مارتک (MarTech) مفهومی است که صنعت مارکتینگ را دچار تحول سریع و گستردهای نموده است. ابزارهای مارتک توانستهاند نقش مهمی در اتومیشن و خودکارسازی فرایندهای پیچیده بازاریابی داشته باشند.
بهبود عملکرد مارکتینگ توسط این ابزارها باعث شده تا بسیاری از کسب و کارهای پیشگام آمادگی هزینه کردن برای تهیه آنها را داشته باشند. زیرا با کمک دادههای بلادرنگی که این ابزارها جمعآوری میکنند امکان بهینهسازی کمپینهای تبلیغ محصولات برای کسب و کارها فراهم میشود.
قبل از این در پستی به این موضوع پرداختیم که مارتک چیست و چگونه مارکتینگ تکنولوژی موجب تحول کسب و کارهای دیجیتال خواهد شد.
چرا باید از ابزارهای مارتک استفاده کرد؟
در عصر دیجیتالی امروز، مارکتینگ تکنولوژی (MarTech) نقش مهمی در کمک به کسب و کارها برای دستیابی به مخاطبان هدف، افزایش درآمد و سادهسازی عملیات ایفا میکند. با درک اهداف تجاری و ساخت پشته MarTech امکان استفاده از مجموعه ابزارهای مارتک وجود خواهد داشت.
کسب و کارهایی شانس موفقیت در بازاریابی را خواهند داشت که در ابزارهای MarTech مناسب سرمایهگذاری کنند. یک ابزار فناوری بازاریابی مناسب، موجب دسترسی سریع به اهداف تجاری خواهد شد. برخی از مزایای کلیدی انتخاب نرمافزارهای مناسب برای مارتک عبارتاند از:
۱- بهبود بهرهوری
انتخاب ابزار MarTech مناسب، کارایی و بهرهوری تیم بازاریابی را به شکل قابل توجهای بهبود میبخشد. ابزارها به اتومیشن کارهای تکراری پرداخته و در زمان صرفهجویی قابل ملاحظهای را ایجاد میکنند و مانع از خطاهای انسانی میشوند.
۲- امکان هدفگذاری و شخصیسازی بازاریابی برای مشتریان
ابزارهای مارتک برای بازاریابی مدرن ضروری هستند. آنها با جمعآوری داده و تجزیه و تحلیل آنها اطلاعات دقیقی در مورد رفتار و ترجیحات مشتریان به دست میآورند. امکان شخصیسازی کمپینهای بازاریابی و تبلیغ مختص به هر مشتری، تاثیر بهسزایی بر روی نرخ تبدیل میگذارد.
۳- اثربخشی کمپینها
ابزارهای مارتک به بازاریابان کمک میکنند تا اثربخشی کمپینهای خود را با دقت بیشتری اندازهگیری کنند. ابزارهایی مانند تست A/B این امکان را فراهم میکنند تا بازاریاب نسخههای مختلفی از کمپین تبلیغاتی را با یکدیگر مقایسه کرده و برای تبلیغات اصلی بهترین نسخه را انتخاب کند.
۴- بهبود تجربه مشتری
ابزارهای مارکتینگ تکنولوژی برای ایجاد تجربه مشتری یکپارچه ضروری هستند. آنها بازایابان را قادر میسازند تا پیامی واحد را در تمامی کانالهای مارکتینگ از جمله ایمیل، رسانههای اجتماعی و وبسایت ارائه دهند. این رویکرد تجربۀ بهتری برای مشتری ایجاد خواهد کرد و رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت.
۵- هماهنگی با تیمهای فروش
بازاریابی و فروش در هر کسب و کاری دو واحد مستقل هستند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. یک ابزار MarTech به بازاریابان و فروشندگان کمک میکند تا با یکدیگر به هماهنگی کاملی دست پیدا کنند. بازاریابان با کمک مارتک امکان انتقال سرنخهای به دست آمده به تیم فروش را داشته و پیشرفت آنها را ردیابی میکنند تا اطلاعات دقیقتری برای اصلاح شیوههای بازاریابی به دست آورند.
چگونه بهترین ابزارهای مارتک را برای کسب و کارمان انتخاب کنیم؟
برای اینکه بهترین ابزار MarTech را برای کسب و کاری انتخاب کنیم توجه به مراحل زیر ضروری است:
- تعیین اهداف تجاری: قبل از انتخاب ابزارهای مارتک، ضروری است تا به درک درستی از اهداف کسب و کاری خود برسید و نقاطی را تعیین کنید که باید فرایندهای بازاریابی در آن به سمت اتومیشن و خودکارسازی بروند؛
- تحقیق: در حال حاضر بسیاری از ابزارهای مارتک در دسترس هستند. با تحقیقات کامل بهترین ابزارها را با توجه به نیازهای تجاری شناسایی کنید،
- ساخت پشته مارتک: انتخاب مجموعهای از ابزارهایی که با یکدیگر هماهنگ باشند و و در دستیابی به اهداف کسب و کاری کمک موثری کنند به وسیله پشته مارتک امکانپذیر میشود. در واقع پشته مارتک یک جعبه ابزار مارکتینگ محسوب میشود که کسب و کارها از آن استفاده میکنند؛
- تست و ارزیابی: ابزارهای مختلف در مارکتینگ تکنولوژی باید بعد از انتخاب مورد ارزیابی قرار گیرند تا مشکلات با دقت بالایی شناسایی شوند.
معرفی بهترین ابزارهای مارتک برای مارکتینگ در جهان
شرکتهای موفق در صنعت مارکتینگ، در پشته مارتک خود ابزارهای کاربردی را قرار میدهند که به آنها کمک میکند تا از تکنیکهای مختلف برای جذب حداکثری مشتریان استفاده کنند. بهطور معمول هر ساله یک لنداسکیپ از ابزارهای مارتک منتشر میشود که بهترین پلتفرمها در آن معرفی میشوند. اگر قصد فعالیت در حوزه بازاریابی دیجیتال را دارید به سراغ این لنداسکیپها بروید تا در پشته مارتک خود از بهترین ابزارها استفاده کنید.
ابزارهای مدیریتی، ارتباط با مشتریان، افیلیت مارکتینگ، اتوموشن و خودکارسازی، ابزارهای کنترلی، ابزارهای آنالیز داده و.. از مهمترین نرمافزارهای مارتک هستند که در پشته (Stack) مورد استفاده قرار میگیرند. رشد ابزارهای مارتک در چند سال گذشته موجب شده تا دست مدیران بازاریابی در انتخاب نرمافزارهای کاربردی باز باشد.
۱- گوگل آنالیتیکس
یکی از محبوبترین ابزارهای مارتک که در زمینه تحلیل وب مورد استفاده قرار میگیرد. این ابزار رایگان گوگل، دادهها را با دقت بالایی جمعآوری کرده، روندها را بررسی میکند و با درک جریان فعالیتی کاربران، پیشبینیهای کاربردی ارائه میدهد.
۲- ابزار مارتک Mopinion
یک ابزار کاربردی برای ارائه بازخورد همهجانبه است. این ابزار به بازاریابان دیجیتال کمک میکند تا بازخورد مشتریان وبسایت، اپلیکیشن موبایل و کمپینهای ایمیل مارکتینگ را جمعآوری کرده و آنالیز کنند.
۳- ابزار کاربردی Qlik Sens
بسیاری از ابزارهای مارتک براساس هوش مصنوعی و تکنولوژی مبتنی بر ابر (Cloud) کار میکنند. Qlik Sens با آمادهسازی بصری دادهها به راحتی روابط بین اطلاعات و بینشهای کلیدی را به بازاریابان ارائه میدهد.
۴- ابزار Mix panel
این ابزار امکان طراحی انواع تست A/B را میدهد. سرعت بالای جواری داده موجب میشود تا در کمتر از ۵ دقیقه امکان مدلسازی و ارائه گزارشات بصری فراهم شود.
۵- ابزار میلچیمپ
در بین ابزارهای مارتک، Mailchimp ابزاری شناخته شده برای ایمیل مارکتینگ است. این ابزار با سرویسهای دیگر به راحتی قابل ادغام است. به همین دلیل از آن در پشته مارتک استفاده میشود.
۶- ابزار مارتک برای شبکههای اجتماعی: Buffer
ابزاری برای مدیریت رسانههای اجتماعی و مدیریت محتوا است. با کمک بافر امکان زمانبندی پستها، ردیابی عملکرد محتوا و مدیریت چندین حساب در شبکههای اجتماعی بهصورت همزمان وجود خواهد داشت. با بافر این امکان وجود دارد که عملکرد بهترین پست را مشاهده کنید و اقداماتی برای بهبود تعامل انجام دهید.
۷- ابزار Hootsuite
امکان ندارد از ابزارهای مارتک صحبت کنیم و نامی از Hootsuite نیاوریم. ابزاری که برای مدیریت شبکههای اجتماعی و راهاندازی کمپینهای مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیرد. مدیریت توییتر، فیسبوک، لینکدین و حتی وردپرس موجب میشود تا زمان زیادی از بازاریابان با کمک این ابزار صرفهجویی شود.
۸- ابزار Sale Force
در بین ابزارهای مارتک، مدیریت ارتباط با مشتری اهمیت زیادی دارد. این نرمافزار مدیریت سرنخ، اتومیشن بازاریابی، بررسی دادههای فروش، سرنخهای منجر به تبدیل و.. را بررسی میکند. گردش کار بصری جلب، استفاده از این ابزار را ساده کرده است.
۹- ابزار Hubspot CRM
از محبوبترین نرمافزارهای CRM بوده که امکان پیگیری فعالیتهای مختلف در شرکت را فراهم میآورد.
۱۰- ترللو
زمانی که صحبت از مدیریت پروژه میشود استفاده از ابزارهایی مانند Trello گریز ناپذیر است. در ترللو امکان مدیریت پروژه به صورت بصری فراهم میشود، بهطوری که امکان برنامهریزی وظایف و پروژهها در آن فراهم است. ترللو مورد استفاده تیمهای چابک است که قصد دارند در برنامهریزی خود از انعطاف پذیری کاملی برخوردار باشند.
معرفی بهترین ابزارهای مارتک در ایران
استفاده از نسخههای جهانی ابزارهای مارتک به علت عدم همخوانی زبان، تحریم یا مغایرت با ساختارهای سازمانی در ایران امکانپذیر نیست. شرکتهای ایرانی بسیاری ابزارهای مارتک اختصاصی را معرفی کردهاند. در لنداسکیپ مارتک ایران که توسط دیامبورد منتشر شده است با ابزارهای مختلفی آشنا میشوید. این ابزارها کمک زیادی به ساده شدن فرایندهای مارکتینگ میکنند:
۱- ابزارهای مارتک همکاری در فروش
همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ یکی از راههای درآمدزایی از بستر آنلاین است. بسیاری از افرادی که دارای رسانههای قدرتمندی در سطح وب هستند، از همکاری در فروش استفاده میکنند. در ایران ابزارهای مختلفی برای توسعه همکاری در فروش وجود دارند. ابزارهایی مانند رادار ۳۶۱، دایان، چاوش، افیلیو و…
۲- مدیریت ارتباط با مشتری
تقویت ارتباط با مشتریان در بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد. بسیاری از افراد از ابزارهای مختلفی برای CrM خود استفاده میکنند. ابزارهای مارتک زیادی برای مدیریت ارتباط با مشتریان طراحی شدهاند: دیدار، داناپرداز، پیام گستر و… از مطرحترین ابزارهای مارتک برای مدیریت ارتباط با مشتریان هستند.
۳- مدیریت پروژه با کمک مارتک
موفقیت در پروژههای بازاریابی دیجیتال اتفاقی بهدست نخواهند آمد. برنامهریزی و داشتن نظم از مهمترین نکاتی هستند که برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید مدنظر قرار گیرند. ابزارهای مارتک برای مدیریت پروژه متنوع هستند، اما شاید در بین ابزارهای ایرانی میزیتو یکی از موفقترین پلتفرمها در این زمینه باشد.
۴- ایمیل مارکتینگ
ارسال ایمیلهای تبلیغاتی نقش مهمی در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل دارند. هر چند که اکثر افراد ترجیح میدهند تا برای ایمیل مارکتینگ خود از ابزارهای خارجی استفاده کنند ولی نمونههای ایرانی موفقی مانند پاکت، نجوا، میلچی و… نیز وجود دارند که با پنل ساده و فارسی کمک زیادی به کاربران میکنند.
۵- ابزارهای مارتک رپورتاژآگهی
امروزه کمتر دیجیتال مارکتر یا متخصص سئویی را پیدا میکنیم که در پشته ابزارهای مارتک خود از پلتفرمهای رپورتاژآگهی استفاده نکند. تسمینو و تریبون از معروفترین سکوهای خرید رپورتاژ هستند. بسیاری از رسانهداران نیز از این پلتفرمها برای یافتن مشتریان بالقوه استفاده میکنند.
۶- اتومیشن بازاریابی
خودکارسازی بسیاری از فعالیتها در کمپینهای بازاریابی دیجیتال موجب میشود تا بازاریابان فرصت بیشتری برای تمرکز بر روی فعالیتهای اصلی خود داشته باشند. در بخش اتومیشن بازاریابی با ابزارهایی مانند چابک، دیتا ارت و… روبهرو میشویم.
۷- مدیریت سایت و سئو
هنوز هم سئو یا همان بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) یکی از کانالهای بازاریابی دیجیتالی است که تاثیرگذاری بالایی داشته و نرخ تبدیل قابل توجهای دارد. کمتر متخصص سئویی است که در کار خوش اذعان به اهمیت ابزارهای مارتک نداشته باشد. این ابزارها از زمان تحقیق کلمات کلیدی مورد استفاده قرار میگیرند و برای کنترل سایت، لینکسازی، صفحات تنها و… کاربرد دارند.
در ایران ابزارهای زیادی برای استفاده در تکنولوژی مارکتینگ طراحی و معرفی شدهاند. جت سئو، رنک فایند، کیوردچی، سئو سیگنال و… از مهمترین ابزارهای مارتک ایرانی هستند که برای سئو سایت مورد استفاده قرار میگیرند.
۸- ابزارهای مارتک برای تبلیغات همسان و بنری
تبلیغات نیتیو نقش مهمی در جذب مخاطبان از سایتها یا اپلیکیشنهای پر بازدید دارند. ابزارهای بسیاری برای مدیریت تبلیغات در ایران طراحی شدهاند که بازاریابان دیجیتال به فراخور کمپینهای تبلیغاتی از آنها در پشته مارتک خود استفاده میکنند. ابزارهایی نظیر یکتانت، صباویژن، مدیاآد و دیما با فعالیتهای گسترده و جامع، نقش موثری در بهبود نرخ تبدیل کمپینهای تبلیغاتی دارند.
۹- ابزارهای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی
امروزه بسیاری از کسب و کارها برای تولید محتوای مورد نیازشان به سراغ برونسپاری میروند. پلتفرمهای بسیاری وجود دارند که در زمینه تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و طراحی استراتژی فعالیت میکنند. نویسش، فرامحتوا، الوکانتنت و… از مهمترین سکوهایی هستند که فرایندهای تولید محتوا را برای کسب و کارها ساده میکنند.
۱۰- ابزارهای مارتک برای اتصال کارجویان به کسب و کارهای دیجیتال
در چند سال گذشته، فریلنسرها رشد قابل توجهای پیدا کردهاند. بخشی از این رشد مربوط به پلتفرمهایی میشود که بهعنوان واسطه بین کسب و کارها و فریلنسرها عمل میکنند. پونیشا مهمترین ابزار مارتک برای ارتباط بین کارفرمایان و فریلنسرها محسوب میشوند. همچنین جابینجا نیز بهعنوان یک پلتفرم قدرتمند برای معرفی کارجویان به مدیران کسب و کارها است.
سخن پایانی
ابزارهای مارتک گسترش زیادی پیدا کردهاند و توانستهاند با اتومیشن بسیاری از فرایندهای پیچیده مارکتینگ را ساده کنند. مارکتینگ تکنولوژی، آینده صنعت بازاریابی و تبلیغ را متحول خواهد کرد و با استفاده از هوش مصنوعی بهرهوری بالایی را به بازاریابان ارائه خواهد داد.
بدون دیدگاه