چگونه به موفقیت در شغل جدید برسیم؟

چگونه به موفقیت در شغل جدید برسیم؟

انتخاب شغل جدید همیشه کار ساده‌ای نیست. در بسیاری از اوقات دستیابی به موفقیت در شغل جدید کمی پیچیده و مشکل می‌شود و بدون توجه به برخی از نکات امکان موفق شدن وجود ندارد.
باید توجه داشت که ناشناخته‌هایی در مشاغل جدید وجود دارند که زمینه استرس برای کارکنان را در شغل‌‌شان ایجاد می‌کنند. در این مقاله راهکارهایی را مطرح می‌کنیم که به شما کمک خواهد کرد تا در موقعیت‌های شغلی جدید شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

چرا تغییر شغل؟

در دنیای جدید که اکثر افراد با تغییرات سریع تکنولوژیکی و تغییر در سبک کاری و زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، تغییر شغل اجتناب ناپذیر است. قرارگیری در موقعیت شغلی جدید برای همۀ افراد موضوعی ناشناخته و پیچیده است.
تغییر فرهنگ سازمانی، تعهدات و مسئولیت‌های جدید کاری، همکارانی متفاوت با خصوصیات اخلاقی جدید، محیط کاری خاص، ساعات کاری متفاوت از قبل و.. همگی موجب می‌شود تا دستیابی به موفقیت در شغل جدید بیش از هر چیزی نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشد.

راهکارهایی برای موفقیت در شغل جدید

افرادچه درون‌گرا باشند و چه برون‌گرا، برای برقراری ارتباط موثر و درست با همکاران جدید دچار مشکلاتی می‌شوند. راهکارهای زیر کمک زیادی می‌کنند تا احتما موفق شدن در موقعیت شغلی جدید افزایش یابد:

۱-بپرسید، گوش کنید و تایید کنید تا به موفقیت در شغل جدید برسید

برای داشتن ارتباط موثر با همکاران جدید از آن‌ها سوالاتی شفاف دربارۀ فرایندهای کاری و نحوۀ انجام امور روزمره بپرسید. به صحبت‌ها خوب گوش کنید. گوش دادن فعالانه برای موفقیت در شغل جدید ضروری است. همچنین به‌موقع در موضوعاتی که باید نظر بدهید یا کار همکاران را تایید کنید، مشارکت نمایید تا با آن‌ها ارتباط دوستانه‌تری پیدا کنید. البته در موضوعات حساس کاری نیازی نیست که بی‌دلیل به تایید کار همکاران بپردازید.

۲-از تجربه‌های شغلی قبلی در کار جدید استفاده کنید

قرار گیری در موقعیت شغلی جدید و کار با همکارانی با خصوصیات ناشناخته، سخت و پیچیده است. اما به‌طور قطع هر فردی در شغل قبلی دارای دانش و تجربه ارزشمندی بوده است که به‌کارگیری آن در شغل جدید مزایایی را به همراه می‌آورد.

۳- با همکاران جدید پیوند برقرار کنید

اگر می‌خواهید در شغل جدیدتان سریعتر به موفقیت برسید با همکاران جدید رابطه‌ای دوستانه برقرار کنید. فاصله گرفتن از همکاران در روزهای اولی که در محل کار جدید حضور می‌یابید، موجب می‌شود تا همکاران نیز نسبت به شما جبهه بگیرند.

۴- کنجکاو باشید و یاد بگیرید

نقش یادگیری برای موفقیت در شغل جدید

کنجکاوی با فضولی و دخالت در کار همکاران فرق می‌کند. برای یادگیری نکات مهم در شغل‌تان کنجکاو باشید و سعی کنید قدرت یادگیری و هوش خودتان را به همکاران نشان دهید. این موضوع به همکاران شما ثابت خواهد کرد که فردی مستعد و قابل اعتماد هستید.

۵- از همکاران برای انجام کارها کمک بگیرید

در چند هفته اول کارهایی پیش خواهد آمد که شما در انجام آن‌ها دچار مشکل خواهید شد. این موضوع جای نگرانی نیست. خجالت را کنار بگذارید و از همکاران بخواهید در انجام آن کار شما را راهنمایی و کمک کنند.

۶- مهربان و دلسوز باشید

برای موفقیت در شغل جدید، همواره لبخند بر لب داشته باشید و با همکاران‌تان با مهربانی برخورد کنید. این رفتار به شما کمک خواهد کرد تا تعامل موثرتری با همکاران جدید برقرار کنید.

۷- برنامه داشته باشید و عملکرد خود را بسنجید

برنامه‌ریزی به شما کمک خواهد کرد تا شانس بیشتری برای موفقیت در شغل جدید داشته باشید. بهتر است پس از طی کردن فرایند مصاحبه استخدامی و پذیرفته شدن در شغل جدید یک برنامه مدّون ۱۰۰ روزه برای خود طرح‌ریزی کنید که در آن اهداف مشخص با KPI های قابل اندازه‌گیری وجود داشته باشد.

۸- با فرهنگ سازمانی جدید تطابق پیدا کنید

فرهنگ سازمانی و موفقیت شغلی

اگر به دنبال موفقیت در شغل جدید هستید قبل از هر کاری باید فرهنگ سازمانی حاکم در شغل جدیدتان را بشناسید و با هنجارهای موجود در محل کار آشنا شوید. به‌طور حتم برخی از مولفه‌های فرهنگ سازمانی با شخصیت شما تطابق ندارد.

با انعطاف‌پذیری امکان همراهی با سازمان را در خود تقویت کنید و در مواردی که تطابق با فرهنگ کاری در سازمان مشکل است با مدیران یا همکاران صحبت کنید تا در صورت امکان، تغییراتی در فرهنگ سازمانی ایجاد شود.

۹- با همکاران در شغل جدید گفتگو کنید

ورود فرد جدید به هر سازمانی باعث می‌شود تا برخی از کارکنان قدیمی در مقابل او گارد بگیرند. در چنین شرایطی بیش از هر چیزی گفتگو تاثیرگذار است. سعی کنید با همکارانی که مستقیم در ارتباط هستید، گفتگو کنید و دربارۀ مهارت‌ها، توانایی‌ها، تحصیلات، تجارب قبلی، نمونه کارها و حتی ضعف‌ها و نقاط قوت‌تان صحبت کنید. نتیجه این گفتگو باید منجر به یافتن راهکارهایی برای همکاری موثر و بهبود عملکرد سازمان شود. گفتگو همیشه به بهبود ارتباطات سازمانی کمک خواهد کرد.

۱۰- مهارت‌های جدید را یاد بگیرید

موفقیت در شغل جدید بدون یادگیری مهارت‌های جدید امکان‌پذیر نیست. در شغل جدید موضوعاتی هستند که شما آن‌ها را یاد ندارید. همین چالش‌های جدید هستند که شغل ذرا برای شما جذاب خواهند کرد. با یادگیری مهارت‌های جدید اعتماد مدیران و همکاران جدیدتان را بیش از قبل به دست خواهید آورد و نقش خود را در موقعیت شغلی جدید پررنگ‌تر خواهید کرد.

۱۱- اهداف شخصی را با اهداف شغلی هم‌راستا کنید

هر فردی در زندگی خود دارای اهداف شخصی است که برای تحقق آن‌ها تلاش می‌کند. این در حالی است که مدیران نیز اهداف مشخصی برای هر موقعیت شغلی یا مسیر شغلی در نظر دارند. برای موفقیت در شغل جدید بایستی تا حدامکان اهداف شخصی و اهداف شغلی را با یکدیگر هم‌راستا کرد. گفتگو با مدیران واحد منابع انسانی کمک زیادی برای ذستیابی به این هدف به شما خواهد کرد.

۱۲- ایجاد چالش‌های اساسی برای موفقیت در شغل جدید

یکی از اهداف شما در ورود به شغل جدید دستیابی به موقعیت‌های متفاوت و فرصت‌هایی برای رشد فردی است. برای اینکه به این هدف دست پیدا کنید و از منطقه امن خود خارج شوید باید با ایجاد چالش‌های جدید، توانایی‌های خود را تقویت کنید. تقویت نقاط ضعف از راه‌های موثر برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر در شغل جدید است.

سخن پایانی

باید توجه داشت که موفقیت در شغل جدید یک موضوع نسبی است. هر چند ارزیابی‌هایی که هر فرد انجام می‌دهد تا حدود زیادی وضعیت او را نشان می‌دهد، اما مهمترین معیار برای سنجش میزان موفقیت، رضایت شغلی است که هر فردی از کار جدید خود به دست می‌آورد.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *