ملکه نورجهان اولین ملکه فمنیست جهان

ملکه نورجهان اولین ملکه فمنیست جهان

نورجهان همسر جهانگیر از پادشاهان سلسله گورکانی در هند بود که بسیار زیرک و با نفوذ بود. نورجهان را قدرتمندترین ملکه تاریخ هندوستان می‌دانند. نام واقعی نورجهان، مهرالنساء بود. ملکه نورجهان در خانواده‌ای اشرافی و ایرانی متولد شد. ملکۀ زیبای هندوستان، شاعری خوش ذوق، شکارچی ماهر و یک معمار مبتکر بود. کاخ تاریخی تاج محل با الهام از طرحی از وی و بدست یک مهندس ایرانی به نام عیسی خان ساخته شد.

روایات عاشقی جهانگیرشاه و ملکه نورجهان

ملکه نور جهان

داستان‌های عاشقانه بسیاری درباره جهانگیر شاه و نورجهان عنوان شده است. امّا واقعیت این است که جهانگیرشاه یک پادشاه دائم الخمر بود و نورجهان همسر بیستم جهانگیر شاه بود. گفته می‌شود ملکه نور جهان در ۱۷ سالگی با سرباز ایرانی به نام شیرافگن ازدواج کرد. اما بعد از اینگه همسر اولش (شیرافگن) در جنگ کشته شد و او ۵ سال به سوگ او نشست با جهانگیر که عاشق نورجهان بود ازدواج کرد.

به همین دلیل داستان عاشقی آن‌ها متفاوت از سایر عاشقانه‌هایی است که درباره دختران و پسران جوان در داستان‌های قدیمی گفته می‌شود. پیشرفت ملکه نورجهان از حرم جهانگیرشاه شروع شد. او توانست دل جهانگیر را تصاحب کند و خود را به‌عنوان محبوب‌ترین همسر شاه معرفی کند. او در مدت کوتاهی توانست با تیزبینی‌های خود به سیاست قصر هم ورود پیدا کند و با اداره امور هند بر عظمت امپراطوری گورکانی بیفزاید.

داستان طنز و جالب برای مطالعه: چرا آن مرد تاجر اعدام نشد؟!!!

ملکه نورجهان یک فمینیست واقعی در قرن هفدهم

نورجهان را می‌توان اولّین زن سیاستمداری دانست که توانست مردان بسیاری را مطیع خود گرداند. او در تمام طول دوران حکومت شوهر خود(جهانگیرشاه) در کنار او بود و بازیرکی و فراست توانست اطرافیان خود را به قدرت برساند و زمام امور را به دست گیرد به گونه‌ای که جهانگیرشاه به ظاهر امپراطور هند بود.

درایت و هوشیاری ملکه نورجهان باعث شد تا امپراطوری گورکانی در این دوران به اوج شکوه و عظمت خود دست پیدا کند. این ملکۀ زیبای هند تنها ملکه‌ایی بود که به نام او سکه ضرب شد و بعد از جهانگیرشاه تمامی قدرت امپراطوری را در اختیار داشت.

حتی گفته شده است که جهانگیر شاه گورکانی و امپراطور هند قبل از صدور هر گونه دستوری، با ملکه خود مشورت می‌کرد. اعتیاد شدید جهانگیر به شراب و تریاک باعث شد تا ملکه نورجهان به تنهایی قدرت را در دست گیرد.

خصوصیات ملکه نورجهان

ملکه نورجهان زنی بشدت بذله‌گو، زیبا و شجاع بود. همین ویژگی‌ها باعث شد تا مردان دربار هند همگی مطیع او شوند. این شیفتگی باعث شد تا درباریان هرگز با تصمیمات اومخالفت نکنند. ملکه نورجهان در دوران حکومت خود توانست کودتای سردار محبت‌خان، فرمانده پادگان دهلی را سرکوب کند و تمامی آشوبگران را به بند بکشد.

ملکه زیبای هند یکی از محدود زنانی بود که توانست در دنیای به شدت مرد زده قرن ۱۷ حکومت کند و بر مشکلات بسیاری غلبه کند. درباره ملکه نورجهان گفته می‌شود که او مسلمان بود و مذهب شیعه داشت. از همین‌رو به ترقی ایرانیان ساکن هند کمک زیادی کرد.

ملکه نورجهان بعد از مرگ همسرش، سلطنت را به شاه جهان (شاهزاده خرم، پسر دیگر جهانگیر شاه) واگذار کرد و تا پایان عمر در باغ شخصی خود در لاهور زندگی کرد. پس از مرگ، ملکه را در همان باغ دفن کردند و تا به امروز مقبره وی پایدار و باقی مانده است.

این مقاله از منابع مختلفی از جمله سایت ویکی‌پدیا تهیه شده است.

ملکه نورجهان که بود؟

نورجهان ملکۀ امپراطوری گورکانی در هند بود که نسب ایرانی داشت و توانست در هند به‌عنوان همسر جهانگیرشاه ترقی و رشد خوبی را در دربار ایجاد نماید.

کتاب نورجهان به چه موضوعی می‌پردازد؟

در کتاب نورجهان به داستان زندگی ملکۀ هند پرداخته می‌شود و زندگی، نحوۀ حکومت‌داری و برخورد وی با بزرگان حکومت و دربار بررسی می‌شود.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *