تبلیغات یا تخفیفات!!!

تبلیغات یا تخفیفات!!!

در چند وقت اخی، فروشگاه‎های زنجیره‎ای بسیاری به سراغ کمپین‎های تبلیغاتی خاصی رفته‎اند که برپایه تخفیفات استوار هستند. به طور خاص دو فروشگاه زنجیره‎ای رفاه و افق کوروش با تبلیغات گسترده و پرهزینه تلویزیونی و سیاه‎نمایی مخاطبان خود را زیر بمباران تبلیغاتی قرار داده‎اند. این فروشگاه‎ها سعی دارند مفاهیم جدید مارکتینگ را برروی مشتریان خود اعمال کنند و آن‎ها را ترغیب به خرید بیشتر نمایند. امّا سئوالی که ذهن تمامی مشتریان را به خود درگیر می‎کند این است که تا چه حد این تخفیف‎ها با واقعیت تطابق دارند؟

تخفیفات تخیلی رفاه و افق کوروش
تخفیفات تخیلی رفاه و افق کوروش

نقش تخفیفات در رونق کسب و کارها

کسب و کارهای موفق به دلایل مختلفی به مشتریان خود تخفیف می دهند مثلا:

  1. برای جذب مشتری جدید
  2. برای ترغیب مشتریان قبلی به خرید جدید
  3. برای برندینگ
  4. گرفتن سهم بیشتری از بازار
  5. از میدان خارج کردن رقبای ضعیف
  6. انبارگردانی و کاهش هزینه‎های انبارداری

ارائه تخفیف چه تاثیری بر یک بازاریابی دارد؟

امّا باید توجه داشت که یک تخفیف باید دارای اصول و منطقی باشد(همانطور که در محتوای بالا بطور مفصل صحبت شده است). مشتری باید بداند که تخفیف‎های بزرگ دارای ایراداتی هستند و بطور حتم هیچ فروشنده‎ای حاضر نیست جنس خود را زیر قیمت تمام‎شده بفروشد.

ضرر تخفیفات فروشگاه‎های زنجیره‎ای به اقتصاد کشور

فروشگاه‎های زنجیره‎ای مدعی هستند از سود خود تخفیف می‎دهند این در حالی است که در برخی از این فروشگاه‎ها شاهد تخفیف‎های ۴۰ تا ۵۰ درصدی هستیم. این در حالی است که چنین فروشگاه‎هایی با دادن این تخفیف‎ها هنوز هم از یک حاشیه سود خوب و منطقی بهره می‎برند.

کلاهبرداری به سبک فروشگاه رفاه
کلاهبرداری به سبک فروشگاه رفاه

اینجاست که متوجه می‎شویم وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت) و سازمان‎های بازرسی و حمایت از مصرف‎کنندگان نظارت درستی بر این فروشگاه‎های زنجیره‎ای که به صورت قارچ‎گونه در کشور در حال رشد هستند ندارند.

سود بالایی که این فروشگاه‎ها برروی کالاهای خود اعمال می‎کنند باعث خُردشدن کمر مصرف‎کنندگان می‎شود، در عین‎حال این فروشگاه‎ها نقش تطهیرکننده افزایش قیمت کالاها توسط کارخانه‎ها و شرکت‎های بزرگ را بازی می‎کنند و با نمایش تخفیفات در ذهن مخاطب اینگونه جا می‎اندازند که گرانی نیست و قیمت‎ها افزایش نیافته است. باید دانست که قشر متوسط و ضعیف جامعه قربانی اصلی چنین هیولاهای فروشی می‎باشند.

یک شائبه جدّی دیگر که درباره این فروشگاه‎ها مطرح می‎شود این است که این فروشگاه‎ها با کمک مدیران کارخانجات قیمت بالاتری برروی محصولات می‎زنند تا زمانی‎که تخفیف ۴۰ درصدی می‎دهند به قیمت واقعی یا تخفیف حداکثر ۳ درصدی برسند. اگر این موضوع صحت داشته باشد فروشگاه‎های زنجیره‎ای به نوعی در حال کلاهبرداری از مردم هستند.

کلاهبرداری به سبک افق کوروش
کلاهبرداری به سبک افق کوروش

کلاهبرداری که هیچ عکس‎العملی از سوی دستگاه قضایی به همراه نداشته است. چیزی که در شبکه‎های اجتماعی در مورد وابسته بودن این فروشگاه‎ها به نهادهای قدرت سیاسی و نظامی مطرح می‎شود این حدس را در ذهن هر خواننده‎ای به وجود می‎آورد که موضوع تبلیغات تخفیفی یک مافیای گسترده است که با همکاری صدا و سیما، فروشگاه‎های زنجیره‎ای و نهادهای دولتی، بازرسی، نظامی و قضایی در حال شکل‎گیری است. مافیایی که سعی دارد در شرایط سخت اقتصادی فکر مردم را با تخفیفات نجومی و غیرواقعی، از گرانی‎های فزآینده دور کند.

شاید خواندن این پست اقتصادی هم برای شما جالب باشد: صفری که باید از اقتصاد ایران حذف شود!!!

عملکرد ضعیف غول‎های خرده‎فروشی ایران

تبلیغات عجیب رفاه و کوروش در شرایط پیچیده اقتصادی و نرخ بیکاری تیر خلاص را به فروشگاه‎های کوچک و محلی می‎زند و موجب کسادی شدید بازار آن‎ها و چه بسا تعطیل شدن آن‎ها می‎شود. حذف و تعطیلی این فروشگاه‎های کوچک نرخ بیکاری، چک‎های برگشتی، افزایش اختلافات خانوادگی، سرقت و جرایم خشن را در جامعه افزایش می‎دهد.

این در حالی است که سود فروشگاه‎های رفاه و کوروش به جیب یک عدّه سهامدار خصولتی خاص می‎رود که خود این موضوع باعث افزایش شدید فاصله طبقاتی می‎شود. از طرفی مردمی که عادت کرده‎اند تا از کالاهای تخفیف‎دار استفاده کنند بعد از خاتمه یافتن این تخفیفات از لحاظ ذهنی دچار مشکل می‎شوند. زیر اکه مردم معتاد به تخفیف شده‎اند، هر چند که این تخفیفات غیرواقعی و دروغ باشند. این مشکل یکی از بزرگترین چالش‎های تبلیغات ایرانی است که تخفیف را چاشنی کار خود می‎کنند و در یک رقابت بی‎پایان با بقیه رقبا بر حجم این تخفیفات می‎افزایند.

آژانس‎های تبلیغاتی در ایران بیشترین هنر خود را برای موفقیت کمپین‎های تبلیغاتی در ارائه تخفیف گذاشته‎اند، این در حالی است که مشدماشالله(سوپری محل ما) هم می‎تواند تخفیف بدهد. فروشگاه‎های زنجیره‎ای می‎توانند به جای تبلیغات پرهزینه و کم‎بازده، تمرکز خود را برروی بهبود کیفیت خدمات به مشتریان بگذارند.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *