بازاریابی محتوا همواره از ابتدای پیدایش انسانها همراه ما بوده است. نقشهای ثبت شده بر روی دیوار غارها اولین نشانهها از تاریخچه بازاریابی محتوایی هستند. با گذر زمان و پیشرفت علم مردمان به دنبال افزایش آگاهی رفته و با تولید محتوا دانششان را به دیگران انتقال میدادند.
سپس با ورود کسبوکارها به زندگی انسانها، کارفرمایان به دنبال راه مناسب برای جلب توجه مشتریان بودند. بدین ترتیب نقش بازاریابی محتوا روز به روز پر رنگتر شد. تا جایی که یکی از شاخههای اصلی دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود و به ابزار اصلی در صنایع جهت بازاریابی، تبلیغات، جلب توجه مخاطبان و فروش تبدیل گردیده است.
چرا باید به سراغ شناسایی تاریخچه بازاریابی محتوایی برویم؟
شناخت تاریخچه بازاریابی محتوا برای هر کسبوکاری ضروری است. زیرا به شرکتها کمک میکند تا با توجه به تکنولوژیهای موجود و رسانههای فعال در جامعه به انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی محتوایی بپردازند. در این مقاله با معرفی بازاریابی به وسیله محتوا میآموزیم که چگونه سکویهای بلندتری برای رشد کسبوکارتان ایجاد کنید. آسمانخراشی که با کمک بازاریابی محتوایی ایجاد خواهد شد به هر کسبوکاری امکان رشد برندینگ دیجیتال را خواهد داد.
Content marketing چیست؟
در جامعۀ امروزی، بازاریابی محتوایی یک فرآیند جامع و چندمرحلهای بوده که از تحقیقات بازار شروع شده و با عرضه محتوا ادامه یافته و با ایجاد سرنخهایی (Leads) برای واحد فروش خاتمه مییابد. در بازاریابی محتوایی باید به دنبال اهداف مشخصی با کمک کلمات، تصاویر، ویدیو یا پادکست باشیم. محتوایی که بر اساس علایق و نیازهای مخاطبان و پرسونای آنان تولید شده است، باید صدای برند را به گوششان برساند.
برای خلق محتوای هدفدار و تاثیرگذار میبایست ابتدا رفتار مشتریان را مطالعه نمایید. همچنین باید در نظر بگیرید که برند یا کسبوکارتان چه ویژگیهای شاخصی دارد. یا میخواهید که با چه ویژگیهایی در ذهن مخاطب باقی بمانید. در نهایت باید محتوا از طریق مناسبترین کانالها منتشر شود. کانال مناسب، کانالی است که سر راه مخاطب هدف قرار داشته باشد. استفاده از پلتفرمهای مختلف نظیر وبسایت، وبلاگ، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، لینکدین، توییتر (ایکس) و… از همین منظر مهم است.
بهطورکلی تاریخچه بازاریابی محتوا برخلاف بازاریابی سنتی، تنها بر روی فروش تمرکز ندارد. بلکه؛ بیشتر تلاش میکند تا با برقراری ارتباطی بلندمدت و مستحکم با مشتری، در تصمیم خرید او اثر گذارد و سپس کسب و کار را توسعه ببخشد.
مراحل بازاریابی محتوایی حرفهای
تاریخچه بازاریابی محتوایی در هر دورانی که باشد شامل مراحل و گامهایی مشخص است. این مراحل عبارتاند از:
1- مفهوم استراتژی محتوا
پس از درک نحوه کارکرد بازاریابی محتوایی، اولین گام برای حرکت در مسیر بازاریابی محتوا دریافت مفهوم برنامهریزی برای آن است. استراتژی محتوا به اصول راهبردی گفته میشود که مسیر حرکت شما را از آغاز تا نقطه هدف مشخص میکنند. استراتژی محتوا برای هر کسبوکاری با دیگری تفاوت دارد.همچنین نمیتوان گفت که همه کسبوکارها باید از یک استراتژی معین پیروی کنند. در حقیقت بر اساس اهداف کسبوکار، توان مالی، سطح نیروی انسانی و مواردی از این قبیل استراتژی تعیین میشود.
به همین دلیل برای داشتن یک استراتژی اصولی باید از مشاورانی حرفهای در این زمینه استفاده کرد. کمک گرفتن از مشاوره تولید محتوا موجب میشود تا امکان مدیریت بر هزینههای بازاریابی را داشته باشیم.
۲ – مراحل تعیین استراتژی محتوا
برای ایجاد استراتژی محتوا مراحل دقیقی وجود دارد. هر کسبوکاری که بخواهد یک استراتژی محتوا برای خود ایجاد کند، باید این مراحل را پیادهسازی نماید. در ادامه این مراحل را به ترتیب توضیح خواهیم داد.
تعریف هدف
هدف برای ایجاد طرح بازاریابی محتوا چیست؟
چرا میخواهید محتوا تولید کرده و یک طرح بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟ شما باید اهداف خود را قبل از شروع برنامهریزی برای تولید محتوا بدانید. هر کسب و کار برای هدفگذاری اولیه باید بتواند به چند سؤال پاسخهای دقیق و کامل دهد. این سؤالات عبارتند از:
- مخاطبان محتوا چه کسانی هستند؟
- محتوا قرار است در چه بستری منتشر شود؟
- و…
البته این سؤالات تنها سؤالاتی نیستند که باید به آنها توجه کرد. هرچه ابعاد بیشتری از چیستی و چگونگی محتوا در نظر گرفته شود، استراتژی محتوا دقیقتر و راهبردیتر خواهد بود . در نتیجه به تولید محتوایی مؤثرتر خواهد انجامید. در این مابین شناخت تاریخچه بازاریابی محتوایی و سیر تکامل آن به طراحی استراتژی قدرتمندتر کمک خواهد کرد.
تحقیقات درباره کاربران ( شناخت پرسونای مخاطب)
برای ایجاد یک طرح موفقیت آمیز، شما باید مخاطبان هدف خود را به طور واضح تعریف کنید. همچنین تعیین نمایید که کاربران و بازدیدکنندگان شما عمدتاً چه کسانی هستند. سپس شما تصمیم دارید بر روی کدام دسته متمرکز شوید.
تاریخچه بازاریابی محتوایی در چند سال اخیر تغییر زیادی کرده است و بیشتر این تغییر مربوط به شناخت از مخاطب است. تحقیقات درباره کاربران یا کابرپژوهی به ویژه برای کسانی که در آغاز راه هستند، بسیار مهم است. زیرا باید گامهای بعدی را به درستی بردارند وگرنه از مسیر موفقیت منحرف خواهند شد. با شناخت مخاطبان مورد نظر میتوان مطالب مرتبط و ارزشمندتری را تولید کرد.
انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب
مهمترین تغییر در تاریخچه بازاریابی محتوایی ایجاد سیستمهای مدیریت محتوای مختلف است. امروزه علاوهبر شبکههای اجتماعی، با رعایت اصولی میتوان یک وبلاگ موفق و پربازدید داشت. بهتر است یک سیستم داشته باشید که بتوانید محتوای تولید شده و بارگذاری شده را مدیریت کنید. چند بخش حیاتی از مدیریت محتوا عبارتاند از:
- ایجاد محتوا؛
- انتشار محتوا؛
- آنالیز محتوا و بررسی بازخوردها.
سیستم مدیریت محتوا به شما این امکان را میدهد که برنامهریزی، تولید، انتشار و بازخورد را مدیریت کنید . سپس آن را بر اساس برنامه دلخواهتان پیش ببرید. سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از بهترین پلتفرمهاست که در حال حاضر بسیاری از سایتها از آن استفاده میکنند.
تاریخچه بازاریابی محتوایی در گذشته
بازاریابی محتوایی از زمانهای گذشته همراه انسانها بوده است. غارنشینان با هدف انتقال تجربیات و اطلاعات، محتواهایی تصویری بر روی دیوار غارها هک میکردند. بدین ترتیب با گسترش دانش و تجربیات افراد، تولید محتوا شکلهای دیگری به خود گرفت.
به طور رسمی باید نقطه آغازین فعالیتهای بازاریابی محتوایی را دهه ۱۷۳۰ میلادی دانست. زمانی که مردی به نام “بنجامین فرانکلین” سالنامهای را منتشر کرد که به واسطه آن مردم را از محتوای مورد نظر خود با خبر سازد. او فکر میکرد که چنین راهی دیدگاه مردم را تغییر میدهد و آنها را به استفاده از این روش برای معرفی فعالیتهایشان ترغیب میکند. این اتفاق شروعی برای بازاریابی محتوایی بود.
تاریخچه بازاریابی محتوایی در عصر فناوری
با ورود عصر تکنولوژِی و ارتباطات به زندگی انسانها، شرکتهای دیجیتال مارکتینگ گستردهای برای معرفی محصولات و خدمات به فعالیت مشغول شدند. تمامی این شرکت به دنبال افزایش نرخ فروش، جلب مشتریان جدید و بهبود درآمد سایت فروشگاهی بودند. آنها با درک درست از تاریخچه بازاریابی محتوایی، بهترین و خلاقانهترین راهکارها را جهت دستیابی به اهدافشان پیدا میکردند.میباشد.
بازاریابی محتوایی مدرن از سه بخش کلی یا سه مرحله تشکیل شده است:
- در مرحله اول نقاط حساس مشتری شناسایی شده که اصطلاحاً نقاط درد نامیده میشوند؛
- سپس این نقاط درد با طرح سؤالات و گزارههایی تحریک میشوند؛
- در مرحله سوم، کسب و کارها با کمک بازاریابی محتوایی بهعنوان یک قهرمان وارد میدان شده و به پاسخگویی به نیازهای مشتریان میپردازند.
برآورده کردن اهداف کسب و کارها با کمک تاریخچه بازاریابی محتوایی
درک درست از تاریخچه بازاریایی محتوایی یا همان کانتنت مارکتینگ به مدیران محتوایی، بازاریابان و دیجیتالمارکترها کمک میکند که کسبوکارها را به سمت اهداف تجاری سوق دهند. بازاریابی محتوایی مهمترین ابزار برای ایجاد برند دیجیتال برای یک شرکت است.
افزایش جذب مشتری و فروش از اتفاقاتی است که بازاریابی محتوایی برای کسبوکارها رقم میزند. اگر قصد دارید تا از رقبا عقب نمانید، همین حالا فرایندهای کانتنت مارکتینگ خود را شروع کنید. برای سفارش تولید محتوای متنی با کارشناسان ما تماس بگیرید: ۰۹۳۳۸۲۹۳۸۹۵
سخن پایانی
تاریخچه بازاریابی محتوایی در چند سال اخیر با رشد فناوریهای سطح بالا و همچنین فراگیر شدن شبکههای اجتماعی تغییرات زیادی کرده است. برای اینکه کسبوکاری شانس باقی ماندن در بین رقبا را داشته باشد باید از فرمتهای مختلف محتوایی در کمپینهای تبلیغاتی استفاده کند تا توجه مشتریان را جلب کرده و به فروش بیشتری دست یابد.
بدون دیدگاه