در چند وقت اخی، فروشگاههای زنجیرهای بسیاری به سراغ کمپینهای تبلیغاتی خاصی رفتهاند که برپایه تخفیفات استوار هستند. به طور خاص دو فروشگاه زنجیرهای رفاه و افق کوروش با تبلیغات گسترده و پرهزینه تلویزیونی و سیاهنمایی مخاطبان خود را زیر بمباران تبلیغاتی قرار دادهاند. این فروشگاهها سعی دارند مفاهیم جدید مارکتینگ را برروی مشتریان خود اعمال کنند و آنها را ترغیب به خرید بیشتر نمایند. امّا سئوالی که ذهن تمامی مشتریان را به خود درگیر میکند این است که تا چه حد این تخفیفها با واقعیت تطابق دارند؟
نقش تخفیفات در رونق کسب و کارها
کسب و کارهای موفق به دلایل مختلفی به مشتریان خود تخفیف می دهند مثلا:
- برای جذب مشتری جدید
- برای ترغیب مشتریان قبلی به خرید جدید
- برای برندینگ
- گرفتن سهم بیشتری از بازار
- از میدان خارج کردن رقبای ضعیف
- انبارگردانی و کاهش هزینههای انبارداری
ارائه تخفیف چه تاثیری بر یک بازاریابی دارد؟
امّا باید توجه داشت که یک تخفیف باید دارای اصول و منطقی باشد(همانطور که در محتوای بالا بطور مفصل صحبت شده است). مشتری باید بداند که تخفیفهای بزرگ دارای ایراداتی هستند و بطور حتم هیچ فروشندهای حاضر نیست جنس خود را زیر قیمت تمامشده بفروشد.
ضرر تخفیفات فروشگاههای زنجیرهای به اقتصاد کشور
فروشگاههای زنجیرهای مدعی هستند از سود خود تخفیف میدهند این در حالی است که در برخی از این فروشگاهها شاهد تخفیفهای ۴۰ تا ۵۰ درصدی هستیم. این در حالی است که چنین فروشگاههایی با دادن این تخفیفها هنوز هم از یک حاشیه سود خوب و منطقی بهره میبرند.
اینجاست که متوجه میشویم وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت) و سازمانهای بازرسی و حمایت از مصرفکنندگان نظارت درستی بر این فروشگاههای زنجیرهای که به صورت قارچگونه در کشور در حال رشد هستند ندارند.
سود بالایی که این فروشگاهها برروی کالاهای خود اعمال میکنند باعث خُردشدن کمر مصرفکنندگان میشود، در عینحال این فروشگاهها نقش تطهیرکننده افزایش قیمت کالاها توسط کارخانهها و شرکتهای بزرگ را بازی میکنند و با نمایش تخفیفات در ذهن مخاطب اینگونه جا میاندازند که گرانی نیست و قیمتها افزایش نیافته است. باید دانست که قشر متوسط و ضعیف جامعه قربانی اصلی چنین هیولاهای فروشی میباشند.
یک شائبه جدّی دیگر که درباره این فروشگاهها مطرح میشود این است که این فروشگاهها با کمک مدیران کارخانجات قیمت بالاتری برروی محصولات میزنند تا زمانیکه تخفیف ۴۰ درصدی میدهند به قیمت واقعی یا تخفیف حداکثر ۳ درصدی برسند. اگر این موضوع صحت داشته باشد فروشگاههای زنجیرهای به نوعی در حال کلاهبرداری از مردم هستند.
کلاهبرداری که هیچ عکسالعملی از سوی دستگاه قضایی به همراه نداشته است. چیزی که در شبکههای اجتماعی در مورد وابسته بودن این فروشگاهها به نهادهای قدرت سیاسی و نظامی مطرح میشود این حدس را در ذهن هر خوانندهای به وجود میآورد که موضوع تبلیغات تخفیفی یک مافیای گسترده است که با همکاری صدا و سیما، فروشگاههای زنجیرهای و نهادهای دولتی، بازرسی، نظامی و قضایی در حال شکلگیری است. مافیایی که سعی دارد در شرایط سخت اقتصادی فکر مردم را با تخفیفات نجومی و غیرواقعی، از گرانیهای فزآینده دور کند.
شاید خواندن این پست اقتصادی هم برای شما جالب باشد: صفری که باید از اقتصاد ایران حذف شود!!!
عملکرد ضعیف غولهای خردهفروشی ایران
تبلیغات عجیب رفاه و کوروش در شرایط پیچیده اقتصادی و نرخ بیکاری تیر خلاص را به فروشگاههای کوچک و محلی میزند و موجب کسادی شدید بازار آنها و چه بسا تعطیل شدن آنها میشود. حذف و تعطیلی این فروشگاههای کوچک نرخ بیکاری، چکهای برگشتی، افزایش اختلافات خانوادگی، سرقت و جرایم خشن را در جامعه افزایش میدهد.
این در حالی است که سود فروشگاههای رفاه و کوروش به جیب یک عدّه سهامدار خصولتی خاص میرود که خود این موضوع باعث افزایش شدید فاصله طبقاتی میشود. از طرفی مردمی که عادت کردهاند تا از کالاهای تخفیفدار استفاده کنند بعد از خاتمه یافتن این تخفیفات از لحاظ ذهنی دچار مشکل میشوند. زیر اکه مردم معتاد به تخفیف شدهاند، هر چند که این تخفیفات غیرواقعی و دروغ باشند. این مشکل یکی از بزرگترین چالشهای تبلیغات ایرانی است که تخفیف را چاشنی کار خود میکنند و در یک رقابت بیپایان با بقیه رقبا بر حجم این تخفیفات میافزایند.
آژانسهای تبلیغاتی در ایران بیشترین هنر خود را برای موفقیت کمپینهای تبلیغاتی در ارائه تخفیف گذاشتهاند، این در حالی است که مشدماشالله(سوپری محل ما) هم میتواند تخفیف بدهد. فروشگاههای زنجیرهای میتوانند به جای تبلیغات پرهزینه و کمبازده، تمرکز خود را برروی بهبود کیفیت خدمات به مشتریان بگذارند.
بدون دیدگاه