جذابیت در محل کار؛ چگونه در محل کار جذاب و با نفوذ باشیم؟

جذابیت در محل کار؛ چگونه در محل کار جذاب و با نفوذ باشیم؟

جذابیت در محل کار از موضوعاتی است که بر روی استخدام و میزان حقوق تاثیر می‌گذارد. جذابیت چیزی است که به‌طور کامل متفاوت از زیبایی ظاهری محسوب می‌شود. یک فرد جذاب لازم نیست که حتما دارای چهره زیبایی باشد. عوامل مهمی در ایجاد جذابیت موثر هستند. جذابیت در محیط‌های کاری به ایجاد تعامل بهتر با سایر کارمندان کمک می‌کندو موجب می‌شود تا بسیاری از تعارضات کاری به حداقل برسند. در ادامه به بررسی مهمترین عوامل جذابیت در محیط کاری می‌پردازیم.

جذابیت در کار؛ چگونه در محیط کاری جذاب باشیم؟

جذابیت در محل کار

جذابیت در محل کار از مفاهیمی است که برای بسیاری از مدیران اهمیت دارد. زیرا کارکنان جذاب، اعتمادبه‌نفس قوی‌تری داشته، تعاملات بهتری با همکاران دارند و عملکرد مثبتی از خود بر جای می‌گذارند. ویژگی‌های افراد جذاب در محل کار عبارت‌اند از:

  1. ظاهر و صورتی منظم؛
  2. وزن طبیعی؛
  3. قدی بالاتر از حد متوسط؛
  4. پوست شفاف و موهای سالم؛
  5. در مردان آرواره‌ای مربعی و شانه‌های پهن جذابیت محسوب می‌شود و در زنان داشتن اندام ساعت شنیبرای دیگران جذاب است.

اما باید توجه داشت که تنها خصوصیات ظاهری باعث ایجاد جذابیت در محل کار نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از خصوصیات هستند که برخی افراد را جذاب می‌کنند. بسیاری از مدیران ارشد سازمانی و مدیران منابع انسانی (HR) در استخدام و تعیین حقوق به میزان جذابیت افراد در محیط‌های کاری توجه دارند.

برای تبدیل شدن به فردی جذاب در محیط کار توجه به نکات زیر ضروری است:

۱- ظاهری آراسته و پیراسته داشته باشیم

مرتب و تمیز بودن در عین هماهنگی و سادگی در پوشش، جذابیت زیادی را برای کارکنان در محیط‌های کاری ایجاد خواهد کرد. آراستگی ظاهری افراد تاثیر روانی مثبتی را بر روی دیگران می‌گذارد. کثیف‌بودن و ژولیدگی، فرد را بی‌ارزش جلوه داده و میزان اثرگذاری و توجه به او را کاهش می‌دهد.

۲- برای جذابیت در محل کار پر حرف نباشید

محیط‌های کاری دارای الزامات و قواعد خاص خود هستند. زیاد حرف زدن مانع جدی برای انجام وظایف همکاران می‌شود. به‌طور کلی سکوت تاثیر ذهنی و روانی خوبی را بر روی اطرافیان می‌گذارد. سکوت و گوش دادن بیشتر، یک فرد را عاقل‌تر، با تجربه‌تر و قابل اعتماد‌تر نشان می‌دهد. سکوت منطقی توانایی شنیدن فعال در افراد را تقویت کند.
البته این سکوت نباید با انزوا و گوشه‌گیری اشتباه گرفته شود. در تایم‌های استراحت یا در دورهمی‌های دوستانه‌ای که همکاران برگزار می‌کنند، فعال و پرجنب و جوش باشید و با رعایت ادب با سایر همکاران صحبت و تعامل کنید.

۳- تقویت مهارت‌های نرم برای جذاب شدن در محیط کاری

مهارت‌های نرم یا مهارت‌های بین فردی تاثیر زیادی بر روی میزان جذابیت افراد در محیط کار دارند. افراد جذاب در محل کار با ارتباط موثر، درک متقابل، همدلی، همکاری، کار تیمی، مذاکره، رفع تعارضات و… توجه سایر همکاران را به خود جلب می‌کنند. تقویت مهارت‌های نرم یا همان Soft Skills موجب می‌شود تا فرد در تعامل‌های خود با دیگران از اعتمادبه‌نفس بالاتری برخوردار باشد.

۴- قاطعیت را در کنار انعطاف‌پذیری در محیط کار داشته باشید

افراد جذاب شخصیت قاطعی دارند. آن‌ها به‌طور معمول اهداف مشخصی دارند و برای دستیابی به این اهداف، برنامه‌های مدون و ارزش‌های معینی را تعیین می‌کنند. البته قاطعیت آنان در محیط کار به این معنا نیست که در تعامل و همکاری با سایر کارکنان انعطاف‌پذیر نیستند.
انعطاف‌پذیری در محیط کار به افراد جذاب کمک می‌کند تا در شرایط ضروری با اعضای تیم کاری همکاری موثر داشته باشند. این همکاری در زمینه‌های آموزش، کمک به رشد و ارتقا فردی همکاران و… اتفاق می‌افتد. امروزه محیط‌های کاری دچار تغییرات زیادی شده‌اند. افراد جذاب در محیط کار که انعطاف‌پذیری مناسبی دارند با شرایط مختلف نظیر دورکاری کنار می‌آیند.

۵- به حفظ نظم محیط و تمیز نگاه داشتن میز کار توجه کنید

حفظ نظم از عوامل جذابیت در محیط کار

جذابیت در محل کار تنها مختص به زیبایی ظاهری افراد نیست. افراد جذاب منظم هستند، میز کار مرتبی دارند و وظایف خود را به موقع انجام می‌دهند تا اختلالی در کار دیگر همکاران ایجاد نشود. این نظم باعث می‌شود تا آن‌ها بر روی کار اصلی‌شان تمرکز کنند و در وظایف دیگر همکاران دخالت نکنند.

۶-کنترل عصبانیت از عوامل جذابیت در محل کار است

افراد جذاب در بین همکاران، به‌سادگی عصبانی نمی‌شوند و با دیگران وارد جر و بحث‌های بی‌فایده نمی‌شوند. آن‌ها نرم و ملایم سخن می‌گویند و در شرایطی که با افراد عصبانی و بی‌نزاکت مواجه می‌شوند، خود را کنترل کرده و با آرامش و متانت با او صحبت می‌کنند. میزان جذابیت کارکنان در محل کار بر روی کاهش تضاد منافع و مدیریت تعارض موثر است.

۷- افراد جذاب محترم هستند و با دیگران با احترام رفتار می‌کنند

احترام به دیگران در محیط های کاری

در اکثر محیط‌های کاری، شاهد حضور همکاران مرد و زن هستیم. یکی از خصوصیات افراد جذاب در محل کار، احترام و رعایت اخلاق در برخورد با همکاران دیگر است. اگرچه در محیط‌های کاری مدرن، بین زن و مرد تفاوتی گذاشته نمی‌شود. اما اگر احساس می‌کنید که همکار خانم یا آقا در نحوه ارتباط مشکل دارد، رعایت حدود اهمیت دارد.
ایجاد نگاه‌های جنسیتی در بین همکاران نه‌تنها بر روی عملکرد آنان تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه سازمان را در ابعاد بزرگ‌تری با مشکل روبرو می‌کند.

برای دستیابی به جذابیت در محل کار با همکاران شوخی نامرتبط نکنید، زیرا این شوخی‌ها به مرور زمان مرزهای ادب و احترام را از بین برده و بعد از مدتی منجر به بی‌احترامی و توهین می‌شوند. افراد جذاب همیشه به مدیریت هیجانات خود می‌پردازند و منطقی‌ترین رفتار را از خود بروز می‌دهند. آن‌ها اصول ارائه بازخورد به همکاران را بلد هستند و هرگز باعث دلخوری و نارحتی آن‌ها نمی‌شوند.

۸- با فناوری‌های روز آشنا شوید و آن‌ها را به دیگران آموزش دهید

افراد جذاب در محیط‌های کاری، اطلاعات کامپیوتری مناسبی دارند. آن‌ها تکنولوژی‌های روز را می‌شناسند و به همکاران خود برای استفاده از آن‌ها کمک می‌کنند. همانطور که برای جذابیت در محل کار به مهارت‌های نرم نیاز است، داشتن مهارت‌های فنی یا همان مهارت‌های سخت نیز ضروری است.

۹-به فرهنگ سازمانی توجه کنید

شرایط کاری در تمامی سازمان‌ها همیشه به یک شکل نیست. در استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک، فرهنگ سازمانی تفاوت زیادی با یک شرکت متوسط یا بزرگ دارد. این تفاوت‌ها را در ساختار سازمانی و نحوه ارتباطات مشاهده می‌کنیم. حتی فرهنگ سازمانی بر روی نحوه لباس پوشیدن و صحبت کردن افراد نیز اثر می‌گذارد.
به همین دلیل برای جذابیت در محیط کاری باید به فرهنگ توجه کرد. زیرا برخی از رفتارهای در یک سازمان ارزشمند و در سازمانی دیگر نکوهیده و زشت محسوب می‌شوند.

۱۰- برای جذابیت در محل کار مسئولیت‌پذیر باشید و به سازمان‌تان وفادار بمانید

در محیط‌های کاری شاهد مجموعه‌ای از وظایف به هم تنیده هستیم. اگر فردی وظیفه خود را به درستی انجام ندهد در کار دیگر همکاران نیز اختلال ایجاد می‌شود. اگر فردی در محیط کار، مسئولیت‌هایی که به او سپرده شده است را به درستی انجام دهد و حتی به دیگران در انجام درست وظایف کمک کند، احترام بسیاری را به دست می‌آورد و جذاب به‌نظر خواهد رسید.

از سویی دیگر صادق بودن و دوری از ریاکاری، زیرآب‌زنی و دورویی از خصوصیاتی است که موجب تقویت جذابیت در کار برای افراد خواهد شد. حفظ اسرار همکاران و سازمان نیز از موضوعاتی است که اعتماد دیگران به ما را تقویت خواهد کرد.

سخن پایانی

جذابیت در محل کار از خصوصیاتی است که موجب می‌شود تا افراد فرصت‌های بیشتری را برای ارتقا شغلی و رشد فردی به‌دست آو.رند. افراد جذاب همیشه محبوب هستند و مورد توجه و احترام می‌باشند. برای ایجاد جذابیت در محل کار داشتن صورتی زیبا یا اندام منحصربه‌فرد کافی نیست. بلکه افراد جذاب با مجموعه‌ای از رفتارها و منش‌هایی که دارند، در ذهن دیگران جذاب جلوه می‌کنند.
اگر قصد دارید تا در محیط کار جذاب به‌نظر برسید، از همین حالا شروع کنید و با اصلاح رفتارهای منفی خود به سمت جذابیت در محل کار حرکت کنید.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *