فضای کار اشتراکی یا همام کوورک (Coworking Space) از مفاهیمی است که در فضاهای استارتاپی و نوآوری زیاد درباره آن میشنویم. امروزه کسب و کارهای نوپا با تیمهای کوچک فعالیت خود را بهصورت سریع و چابک شروع میکنند. آنها محدودیتهای زیادی در منابع دارند به همین دلیل سعی میکنند با مدیریت متفاوتی، استارتاپ خود را به جلو ببرند.
افزایش قیمت دفاتر کار موجب شده تا فضای کار اشتراکی از طرفداران بسیاری برخوردار شود. فضایی که در آن تیمهای کاری مختلف برای دستیابی به اهدافشان در آن بهصورت مستقل فعالیت میکنند. البته همواره امکان همافزایی در بین تیمهای مستقرر در کوورک وجود دارد. این همافزایی نقش کلیدی در رشد کسب و کارهای مستقرر در فضاهای کار اشتراکی خواهد داشت.
کار در خانه یا فضای کار اشتراکی؟!
فریلنسرها (Freelancer) دغدغه زیادی در مورد نحوۀ انجام فعالیتهای روزانهشان دارند. آنها به دنبال این هستند که بهترین بهرهوری شخصی را داشته باشند. از همینرو، به دنبال اخذ بهترین تصمیم براساس شرایط شخصیشان برای کار در خانه یا فضای کار اشتراکی هستند. حس تنهایی در کار یکی از مشکلات عمده فریلنسرهاست. بسیاری از فریلنسرها همقولاند که:
” کار در خانه و نداشتن همصحبت نهتنها باعث تشدید خستگی آنها میشود بلکه نداشتن ارتباطات موثر با سایر فعالان حوزه کاری موجب میشود تا آنها در بازاریابی و جذب پروژههای جدید دچار مشکل شوند.”
ایجاد فضای کار اشتراکی زیاد پیچیده نیست. بخشی از کافه، لابی هتل، خانه دوستان یا فضاهای اختصاصی که در اختیار فریلنسرها قرار میگیرد بهعنوان کوورک محسوب میشوند که افراد با حضور در آن سعی میکنند با تمرکز (Focus) کامل بر روی کارشان، احتمال موفقیت و دستیابی به اهدافشان را افزایش دهند. انعطافپذیری موجود در فضاهای کار اشتراکی تاثیر بهسزایی بر روی عملکرد کارکنان میگذارد.
یک مقاله کاربردی دیگر: اصول مهم در مدیریت نیروی کار از راه دور
چرا فضای کار اشتراکی؟
فضای کار اشتراکی مزایایی را برای فریلنسرها فراهم میآورد. در فضاهای اشتراکی امکان ایجاد شغل رابطهای وجود دارد. یعنی امکان شخصیسازی محیط کار و همکاران براساس شرایط هر فرد فراهم است. این ظرفیت باعث افزایش رضایت بیشتر فریلنسرها و بهبود عملکردشان میشود. ایجاد شغل رابطهای فرصتهای بهتری را در اختیار فریلنسرها قرار میدهد، زیرا:
۱- جلوگیری از تعاملات غیرضروری
در فضاهای کار اشتراکی، فریلنسرها همانند محیطهای اداری رسمی مجبور نیستند با همکاران تعامل کنند. به همین دلیل مدیریت زمان بهتری صورت میپذیرد و از شر قاتلان زمان خلاص میشوند.
۲- شکلگیری ارتباطات موثر در فضای کار اشتراکی
بدون تردید در فضاهای کار اشتراکی متخصصانی از طیفهای گسترده مشاغل حضور دارند. وجود افرادی با تجارب مختلف در co-work این شانس را به فریلنسرها میدهد تا هر روزه با افرادی موثر ملاقات داشته باشند. بسیاری از این افراد، بهعنوان اینفلوئنسر (افراد تاثیرگذار) در حوزه کاری خود محسوب میشوند و قرارگیری در کنار آنان ارزش بسیاری خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: آشنایی با اصول مذاکره برای فریلنسرها
۳- رهایی از هزینههای زیاد اجاره دفتر مستقل
همانطور که کار در خانه عملکرد را کاهش میدهد، اجاره یا خرید دفتر کار مستقل برای استارتاپها و فریلنسرها بهسادگی امکانپذیر نیست. فضای کار اشتراکی به نسبت دفاتر اداری مستقل هزینه کمتری دارد. زیرا اشتراکگذاری فضا و امکانات موجب میشود تا هزینهها تا حدود زیادی بین افراد سرشکن شود.
۴- نجات یافتن از رقابتها در محیطهای کار سَمّی
در کوورک برخلاف فضاهای اداری رسمی، شاهد رقابتهای فزاینده و مخرب بین کارکنان نیستیم. تعامل با سایر افراد حاضر در فضای کار اشتراکی هیچ تاثیر مثبت یا منفی بر روی رتبه و جایگاه شغلی نمیگذارد. بنابراین حس امنیت بیشتری بین افراد شکل میگیرد. در فضاهای کار اشتراکی فرهنگ سازمانی خاصی حکمفرماست که بر روی رفتار جمعی افراد تاثیر میگذارد.
۵- مزایای خاص فضای کار اشتراکی
در بسیاری از کوورکها جلسات همفکری یا کارگاههای آموزشی برگزار میشود. این ارتباطات غیررسمی ولی حرفهای بر روی یادگیری تاثیر میگذارند. چیزی که در محیط کاری خانه یا فضاهای اداری بهسادگی اتفاق نمیافتد.
چگونه فضای کار اشتراکی بهینهتری را ایجاد کنیم؟
فضاهای کار اشتراکی هنوز مفهوم جدیدی محسوب میشوند که فرهنگ استفاده از آنها بهطور کامل شکل نگرفته است. به همین دلیل مدیران کوورکها باید دربارۀ نحوه استفاده از فضای کار اشتراکی به مراحل زیر توجه کافی کنند:
۱- اطلاعرسانی مزایای کار در کوورک به فریلنسرها
هرچند که روزبهروز بر طرفداران فضاهای کار اشتراکی افزوده میشود، اما هنوز هم بسیاری از افراد هستند که اطلاعات کاملی درباره مزایایی Co-work ندارند. بیان این نکته که حضور در دفاتر اشتراکی علاوهبر ایجاد فرصتهای شغلی رابطهای، بهرهوری فریلنسرها را افزایش میدهد، موجب خواهد شد تا کوورکها طرفداران بیشتری پیدا کنند.
۲- ارائه کمک هزینه حضور در فضاهای کاری اشتراکی
اگر سازمانی کارکنان خود را در محیطهای اشتراکی به فعالیت مشغول میکند باید به آنها کمک هزینه فضای کار اشتراکی را پرداخت کند. این کمک هزینه مجوب بهبود وضعیت فضاهای کار اشتراکی شده و از طرفی دیگر به کارکنان و فریلنسرها انگیزه بیشتری برای حضور در چنین مکانهایی را میدهد.
۳- مقابله با دام راحتی کار در خانه
هرچند که کار در منزل راحتی خاصی را برای کارمندان دارد ولی موجب کاهش بهرهوری آنان میشود. ایجاد فضای آرام و مناسب برای افراد در محیطهای اشتراکی انگیزه آنان برای حضور در دفاتر اشتراکی را افزایش میدهد. همچنین راهاندازی فضای کار اشتراکی در محلههای مختلف موجب میشود تا فریلنسرها و کارکنان انگیزه کافی برای رفتن به کوورک را داشته باشند و زمان زیادی را صرف رفتوآمد نکنند.
۴- توجه به آوزش و برگزاری رویداد در کوورکها
ارائه آموزشهای تخصصی و کاربردی در محیطهای کوورک موجب میشود تا فریلنسرهای بیشتری علاقهمند به حضور شوند. این آموزشها میتواند در زمینه مهارتهای بین فردی، مهارتهای نرم و حتی برخی از مهارتهای فنی باشد. برگزاری رویدادهای تجربهمحور در فضاهای کاری اشتراکی، حس و تجربه متفاوتی را در اختیار اعضا قرار خواهد داد.
۵- امکانات رفاهی جانبی
قرار دادن امکاناتی نظیر سالن غذاخوری، کافیشاپ، اتاق استراحت یا بازی، کتابخانه، مکانی برای جلسات کاری و.. موجب میشود تا فضای کار اشتراکی از محیط خانه یا دفاتر کاری رسمی دلپذیرتر شود. انعطافپذیری ساعات کاری در کوورک نیز یکی از جنبههای مثبت این محیط کاری برای فریلنسرهاست.
سخن پایانی
فضای کار اشتراکی محیطی جدید برای فعالیت فریلنسرها، کارمندان پارهوقت یا دورکار است. ایجاد فرهنگ سازمانی برای چنین محیطهایی بر روی بهرهوری افراد فعال در کوورک تاثیر میگذارد. از سویی دیگر، تقویت ارتباطات امکان استفاده از تجربیات سایرین را برای فریلنسرها ایجاد کرده و شرایط اجرای پروژههای مشترک بین آنان را فراهم میآورد.
منبع: Harvard Business Review
بدون دیدگاه