۸ راهکار برای بهبود بهره‌وری شخصی

۸ راهکار برای بهبود بهره‌وری شخصی

زندگی‌های امروزی مملو از گرفتاری‌های گوناگون می‌باشند، به طوری که انرژی و زمان ما صرف اموری می‌شود که چندان برای ما سودمند نمی‌باشد. توجه به بهره‌وری شخصی به ما کمک می‌کند تا کارهای بیهوده را از لیست فعالیت‌های روزانه خود حذف کنیم.

بهره‌وری شخصی(Personal Productivity) یک روش برنامه‌ریزی در کارهای شخصی و شغلی می‌باشد. با کمک بهره‌وری شخصی می‌توان وظایف و تعهدات روزانه را به خوبی انجام داد. ما می‌توانیم با کنترل حواس پنجگانه، مدیریت صحیح زمان، توجه به ارتباطات موثر و اخذ تصمیمات صحیح بهره‌وری خود را افزایش دهیم.

۸ مهارت مهم برای افزایش بهره‌وری شخصی

۱- نظم و انظباط

نظم و انظباط شخصی باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوانیم بر روی مسائل مهم و ضروری تمرکز کنیم. یک محیط کار مرتب باعث ایجاد انگیزه و پشتکار بیشتر در شما می‌شود و جلوی خستگی و کسالت را می‌گیرد.

یک محتوای توصیه شده در زمینه نظم: همین حالا تخت خوابت را مرتب کن!!

۲- مدیریت زمان

نظم و انظباط

اینکه بدانیم در چه زمانی باید چه کاری را انجام دهیم اهمیت بسیاری دارد. استفاده درست از زمان هنری است که افراد موفق به خوبی از آن استفاده می‌کنند. اکثر افراد عادی جامعه تصور می‌کنند، زمان به راحتی به دست خواهد آمد و ارزشی برای آن قائل نمی‌شوند. بنابراین برای حفظ آن اقدام چندانی نمی‌کنند. این در حالی است که وقت گران بها‌ترین چیزی است که یک انسان در طول زندگی خود آن را در اختیار دارد.

۳- استفاده از فناوری‌های روز

خوشبختانه با توسعه فناوری‌های پیشرفته، شاهد رشد انواع سیستم‌های اتوماسیون هستیم. سیستم‌های اتوماسیون وظیفه دارند تا به صورت برنامه‌ریزی شده فعالیت‌های را به جای ما انجام دهند یا زمان انجام آن‌ها را به ما یادآور شوند. استفاده از نرم‌افزارهای اتوماسیون ادرای و برنامه‌های یادآور می‌تواند به ما کمک کنند تا کارهها را در زمان مناسب انجام دهیم.

نقش فناوری در بهره وری شخصی

برخی از این نرم‌افزارها عبارتند از:

  • مایکروسافت آفیس و اکسل
  • مایکروسافت پروژکت(MSP)
  • ترللو(Trello)
  • واندرلیست(Wunderlist)
  • وان نوت مایکروسافت(One Note)
  • آسانا(Asana)
  • تودولیست(To Do List)
  • تسکولو(Taskulu)

کار تیمی؛ ۵ درس مهمی که می‌شود از غازها یاد گرفت

۴- برون‌سپاری یا جمع‌سپاری

برون سپاری و جمع سپاری

در حال حاضر شرکت‌ها و استارت‌آپ های بسیاری با هدف تسهیل زندگی روزمره انسان‌ها بوجود آمده‌اند. شما به راحتی می‌توانید سرویس خودرو، به خشکشویی بردن لباس‌ها، تعمیرات منزل و.. را به شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها بسپارید. همچنین می‌توانید بسیاری از کارها را به صورت مشارکتی و جمعی انجام دهید تا سرعت انجام کارها افزایش پیدا کند.

برون‌سپاری و جمع‌سپاری دو شیوه‌ای هستند که می‌توانند باعث بهبود کارآیی در ما شوند و زمانی که از محل برون‌سپاری کارها برای ما آزاد می‌شود را می‌توانیم صرف امور مهم‌تری بکنیم.

۵- به کارگیری ارتباطات دیجیتال

استفاده از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، پیام‌رسان‌ها و.. باعث شده تا بسیاری از کارهای روزانه سهولت بیشتری پیدا کنند. ما می‌توانیم با ارتباطات موثر و حتی دورکاری، بهره‌وری شخصی خود را بهبود دهیم.

شاید خواندن این محتوا هم برای شما جذاب باشد: ۱۳ راهکار برای افزایش اعتماد به نفس

۶- دسته‌بندی و اولویت دهی به کارهای روزانه

اولویت دهی به کارهای روزانه

برای اینکه بتوانیم امور روزمره خود را جلو ببریم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم امّا قبل از برنامه‌ریزی بهتر است ابتدا کارهایمان را دسته‌بندی کنیم و سپس با توجه به اهمیت و اولویتی که برای فعالیت‌ها در نظر گرفته‌ایم به انجام آن‌ها بپردازیم.

۷- نه گفتن را یاد بگیریم

بسیاری از اموری که ما در طول روز انجام می‌دهیم، کارهایی هستند که برعهده ما نیستند و تنها توسط اعضای خانواده، همکاران یا دوستان بر گردن ما گذارده شده‌اند. هرچند که کمک و همکاری با خانواده و همکاران پسندیده است، امّا بایستی یاد بگیریم که با نه گفتن به موقع، وظایف نامرتبطی را برعهده نگیریم که نه امکان رها کردن آن‌ها وجود داشته باشد و نه امکان انجام آن‌ها برای ما مقدور باشد.

۸- توجه به تفریح ونشاط

تفریح و نشاط

بهره‌وری بسیار مهم است ولی باید توجه داشته باشیم که بهره‌وری به معنای کار بیش از اندازه نمی‌باشد. هر انسان در طول روز یا هفته نیاز به تفریح و سرگرمی دارد. این تفریحات سالم موجب افزایش انگیزه و تجدید انرژی در انسان می‌شود. ورزش روزانه هم علاوه بر تندرستی باعث می‌شود تا ذهن انسان، تمرکز بیشتری بر روی مسائل پیدا کند.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *