مزایای بی‌حوصلگی در محل کار

مزایای بی‌حوصلگی در محل کار

شاید در ابتدا تصور کنید که عنوان غاین مقاله اشتباه شده است، اما هیچ اشتباهی در کار نیست و ما قصد داریم تا درباره مزایای بی‌حوصلگی در محل کار صحبت کنیم.
بی حوصلگی در محل کار تجربه‌ای است که اکثر کارمندان در برخی از مواقع آن را داشته‌اند. بی‌حوصلگی موجب می‌شود تا افراد وظایف محوله را با دقت انجام ندهند و دچار مشکلاتی نظیر اهمال‌کاری شوند.

مزایا و معایب بی‌حوصلگی در محل کار

بی‌حوصلگی حالت روحی است که جنبۀ منفی دارد. اما در محل کار، بی‌حوصلگی با تصمیم‌گیری‌های پرخطر، اشتباهات پر هزینه و حوادث ناشی از بی‌توجهی یا عدم تمرکز مرتبط است. همچنیت بی‌حوصلگی با فرسودگی شغلی و کاهش رضایت شغلی ارتباط مستقیمی دارد.

اما تحقیقات جدید نشان داده که بی حوصلگی در محل کار اگر به شکل درستی مدیریت شود، مزایایی را به همراه می‌آورد.
احساس بی‌حوصلگی (Sens of Boredom) یک مکث یا استراحت کوتاه برای مغز و بدن شما ایجاد می‌کند که پتانسیل رشد خلاقیت و شکل‌گیری ایده‌های جدید و نوآورانه را فراهم می‌کند. بی‌حوصلگی در محل کار آن‌هم به‌صورت طولانی مدت، افراد را وادار می‌کند تا سوالات کلیدی از خود بپرسند:

  1. آیا من در مسیر درستی هستم؟
  2. آیا کارم درست است؟
  3. مسیر شغلی را به درستی پیش می‌روم؟
  4. و..

از بی‌حوصلگی در محل کار برای بهتر شدن استفاده کنید

بی حوصلگی در محل کار

هرگز به سراغ شغلی نروید که حس کسالت و ناراحتی در آن داشته باشید. اما بی‌حوصلگی در محل کار نگرانی ندارد زیرا نشان‌دهنده این واقعیت است که هنوز ذهن شما فعال است و به دنبال پذیرش بی‌چون و چرای موضوعات نیست. از بی حوصلگی در محل کار برای تقویت انعطاف‌پذیری و دستیابی به اهداف مثبت استفاده کنید.

در صورت بروز بی‌حوصلگی بلافاصله تصمیم به ترک محل کار نگیرید. تجربه نشان می‌دهد که انواعی از کسالت و بی‌حوصلگی در افراد به وقوع می‌پیوندند که هر کدام منجر به رفتار خاصی می‌شوند. در صورت بروز بی‌حوصلگی درباره دلیل آن تحقیق کنید.
اطلاعاتی که در این زمینه به‌دست می‌آورید انگیزه و انرژی شما را تقویت خواهد کرد. شناسایی علاقه‌مندی‌ها و موضوعاتی که حوصله انجام آن را دارید به شما کمک می‌کند تا الگوهایی را در خود شناسایی کنید که بر روی موفیت‌تان تاثیر می‌گذارند.

با انواع بی‌حوصلگی در محل کار آشنا شوید

بی حوصلگی در محل کار دارای انواع مختلفی است. شناسایی این انواع به پیشگیری از کسالت کمک می‌کند:

  1. بی‌حوصلگی کم اثر: فرد حس می‌کند کمی حوصله انجام کار را ندارد و با کمی استراحت و ریکاوری اوضاع عادی می‌شود. این حالت به‌طور معمول در روزهای شلوغ کاری بروز می‌کند؛
  2. نمایش نسبی کم حوصلگی: حس نوخوشایندتری است و زمانی اتفاق می‌افتد که تمرکز کافی برای انجام یک کار وجود ندارد. افکار سرگردان در این حالت باعث می‌شوند تا کارها به درستی پیش نروند؛
  3. جایگزینی فعالیت‌ها: در این مرحله از بی‌حوصلگی در محل کار، فرد تلاش می‌کند تا کارهایی را جایگزین فعالیت‌های روزمره‌ای کند که حوصله انجام آن‌ها را ندارد؛
  4. بی‌حوصلگی واکنشی: اگر فردی ملزم به انجام یک کار تکراری یا خسته‌کننده باشد، حس ناخوشایندی خود را با واکنشی خاص نشان می‌دهد. رفتارهای پرخاشگری و عصبانیت از مهمترین نشانه‌های بی‌حوصلگی دراین مرحله است؛
  5. بی‌حوصلگی حاد: در این مرحله فرد دچار حس بی‌علاقگی، بی‌انگیختگی و عدم حس عاطفی به رویدادهای اطرافش می‌شود. او با بی‌توجهی و بی‌تفاوتی با موضوعات پیرامونی برخورد می‌کند. در نتیجه استرس مزمن، افسردگی یا سیر مسائل مربوط به سلامت روان رخ می‌دهد. شدت بی‌حوصلگی در محل کار موجب خواهد شد تا حس ناامیدی و درماندگی در فرد بروز کند.

دنبال راهکاری برای بی‌حوصلگی در محل کار باشید

براساس نوع بی حوصلگی در محل کار و موقعیت شغلی‌تان تصمیم‌گیری کنید. شاید دوره‌ای کوتاه استراحت و تفریح؛ بی‌حوصلگی را کاهش دهد یا شاید هم نیاز باشد تا نقش سازمانی و موقعیت شغلی خود را تغییر دهید. ذات برخی از نقش‌های شغلی، خسته‌کنندگی، یکنواختی و بی‌حوصلگی را به همراه می‌آورند.

واقعیت این است که برخی از افراد مناسب ساختارهای کارمندی نیستند. مدیران ارشد سازمانی با ایجاد موقعیت‌هایی برای کارآفرینی سازمانی، امکان کاهش کم‌حوصلگی کارکنان را فراهم می‌کنند. لحظات بی‌حوصلگی در محل کار، فرصت‌هایی متفاوت را در اختیار کارآفرینان سازمانی قرار می‌دهد تا با شناسایی موقعیت‌های مثبت، جرقه‌هایی برای خلاقیت ایجاد کنند و به نوآوری باز در سازمان کمک کنند.

سخن پایانی

بی‌حوصلگی در محل کار، حس ناخوشایندی است. اما فرصتی ارزشمند برای فکر کردن درباره علایق، ارزش‌ها و اهداف فردی است. با شناخت نوع بی‌حوصلگی که تجربه می‌کنید و عوامل زمینه‌ای، راه‌های جدیدی برای تعامل با دنیای اطراف خود خواهید یافت. بی‌حوصلگی در بسیاری از مواقع به خلاقیت، انعطاف‌پذیری و توانایی سازگاری با موقعیت‌های جدید در شما کمک خواهد کرد.
منبع: این مقاله برداشت آزادی از مقاله The Benefits of Being Bored at Work در hbr.org است.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *