چگونه یک رزومه هدفمند بنویسیم؟

چگونه یک رزومه هدفمند بنویسیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

رزومه مهمترین ابزار در اختیار کارجویان برای جلب نظر کارفرما به مهارت و توانایی‌های‌شان است. به همین دلیل باید آن‌ها به دنبال تهیه یک رزومه هدفمند برای موفقیت در فرآیندهای جذب و استخدام باشند.

یک رزومه هدفمند (Targeted Resume) بر روی یک فرصت شغلی خاص تمرکز دارد. در چنین رزومه‌ای برای برجسته کردن مهارت‌ها، توانایی‌ها و تجربیات برای یک موقعیت شغلی سعی می‌شود تا بر روی ویژگی‌هایی تاکید شود که برای کارفرما مهم هستند. رزومه هدفمند را باید برای هر تقاضای شغلی ویرایش یا بازنویسی کرد. از آن‌جایی که این رزومه سفارشی برای یک موقعیت شغلی در سازمانی خاص نوشته می‌شود شانس جلب توجه کارفرما را بیشتر به کارجو می‌دهد.

رزومه چیست؟ چرا باید رزومه را هدفمند بنویسیم؟

اهمیت طراحی رزومه شغلی

رزومه (Resume) سندی مکتوب و خلاصه از سوابق تحصیلی، شغلی، مهارت‌ها و دستاوردهای فردی است که به کارفرمایان و سازمان‌ها کمک می‌کند تا توانایی‌های شما را ارزیابی کنند. رزومه مثل کارت ویزیت حرفه‌ای برای افراد عمل می‌کند و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، توانمندی‌ها، تحصیلات و مهارت‌های نرم هر فردی را به دیگرالن نشان دهد.
هر رزومه‌ای حداقل شامل اجزای کلیدی زیر است:

  • اطلاعات شخصی و راه‌های تماس؛
  • سوابق تحصیلی؛
  • سوابق شغلی و تجربیات کاری؛
  • مهارت‌های تخصصی و نرم‌افزاری؛
  • زبان‌ها و مدارک؛
  • دستاوردها یا پروژه‌های مهم.

چرا باید رزومه هدفمند بنویسیم؟

رزومه‌نویسی برای موقعیت‌های شغلی مختلف متفاوت است. کارفرما همیشه دنبال بهترین نیروی انسانی برای موقعیت شغلی مدنظرشان هستند. از همین‌رو نوشتن یک رزومه هدفمند نقش مهمی در جذب و استخدام دارد:

  1. رزومه هدفمند باعث جلب توجه سریع کارفرما می‌شود؛
  2. ارتباط مستقیم فرد با وظایف شغلی را نشان می‌دهد؛
  3. نقاط قوت فردی متقاضی استخدام را نشان می‌دهد؛
  4. شانس استخدام را افزایش می‌دهد.

چرا تهیه رزومه هدفمند اهمیت دارد؟

آموزش طراحی رزومه هدفمند

زمانی که برای نوشتن یک رزومه هدفمند صرف می‌شود، این امکان را به متقاضی اشتغال می‌دهد که به کارفرما اثبات کند چرا برای یک شغل مناسب است. رزومه اگر دقیق و متناسب با شغل مورد تقاضا نوشته شود، در یک نگاه به خواننده نشان خواهد داد که شما یک کاندیدای واجد شرایط برای یک موقعیت شغلی هستید.
همچنین داشتن یک کاورلتر هدفمند (Targeted Cover Letter) در کنار رزومه، صلاحیت شما را برای استخدام در یک شغل نشان می‌دهد.

نوشتن رزومه هدفمند

آماده‌سازی رزومه برای موقعیت‌های مختلف که تقاضای اشتغال برای آن می‌دهید، زمان بیشتری از شما را خواهد گرفت. اما به مدیران منابع انسانی یا مسئول استخدام که به بررسی رزومه شما می‌پردازد به خوبی نشان می‌دهد که شما برای آن پست کاملا مناسب هستید. یکی از مهمترین وظایف منابع انسانی در هر سازمانی، بررسی رزومه‌های شغلی است.

یک رزومه هدفمند، امکان ردیابی براساس کلمات کلیدی استفاده شده در متن را برای کارفرما فراهم می‌کند. کارفرمایان در هنگام بررسی یک رزومه به دنبال کلیدواژه‌هایی هستند که برای یک موقعیت شغلی به آن نیاز دارند. این عبارت‌های کلیدی می‌تواند شامل تحصیلات، تجارب یا دوره‌های آموزشی مرتبط باشد.

هر چه کلید‌واژه‌ای موجود در روزمه هدفمند با آنچه کارفرما به دنبال آن است نزدیک‌تر باشد، شانس انتخاب شدن متقاضی اشتغال افزایش پیدا می‌کند.

 آماده‌سازی رزومه هدفمند

دوره رزومه نویسی حرفه‌ای در مشهد نقش مهمی در طراحی کارنامک افراد دارد. سفارشی کردن رزومه به شما این امکان را می‌دهد تا صلاحیت‌ها، دستاوردها و جنبه‌های خاص از سوابق کاری خود را با شرایطی که در آگهی شغلی مطابقت دارد را به نمایش بگذارید.

باید توجه داشت که تغییرات متوالی در رزومه ممکن است خطر اشتباهات تایپی را افزایش دهد. به همین دلیل همیشه قبل از ارسال رزومه با دقت به بررسی آن بپردازید. از آن‌جایی که طراحی یک رزومه هدفمند برای یک موقعیت شغلی زمان زیادی را از شما خواهد گرفت، قبل از آماده‌سازی رزومه به بررسی دقیق آگهی و شرح شغلی (Job Description) مرتبط با آن بپردازید تا تنها برای موارد متناسب با شرایط خود به تهیه و ارسال رزومه هدفمند بپردازید.

نکات مهم در نگارش یک رزومه هدفمند

قبل از تهیه یک رزومه سفارشی حتما به نکات زیر توجه کنید:

۱- ویرایش پروفایل

همیشه نیازی نیست تا همه رزومه خود را بازنویسی کنید. گاهی اوقات، بروزرسانی پروفایل یا بخش‌های کلیدی رزومه شما می‌تواند تاثیر لازم را داشته باشد.

۲- بررسی دقیق شرح شغلی برای تهیه رزومه سفارشی

اولین گام در بروزرسانی رزومه این است که شرح شغلی در یک آگهی استخدام را به دقت بررسی کنید. این بررسی در شما اطمینان لازم را ایجاد خواهد کرد که موقعیت شغلی برای شما مناسب است و چه مهارت‌ها یا بخش‌هایی را باید در رزومه خود برجسته کنید.

۳- یک بخش جدید به رزومه هدفمند اضافه کنید

سفارشی‌سازی رزومه زمان زیادی از یک کارجو خواهد گرفت. ساده‌ترین راه برای طراحی یک رزومه هدفمند این است که یک بخش جدید به آن اضافه کنید. در این بخش می‌توانید به مدارک ترک تحصیلی، تجربه‌های شغلی یا گواهینامه‌هایی اشاره کنید که با شرح شغلی کارفرما هم‌خوانی دارد. این بخش می‌تواند به‌عنوان نکات برجسته شغلی در ابتدای رزومه شما قرار گیرد.

۴- تطبیق رزومه با موقعیت شغلی

شرح شغلی و آگهی استخدام را بررسی کنید و سپس رزومه خود را تغییر دهید. تجارب، مدارک تحصیلی و گواهینامه‌های دوره‌های گذرانده را به نحوی در رزومه درج کنید که با آگهی استخدام مطابقت داشته باشند.
تجربیات خود را بر خلاف روند زمانی و بر اساس اهمیت شغل مورد تقاضا بنویسید. مسئولیت‌هایی را که در گذشته داشته‌اید،به‌گونه‌ای در رزومه عنوان کنید که بیشترین مطابقت را با شغل تقاضا شده داشته باشد.

مهمترین تفاوت یک رزومه هدفمند با رزومه معمولی در این است که در آن مهارت‌هایی برجسته می‌شوند که برای انجام شغل جدید ضروری هستند.

اجزای یک رزومه سفارشی

برای نوشتن یک رزومه هدفمند باید به مهارت‌ها و تجارب شغلی توجه داشت که در استخدام، کارفرما به آن‌ها توجه دارد. معمولا اجزای زیر در یک رزومه سفارشی قرار می‌گیرند:

  1. عنوان: ذکر سمت شغلی که برای آن تقاضا می‌دهید؛
  2. پروفایل: در آن به بیان مهارت‌ها و توانایی‌های خود متناسب با شرح شغلی بپردازید؛
  3. تجارب: به بیان مسئولیت‌ها یا وظایفی در گذشته کاری خود بپردازید که در آن ارزشی را خلق کرده‌اید؛
  4. تحصیلات: آموزش‌های دانشگاهی یا گواهینامه‌های فنی که می‌تواند در انجام وظایف شما تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

داشتن اطلاعات جامع به متقاضیان کار کمک می‌کند تا بتوانند بر حسب شرایط و شرح شغلی یک رزومه هدفمند را خیلی سریع آماده کرده و در اختیار کارفرما قرار دهند. برای داشتن یک رزومه مناسب می‌توانید از کمک بهترین مشاور شغلی استفاده کنید. ویرایش و بازنویسی حرفه‌ای رزومه به کارفرمایان نشان می‌دهد که یک نیرو تا چه میزانی آمادگی لازم برای پذیرش شغلی را دارد.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *