برای موفقیت در تبلیغات، بازاریابی و برندینگ در یک کسب و کار، باید به اهمیت تحقیقات بازار توجه داشت. فعالیت گسترده شرکتهای صنعتی در بازارهای آنلاین یا بازارهای صنعتی بدن تحقیق اصولی از وضعیت بازار نتیجه مثبتی را نخواهد داشت. در این مقاله از دپارتمان کسب و کار مجله خبری تو دلی ها به بررسی مفهوم Market Research پرداخته و به اهمیت آن در رشد سریع کسب و کارها خواهیم پرداخت.
تحقیقات بازار چیست؟
تولید یک محصول یا خدمت بدون شناخت دقیق از نیازهای بازار برای کسب و کارها موفقیتی را به همراه نمیآورد. در تحقیقات بازار Research Market سعی میشود تا با جمعآوری اطلاعات، تحلیل رقبا، تطابق محصول یا خدمت با نیاز بازار، بررسی نیازهای مشتریان و… به شناخت دقیقی از شرایط بازار دست یافت.
داشتن اطلاعات درست از بازار به مدیران کسب و کار کمک میکند تا اقدامات موثری را در جهت توسعه تجارتشان انجام دهند. تحقیقات بازار برای دستیابی به اهداف مختلفی انجام میشود. بسیاری از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ برای برگزاری موفقیتآمیز کمپینهای تبلغاتی و بازاریابی با تحقیقاتی که انجام میدهند به شناخت دقیقی از شرایط بازار و مشتریان خود دست پیدا کرده و براساس این اطلاعات مشاورههای کسب و کاری را ارائه میدهند.
بیشتر بخوانید: اهمیت دریافت مشاوره هدفمند در کسب و کارهای آنلاین
چرا تحقیق بازار ضروری است؟
رقابت در صنایع مختلف باعث میشود تا تحقیقات بازار به یک ضرورت تبدیل شود. برای اینکه شرکتهای تجاری در بازارهای رقابتی، برندسازی انجام دهند و بهعنوان شرکتی پیشرو در صنعت خود مطرح شوند بایستی با استفاده از مشاوران کسب و کار به تحقیق از بازار و شناسایی نیازهای مشتریان بپردازند.
درک درست از ظرفیت بازار بر روی مدیریت محصول تاثیر گذاشته و موجب میشود تا کسب و کار براساس چشمانداز مشخصی فعالیتهای تجاری خود را پایهریزی کند. تحقیق بازار کمک میکند تا بتواند پیشبینیهای لازم درباره آینده را انجام داد و ریسکهای موجود در تجارت را کاهش داد.
کاربرد تحقیقات بازار چیست؟
زمانی که قصد داریم به یک فعالیت جدید تجاری را آغاز کنید باید به شناخت درستی از شرایط برسیم تا احتمال موفقیت ما افزایش پیدا کند. تحقیقات بازار به کسب و کارها کمک میکند تا:
- نقاط ضعف و قوت خود و رقبا را بشناسند؛
- به یک شناخت درست از نیازهای بازار دست یابند؛
- درک درستی از مشتریان خود و علایق آنها پیدا کنند؛
- فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات را آگاهانه به پیش ببرند؛
- رقبا را مورد ارزیابی قرار دهند و رویکرد آنها به مسائل مختلف را بررسی کنند؛
- با کمک تحقیق بازار امکان شناسایی فرصتهای جدیدی وجود دارد. صنایع خلاق با درکی که از بازار دارند با استفاده از نوآوری به ابداعات جدیدی دست مییابند؛
- تحقیقات بازار هزینههای کسب و کار را به شدت کاهش میدهد و کمک میکند تا یک بیزینس با یک نقشه راه به سمت اهداف خود حرکت کند.
یک مقاله کاربردی: چگونه اهداف SMART به تعیین چشماندازهای کسب و کارها کمک میکنند؟
آشنایی با مراحل و ابزارهای تحقیق بازار
برای اینکه ظرفیت بازار را در مورد یک محصول یا گروه کالایی مورد بررسی قرار دهیم و از اطلاعات بهدست آمده در راهکارهایی برای کمپینهای تبلیغاتی هدفمند استفاده کنیم باید از ابزارهای مختلفی استفاده کرد:
- مشاهده: سادهترین شیوه برای تحقیقات بازار است. در این شیوه تجربۀ محقق بازار اهمیت زیادی در روند انجام کار دارد؛
- مصاحبه: در این روش به مصاحبه با مخاطبان یا گروههایی از مشتریان هدف پرداخته میشود؛
- نظرسنجی: با توسعه ابزارهای دیجیتال میتوان خیلی سریع فرمهای نظرسنجی را در بین مخاطبان هدف توزیع کرد و نظر آنها را در مورد یک موضوع مطلع شد؛
- مطالعات موردی: مطالعات موردی یا Case Study یکی از روشهای معتبر در تحقیق بازار است که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران کسب و کارها قرار میدهد؛
- مشارکت جمعی: در این شیوه سعی میشود تا از یک گروه از مخاطبان یک کسب و کار برای نظرخواهی و حل یک مشکل دعوت شود. این شیوه تحقیقات بازار از آنجایی که مشتریان یک کسب و کار را در فرآیند تحقیقات درگیر میکند، خروجی آن نتایج بهتری دارد.
برای انجام یک تحقیقات بازار موفق و فراگیر، از تمامی ابزارهای کیفی و کمی که در بالا نام بردیم استفاده میشود.
تحقیقات بازار یا تحقیقات بازاریابی؟
تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) مفهوم گستردهتری از تحقیقات بازار (Market Research) است. در تحقیق بازار تنها به دنبال فروش محصول در یک بازار خاص هستیم. این در حالی است که در تحقیقات بازاریابی سعی میشود روشهای افزایش فروش، یافتن بازارهای جدید، توسعه محصول، شناخت مشتری، کانالهای بازاریابی، شیوههای قیمتگذاری، ارتباط موثر با مشتریان و… مورد بررسی قرار گیرد.
با توجه به نکاتی که در بالا گفتیم، واگذاری تحقیقات بازار به کانونهای تبلیغاتی که تجربه کافی در زمینه تحقیق بازاریابی دارند، به یک کسب و کار کمک میکند تا خیلی سریع به نتایج مورد انتظار دست یابد.
تحقیقات بازار در مشهد
مشهد بهعنوان دومین شهر بزرگ کشور محسوب میشود که صنایع زیادی در آن فعال هستند. همچنین گردشگری و زیارتی بودن شهر موقعیتهای ارزشمندی را برای رشد تجاری در اختیار شرکتهای کوچک، متوسط یا بزرگ قرار داده است.
علاوهبر تمامی این موارد تجارت الکترونیک از موضوعاتی است که در مشهد توانسته با کمک شرکتهای دانشبنیان گسترش سریعی پیدا کند. خدمات توریست پزشکی نیز از موارد مهمی است که در مشهد با کمک تحقیق بازار توسغه و گسترش یافته است.
تمامی این موارد موجب میشود تا اهمیت تحقیقات بازار در مشهد افزایش پیدا کند. شرکتها و آژانسهای دیجیتال مارکتینگ با درک صحیح از این موضوع بر روی تحقیقات از بازارهای هدف تمرکز میکنند تا کسب و کارها با کمترین هزینه به بهترین نتایج برسند. برای دریافت مشاوره کسب و کار در مشهد به سراغ شرکتهای معتبر بروید.
سخن پایانی
دپارتمان کسب و کار مجله تو دلی ها بهعنوان یک تیم حرفهای فرایندهای مرتبط با تحقیق بازار را در شهرهای مختلفی همچون تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز، یزد، زاهدان و.. انجام میدهد تا کسب و کارهای کوچک، متوسط یا حتی کسب و کارهای بزرگ با کمترین دغدغه به توسعه بازار هدف خود بپردازند.
دریافت مشاورههای تخصصی به کسب و کارها کمک میکند تا با آسودگی خاطر تحقیقات بازار خود را به افراد مجرب واگذار کنند و در کوتاهترین زمان بهترین نتایج را بگیرند.
بدون دیدگاه