به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

کتاب و کتابخوانی

این روزها نسل شان کمتر پیدا می شود و صد البتّه که هر روزی که می گذرد کمتر می توانی پیدایشان کنی . بله از کتابخوان های حرفه ای صحبت می کنیم . کتابخوان هایی که در دست شان و در کیفشان و در اطاق کارشان فقط و فقط کتاب پیدا می شود و لاغیر .

این جماعت طوری کتاب می خوانند که گمان میکنی بدون کتاب لحظه ای و کمتر از لحظه ای نمی توانند زنده بمانند . این موجودات عجیب آنچنان حرص و ولعی که برای خواندن یک کتاب دارند ، برای خوردن شیشلیک حاج حسن و میز اردو معین درباری را ندارند . باید دانست که آنها با کتاب زنده اند و کتاب با آنها .

برای این جماعت کتابخوان موقعیت مکانی چندان اهمیتی ندارد آنها در هرجا و هر زمان که بتوانند کتاب می خوانند . حتی عده ای از آنها در اتوبوس ، تاکسی ، مترو و حتی مطب دکتر کتاب می خوانند . جماعت کتابخوان طوری در مطب دکترها کتاب می خوانند که خود پزشکان هم اینگونه کتاب نمی خوانند . البته ما متوجه این موضوع هستیم که اگر طبیبان هم این همه کتاب می خواندند ، دیگر کی می توانستند در مطب هایشان مریضها را ویزیت کنند .

با ورود رسانه های اجتماعی نسل جماعت کتابخوان به شدت رو به افول گذاشت و دیگر به راحتی نمی توانیم کتابخوان ها را در هر جایی مشاهده کنیم . البته کتابخوان ها بیکار ننشسته اند و از خود همین شبکه های اجتماعی برای ترویج کتابخوانی بهره برده اند . آنها حتی توانسته اند که انواع کتابخوان های الکترونیک نظیر فیدیبو و کتابخوانی های صوتی نظیر ایران صدا را هم ترویج دهند . این موضوع نشان می دهد که نسل کتابخوانها نه تنها در حال انقراض نمی باشد که به شدت در حال تغییر شکل دادن و منطبق شدن با شرایط روزمی باشد .

ما حتی شاهد نسل جدیدی از کتاب های پی دی اف هستیم که افراد به راحتی می توانند به مطالعه آنها بپردازند . حتی بسیاری از این کتاب ها به رایگان توسط سایت های مختلف در اختیار افراد قرار می گیرند که این خود نشان دهنده رشد روز افزون جماعت کتابخوان این دیار می باشد .

البته در این مابین نباید از نقش دشمنان قسم خورده هم به راحتی غافل شد . همان دشمنانی که مرتب عنوان می کنند میانگین مطالعه روزانه ایرانیان تنها دو دقیقه است . آنها هرگز توجه ندارند که بسیاری از ایرانیان هم اکنون در تلگرام حضوری بلندمدت و طولانی دارند . به طوری که اگر حضور آنها نمی بود پاول دورفی هم نمی بود . البته بسیاری از اهل کتابها معتقدند که مطالعه در تلگرام هرگز جزیی از سرانه مطالعه نمی باشد . ولی تلگرامیسم ها (طرفداران تلگرام) معقدند که مطالعه کانال های تلگرامی بر بار علمی آنها خواهد افزود ( الله اعلم : و خدا بهتر می داند )

حال در چنین شرایطی ما شاهد هفته ای به نام هفته کتاب و کتابخوانی هستیم . هفته ای که در آن کتابخوانی از رونق خاصی برخوردار است و حتی جماعت کتاب نخوان ها هم در این هفته تلاش می کنند تا کمی خود را کتابخوان نشان دهند . حتی عده ای پا را فراتر از این می گذارند و جوایز ارزشمندی را برای کتابخوانی قرار می دهند . به هر شکل باید توجه داشت که مرز دانایی و نادانی تنها با کتاب مشخص می شود و این کتاب است که به شما امکان رشد و بالندگی را خواهد داد . پس تا می توانید به خواندن کتاب بپردازید و باز هم شعار همیشگی ما ؛ بخوانید تا بدانید تا بمانید .

پیروز و مانا باشید .

مسعود معاونی

۲۴ آبانماه ۱۳۹۷ مشهد مقدس .

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *