفقی خواهد بود که توانایی خوانش متون و درک مفاهیم کلیدی را خواهد داشت. افزایش دایره لغات مورد استفاده در نویسندگان این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا منظور خود را به‌صورت شفاف و روان به دیگران انتقال دهند.

مهم: این مقاله اولین بار در تاریخ ۱۷ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ نگارش گردید که بعد از بازنگری در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ مجدد منتشر گردید.

سوالات متداول

چرا نوشتن مهم است؟

نویسندگی یک مهارت بین فردی محسوب می‌شود. نویسندگان علاوه‌بر ارتباط کلامی با دیگران از طریق ارتباط غیر کلامی نیز به مخاطبان خود مرتبط می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود تا آن‌ها در بسیاری از مشاغل موفقیت بیشتری داشته باشند.

چگونه مهارت نویسندگی را در خود تقویت کنیم؟

همه افراد به‌صورت ذاتی از بدو تولد نویسنده هستند. اما برای اینکه این مهارت در فرد شکل بگیرد و هنر نوشتن به حد اعلای خود برسد خواندن کتاب و تمرین نویسندگی تاثیر بسیاری خواهد داشت. البته شرکت‌ها در دوره‌های آموزشی نویسندگی خلاق نیز به فرد کمک خواهد کرد تا مهارت‌های نوشتاری خود را ارتقا دهد.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *