بلک فرایدی (Black Friday) یا همان جمعه سیاه، مراسمی هر ساله در آمریکا است که بعد از روز شگرگزاری و پیش از عید کریسمس و سال نو در این کشوار برگزار میشود و تمامی فروشگاههای بزرگ و مطرح، محصولاتشان را با تخفیفهای شگفتانگیزی عرضه میکنند.
در چند سال اخیر بلک فرایدی در ایران نیز با نامهای مختلفی به نام جمعه سیاه یا حراجمعه برگزار میشود. اجرای یک کمپین بلک فرایدی در ایران میتواند کمک موثری به فروش محصولات نماید.
تاریخچه بلک فرایدی
بلک فرایدی از دهه ۱۹۵۰ میلادی در امریکا برگزار میشود. شلوغی خیابانها توی این روز باعث شده تا پلیس آمریکا، به آن نام بلک فراید یا جمعه سیاه بدهد. در حقیقت جمعه سیاه یک کمپین بازاریابی و فروش در آمریکا است که فروشگاههای بزرگ به هدف فروش بیشتر قبل از سال جدید آن را اجرا میکنند.
البته خیلی از فروشگاههای بزرگ تلاش میکنند تا در بلک فرایدی، کالکشنهای قدیمی خودشان را قبل از شروع سال جدید به فروش برسانند و هزینههای انبارداری و نگهداری محصولات را به شکل چشمگیری کاهش بدهند. اگر کمپین بلک فرایدی به درستی انجام شود، نقش مهمی در افزایش رضایت مشتریان و تقویت برندینگ دارد.
دلایل استقبال از بلک فرایدی در ایران
در چند سال اخیر با پخش فیلمهایی از آخرین جمعه ماه نوامبر در فروشگاههای آمریکایی، تب جمعه سیاه به ایران هم رسیده است. البته نباید فراموش کرد که گسترش فروشگاههای آنلاین نیز بر روی گسترش کمپینهای بلک فرایدی در ایران موثر بوده است. خیلی از فروشگاههای مطرح آنلاین خارجی مانند آمازون یا داخلی مانند دیجیکالا، بسیاری از خدمات و محصولاتشان را به مناسبت بلک فراید در ایران با تخفیف بالایی عرضه میکنند.
به همین دلیل ایرانیان هم شانس خرید کالاهای مورد نیازشان را با قیمت تخفیفدار دارند.
آیا اجرای کمپینهای بلک فرایدی در ایران مجاز است؟
جمعه سباه یک مراسم و جشن غیرایرانی است که تناسب چندانی با فرهنگ مردم کشورمان ندارد. بهطور کلی بلک فرایدی برای آمریکاییها و اروپاییها طراحی شده است که در روزهای پایانی سال میلادی به خرید مایحتاج ضروری خودشان با قیمت مناسبی بپردازند.
تاریخ جمعه سیاه در ایران حدود ۳ ماه قبل از پایان سال شمسی است و تناسبی با زمان خرید ایرانیان ندارد. به همین دلیل بسیاری از فعالان فرهنگی و اقتصادی معتقد هستند که کمپینهای تبلغاتی جمعه سیاه باعث آسیب جدی به فرهنگ ایرانی میشود.
از سویی دیگر بسیاری از کسبوکارها استدلالهای متفاوتی رو مطرح میکنند. آنها معتقد هستند که همزمانی بلک فرایدی با پایان فصل پاییز این فرصت رو فراهم میکند تا به بازاریابی و فروش فوقالعاده محصولات زمستانی بپردازند. همچنین کمپینهای تخفیفی را برای محصولات پایان فصل پاییز اجرا کنند.
ایرانیزه کردن بلک فرایدی
بسیاری از برندهای مطرح بهخصوص فروشگاههای آنلاین تلاش کردند تا بلک فرایدی را ایرانیزه کنند. آنها با انتخاب نامهای خاص مانند حراجمعه، جمعه تخفیفی و… توانستهاند یک کمپین بازاریابی و فروش متفاوتی را ایجاد کنند. البته بسیاری از برندها هم تلاش کردند تا جمعه سیاه رو در آخرین جمعه پایانی سال شمسی و در اسفندماه برگزار کنند تا با فرهنگ ایرانی و سنت خرید ایرانیان پیش از شروع سال جدید و نوروز همخوانی بیشتری داشته باشد.
برای چه محصولات یا خدماتی میتوانیم کمپین جمعه سیاه را در ایران اجرا کنیم؟
بهطور عمومی برای برگزاری حراج در هر فروشگاهی باید مجوزهای لازم از اتحادیههای مرتبط را بگیرید. بلک فرایدی در ایران نیز یک حراجی بزرگ محسوب میشود که در آن فروشگاهها به عرضه محصولاتی میپردازند که به پایان فصل فروش رسیدهاند و نگهداری آنها تا سال آینده بهلحاظ هزینههای انبارداری توجیه ندارد.
بسیاری از فروشگاههای آنلاین در جمعه سیاه محصولات فیزیکیشان را با تخفیفهای ویژه به مشتریان عرضه میکنند. البته در کنار این کالاها امکان فروش محصولات مجازی یا خدمات آنلاین نیز در بلک فرایدی وجود دارد. البته برای موفقیت در کمپینهای بلک فرایدی باید خلاقیت داشت.
برای موفقیت در فروش بلک فرایدی در ایران باید از چه کانالهایی استفاده شود؟
جمعه سیاه یک کمپین تبلیغاتی کوتاه مدت است که باید در مدت زمان کمی از جمعه سیاه (یک هفته به تاریخ بلک فرایدی)، حجم زیادی از محصولات یا خدمات را به مشتریان معرفی کنید تا آنها اونها در جمعه سیاه بدانند که دنبال چه کالاهایی باید باشند. اگر بلک فرایدی را به خوبی اجرا کنید، علاوهبر فروش مناسب، امکان ماندگاری در ذهن مشتریانتان را هم خواهید داشت و توسعه برند شکل میگیرد.
قبل از هر کاری باید به تهیه زیرساخت مناسب مثل آمادهسازی شعب فروش و فروشگاههای فیزیکی، تقویت سرورهای سایت فروشگاهی، اجرای کمپینهای هدفمند و… برای فروش در جمعه سیاه بپردازید. اما مهمتر از هر کاری، پیدا کردن بهترین کانالهای تبلیغاتی برای بلک فرایدی است.
تبلیغات آنلاین برای جمعه سیاه در ایران
برای معرفی کمپین بلک فرایدی باید از شیوههای مختلف تبلیغاتی مثل بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغات محیطی و پخش تراکت، اطلاعرسانی از طریق باشگاه مشتریان، گوگل ادز، تبلیغات کلیکی و بنری، تبلیغات درون اپلیکیشن، ایمیل مارکتینگ، اینستاگرام مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ، اساماس مارکتینگ، تولید محتوای دیجیتال در وب سایت و… استفاده کرد.
انتخاب شیوه درست تبلیغات براساس هر نوع کسبوکاری متفاوت است. برای تبلیغات بلک فرایدی در ایران حتما به سراغ آژانسهای حرفهای در این زمینه بروید. طراحی درست کمپین بازاریابی برای جمعه سیاه ایرانی، کمک زیادی به ایجاد ترافیک هدفمند خواهد کرد. همچنین باعث افزایش آگاهی از برند و شناخت محصولات یا خدمات توسط مشتریان میشه.
بلک فرایدی در کشورهای اطراف
خرید با تخفیفهای فوقالعاده همیشه برای خریداران جذاب است. متاسفانه به علت تحریمهای بینالمللی بسیاری از برندهای بزرگ داخل ایران شعبه و نمایندگی ندارند ولی امکان سفر به ترکیه، امارات، قطر و… برای استفاده از تخفیفهای فوقالعاده برندهای بزرگ در جمعه سیاه وجود دارد. خیلی از برندهای بزرگ در بلک فرایدی تخفیفهای ویژهای رو در فروش آنلاین قرار میدهند که امکان استفاده از آنها بهصورت خرید اینترنتی وجود دارد.
سخن پایانی
بلک فرایدی در ایران ممنوع نیست ولی بهتر است برای اجرای کمپینهای جمعه سیاه اطلاعات کافی بهدست بیاورید تا براساس فرهنگ غالب در جامعه ایرانی کار را جلو ببرید. اجرای درست بلک فرایدی باعث میشود تا علاوهبر سود ناشی از فروش در این روز، امکان معرفی برند، محصولات یا خدمات کسب و کارتان را به تعداد زیادی از مخاطبان داشته باشید.






بدون دیدگاه