حسرت های انسانها

حسرت های انسانها

حسرت های انسانها نشانه های از کمبود های آنها می باشد . باید مدنظر قرار داد که یکی از سخت ترین کارهای عالم شناخت روحیات و اخلاقیات ، انسانهای مختلف می باشد . اینکه بدانی یک نفر در مورد یک موضوع چطور فکر می کند از اهمیت زیادی برخوردار است . چرا که می توانی رفتارها و برخوردهایت را براساس تفکر آن فرد تنظیم کنی .

حسرت های انسان ها
حسرت های انسانها

شاید برای تان سئوال پیش بیاید که حالا چه اهمیتی دارد که درباره نحوه تفکر یک فرد درباره یک موضوع یا موضوعات مختلف اطلاعاتی داشته باشیم ؟ در پاسخ این موضوع باید بگویم که خیلی مهم است که بدانید افراد مختلفی که در یک روز شما با آنها تعامل دارید چگونه فکر می کنند ، چه چیزهایی برای آنها مهم است و احساسات خود را چگونه بروز می دهند .

روانشناسان ، جامعه شناسان و کارشناسان حوزه رفتار فردی ، شیوه های جالب و نسبتا علمی را برای این موضوع بیان می کنند . امّا من در اینجا قصد ندارم به موضوع از جنبه علمی و تخصصی بپردازم و فقط می خواهم شیوه ای ساده و دم دستی را برای شناخت اطرافیانمان ارائه نمایم .

توجه نمایید که شیوه ارائه شده هیچ مستند علمی ندارد و کاملا یک روش من درآوردی هستش ولی بر روی خیلی از افرادی که در اطراف من بوده اند و حتی برروی خودم جواب داده است . به هرشکل خواننده گرامی مختار است که مطالب این پست را در زندگی خود به کار گیرد یا نگیرد .

به طور کلی انسان ها را می توان براساس حسرت هایشان شناخت . همانطور که هرکسی در زندگی خود یک سری آرزو دارد ، یک سری هم آرزوهای بربادرفته یا همان حسرت های خاص خودش را دارد . آنچه مهم است ، این است که جنس این حسرت ها از آدمی به آدم دیگر متفاوت است .

شما اگر بتوانید حسرت های طرف مقابلتان را شناسایی کنید می توانید روحیات او را بیشتر مورد شناسایی قرار دهید . وقتی انسان ها درباره حسرت های زندگی شان صحبت می کنند به خودافشایی های بزرگی دست می زنند که شاید در شرایط عادی نتوان این افشاگری ها را از انسانها شنید .

جنس حسرت های افراد با یکدیگر خیلی تفاوت دارند . مثلا یک نفر حسرت داشتن ماشین آخرین مدل را دارد ، یک نفر حسرت داشتن یک رابطه عالی ، یک نفر حسرت یک شغل ایده آل ، دیگری حسرت پولدار شدن ، حسرت بچه دار شدن و شاید هم یک نفر حسرت خواندن یک کتاب را داشته باشد . 

بعضی حسرت ها از جنس مالی هستند و بعضی دیگر از جنس احساسی و دسته ای دیگر از جنس معنوی می باشند . حسرت نشانه وجود یک کمبود در انسان می باشد . این کمبودها می توانند زندگی فردی و اجتماعی یک انسان را به مخاطره بیندازند . شناسایی حسرت های دیگران در بسیاری از موارد کار ساده ای نمی باشد و شما باید دارای هوش و ذکاوت خاصی باشید تا توانایی شناسایی حسرت های دیگران را داشته باشید .

امّا شما می توانید در تنهایی هایتان به راحتی حسرت های خود را بازشناسی کنید . این حسرت ها نشانه ای از کمبودهای شما می باشند . کمبودهایی که شاید اخیرا بوجود آمده باشند و یا ممکن است مدت زمان طولانی ، با شما همراه بوده اند . به هر شکل حسرت یک ریشه روانشناختی دارد که باید به درمان آن پرداخته شود . البتّه باید در نظر داشت که نداشتن حسرت در زندگی هم می تواند نشانه ای از بی انگیزه ای و رخوت باشد ، چرا که ممکن است افرادی اهداف خود را بسیار ساده و قابل تحقق در نظر بگیرند و شهامت ریسک کردن را نداشته باشند . (توجه : حسرت با آرزوداشتن فرق می کند)

سعی کنید حسرت های خود و خانواده خود را مورد ارزیابی قرار دهید . حسرت ها معمولا اهدافی بوده اند که جنبه اجرایی پیدا نکرده اند ، امّا برای شما با اهمیت بوده اند و هنوز هم از اهمیت بالایی برخوردارند . سعی کنید راهکارهایی را برای تحقق اهداف خفته (فراموش شده / دور انداخته) خود پیدا کنید . بدانید که تحقق هرکدام از این حسرت ها می تواند بخشی از فضای ذهن شما را آزاد کند و شما به مرور زمان توانایی بیشتری را پیدا خواهید کرد .

سعی کنید ابتدا از حسرت های کوچک و قابل تحقق تر شروع کنید و به مرور زمان به سراغ حسرت های بزرگتر (غول های حسرت) خود پیش بروید . این یک تمرین برای خودسازی می باشد . حتی شما می توانید به مرور زمان به تحقق حسرت های اطرافیانتان هم کمک کنید و بدین شکل زندگی بهتری را برای خود و دیگران بسازید .

مسعود معاونی

پیروز و مانا باشید .

۲۵ آبان ماه ۱۳۹۷

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *