کرونا ویروس و بحران اجتماعی در ایران

کرونا ویروس و بحران اجتماعی در ایران

کرونا ویروس جدید (COVID-19) که برای اولین بار در اوایل دی ماه ۹۸ در چین مشاهد شد، این روزها فراگیر شده و به طور گسترده وارد ایران شده است. ویروس COVID-19 d یک ویروس جدیدی است که فعلا درمان یا واکسن قطعی ندارد.

این ویروس به شدت مشکلات حاد تنفسی ایجاد می‌کند. به همین دلیل افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند در معرض خطر بیشتری هستند و در صورت ابتلا به این ویروس با مشکلات جدّی مواجه خواهند شد.

کرونا ویروس در ایران

از ۲ اسفند که اولین موارد ابتلا به کرونا ویروس در شهر مذهبی قم مشاهده شد و درگیر شدن ایران به صورت رسمی توسط وزارت بهداشت تایید شد، یک ترس و واهمه عمومی در بین مردم پدیدار گردید.

کرونا ویروس جدید
کرونا ویروس جدید

این در حالی است که احتکار و گران‌فروشی، ماسک و مواد ضدعفونی نیز موضوعی است که جامعه ایران را به شدت متاثر از خود کرده است. چیزی که قابل باور نیست این است که عدّه‌ای سودجو و فرصت طلب از شرایط جامعه برای منفعت طلبی‌های مالی خود سواستفاده می‌کنند.

مدیریت بحران به شیوه ایرانیان

کرونا در ایران
کرونا در ایران

بحران‌های مختلف در همه‌جای دنیا به وقوع می‌پیوندند ولی آن‌چه مهم است مدیریت صحیح بحران می‌باشد. چیزی که در دولت و مسئولان ایرانی به هیچ وجه وجود ندارد و متاسفانه خود مسئولین هم به بخشی از بحران‌ها تبدیل می‌شوند.

مدیریت بحران چیزی جزء هنر درست مدیریت کردن نیست. اطلاع‌رسانی های ناقص و دروغگویی‌های مکرر مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در چند وقت اخیر باعث شده است تا مردم اعتماد خود را به مسئولین به طور کامل از دست بدهند.

لزوم تنش‌زدایی روانی علیه کرونا ویروس از جامعه ایران

پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که استرس و نگرانی شدید یکی از مواردی است که سطح ایمنی بدن را به شدت کاهش می‌دهد و شرایط را برای فراگیر شدن ویروس کرونا مساعد می‌کند.

فراگیر شدن کرونا در جامعه ایران
فراگیر شدن کرونا در جامعه ایران

حفظ آرامش در جامعه و توجه به هشدارهای پزشکی می‌تواند در کنترل این بیماری نقش بسزایی داشته باشد. اطلاع‌رسانی درست به مردم باعث می‌شود تا جامعه در دام افراد سودجو نیفتد و روبه خوددرمانی و خرافه‌پرستی نیاورد.

آن‌چه مسلم است، کرونا ویروس یک بیماری جدید و به شدت مسرّی می‌باشد و درمان‌های سنتی و اسلامی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روی آن داشته باشد. توجه به مسائل بهداشت فردی، احساس مسئولیت نسبت به سایر افراد جامعه و عدم حضور در اماکن عمومی و شلوغ نظیر مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و زیارتگاه‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش این بیماری داشته باشد.

با آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه خوانندگان وبلاگ دودلی‌ها

مسعود معاونی ، ۶ اسفند ۹۸

یک مقاله پزشکی دیگر: حسرت در انسان‌ها، ریشه ها و دلایل

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *