ولنتاین یا روز عشاق

ولنتاین یا روز عشاق

روز ولنتاین (valentine) که از آن با نام روز عشّاق یا روز عشق نیز یاد می‌شود جشنی است که هر ساله در روز ۱۴ فوریه(۲۵ بهمن ماه) برگزار می‌شود. در این روز عشّاق واقعی به یاد خاطرات زیبایی که داشته‌اند به یکدیگر گل سرخ یا هدایایی به رنگ سرخ می‌دهند.

ولنتاین
ولنتاین

ولنتاین براساس یک افسانه قدیمی که صحّت آن چندان مشخص یست ایجاد گردیده است. براساس مدارک موجود در کلیسای کاتولیک حداقل چندین قدیس با نام والنتین به جرم عشق‌ورزی و ازدواج با زنان گردن زده شده‌اند و همین موضوع باعث گردیده است تا این روز به نام عشّاق نام‌گذاری شود.

چرا آن مرد تاجر اعدام نشد؟

معادل جشن ولنتاین در ایران باستان

در ایران باستان، جشن مهرگان که در روز ۱۶ آبان برگزار می‌شد شباهت زیادی به روز ولنتاین مسیحیان دارد. در روز مهرگان، ایرانیان به یکدیگر هدیه می‌دادند و به یکدیگر مهر می‌ورزیدند.

همچنین در جشن اسفندگان که پنجم اسفند هر سال برگزار می‌شده است، مردان ایرانی به همسران خود هدیه می‌دادند و از زحمات آنان قدردانی کرده و آن‌ها را برتخت می‌نشاندند.

ولنتاین در ایران امروز

در فرهنگ معاصر ایران که به شدت وام‌گرفته از فرهنگ غربی است، دختران و پسران جوان برای معشوقه‌های خود هدایای با رنگ سرخ تهیه می‌کنند. انواع خرس، شکلات تزئینی، جعبه‌های فانتزی و گل‌های سرخ از جمله مطرح‌ترین هدایای استفاده شده برای این روز می‌باشند.

روز ولنتاین

هر چند که برگزاری جشن روز ولنتاین به طور رسمی در ایران ممنوع است و فروش هدایای مرتبط با آن نیز غیرقانونی محسوب می‌شود، امّا همچنان شاهد عرضه تعداد زیادی از ان قبیل هدایا در فروشگاه‌های لاکچری در شهرهای بزرگ ایران می‌باشیم.

عشق بیشتر، دردمندی بیشتر!!!

ایرانیزه کردن ولنتاین

تلاش‌های دولتی برای محو کردن این روز در سالیان اخیر تاثیر چندانی نداشته است. شاید عدم معرفی یک روز به عنوان روز عشق در تقویم رسمی کشور، باعث شده است تا جامعه به سمت فرهنگ غربی متمایل شود.

بسیاری از کارشناسان فرهنگی معتقدند که روز ولنتاین تنها یک حربه برای مافیای اقتصادی است که سعی دارد هدایای فاقد ارزش را در قالب این روز و با قیمت بالا به جوانان عرضه کند و اندیشه‌های غربی و فرهنگ مصرف‌گرایی را در جامعه فراگیر نماید.

در این مورد خاص مسئولین می‌‌توانند با کمی هوشمندی و انتخاب یک مناسبت سازگار با فرهنگ ایرانی-اسلامی، این ناهنجاری اجتماعی را تبدیل به یک هنجار و ارزش نمایند.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *