بعد از خانواده و مدرسه، محیط کار مهمترین فضایی است که یک فرد عمر خود را در آن سپری میکند. تعامل مناسب با همکاران میتواند کارکردن را لذّت بخشتر نماید. امّا برخی از رفتارهای اشتباه در محیط کار موجب خستگی و نارضایتی در بین همکاران میشود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی برخی از این رفتارها بپردازیم.
۱۳ مورد از رفتارهای اشتباه در محیط کار
۱- بلند صحبت کردن
فضای کار یک محیط اشتراکی است که باید در آن به حقوق همکارانمان احترام بگذاریم. بلند صحبت کردن با تلفن، گذاشتن گوشی روی بلندگو، صدای نوتیفیکیشن گوشی، صدای اذان و.. میتواند از تمرکز همکارانمان بر روی کارشان بکاهد و انجام وظایف آنها را دچار اختلال کند.
۲- پرسیدن سوالات خصوصی از همکاران
یکی از رفتارهای اشتباه در محیط کار این است که با همکاران بیش از حد صمیمی شویم و وارد حریم خصوصی آنها شویم. اطلاع و دخالت در برخی از مسائل شخصی همکاران میتواند باعث دلخوری و عدم آرامش آنها شود. روابط بین همکاران مرد و زن در محیط کار ازجمله مواردی است که حتی در کشورهای ی که به لحاظ محدودیتهای ارتباطی مانعی ندارند، نیز رعایت میشود.
۳- شنود نکردن صحبتهای دیگران
ممکن است یکی از همکارانتان با یک ارباب رجوع یا همکار دیگری صحبت کند. در چنین مواقعی سعی کنید به صحبتهایی که به شما ارتباطی ندارد گوش نکنید و در کار همکارانتان دخالت نکنید.
هم اکنون بخوانید: ۷ دلیلی که شما نیاز به تغییر شغل پیدا میکنید
۴- شایعه پراکنی
یکی از بدترین رفتارهای اشتباه در محیط کار انتشار اخبار نادرست یا همان شایعات است. متاسفانه برخی افراد از سادهترین موضوعات کوه میسازند و سعی میکنند عملکرد یا ضعفهای خود را در سایه شایعات بیاصل و اساس بپوشانند. بنابراین همیشه از شایعه پراکنی بپرهیزید و از افرادی که شایعات را ترویج میدهند دوری کنید.
۵- زیرآب زنی نکنید!!!
متاسفانه یکی از اخلاقهای بد و منفی در محیطهای کاری زیرآب زنی است. برخی از اوقات ارائه گزارشات نادست یا اغراقآمیز به مدیران سطح بالا درباره یکی از همکاران موجب میشود تا موقعیت همکارانمان تضعیف شود. زیرآبی زنی و بدگویی از دیگران یکی از رذایل اخلاقی در محیطهای کاری میباشد که متاسفانه در ایران هم بسیار شایع است.
۶- بینظمی
میزهای شلوغ، قفسهها و کشوهای بهم ریخته، پروندههای نامرتب و.. از جمله مواردی است که علاوه بر اینکه بر روی عملکرد خودتان تاثیر منفی میگذارد، بر روی همکارانتان نیز اثر نامطلوبی خواهد داشت.
۷- غذا خوردن در محیط کار
محیط کار، فضای برای انجام فرآیندهای کاری است. یکی از رفتارهای اشتباه در این محیط صرف غذا یا نوشیدن چای و قهوه است. بویی که غذا، چاشت یا قهوه ایجاد میکند باعث میشود تا تمرکز همکارانمان بر روی کارشان کاهش یابد.
یک مقاله جالب دیگر برای شما: کارمند شوم یا کارآفرین؟
۸- عدم انجام نظافت شخصی
بوی بد بدن و دهان همکاران ما را کلافه خواهد کرد. همیشه نظافت شخصی را به شکل جدّی مورد توجه قرار دهید. همچنین از محیطهای عمومی نظیر آبدارخانهها و سرویسهای بهداشتی نیز به درستی استفاده کنید.
۹- تاخیر یا غیبت داشتن
اگر مرتب غیبت دارید، دیر به سر کار می روید یا از همه دیرتر وارد جلسات میشوید، بدانید که این رفتار اشتباه شما در محیط کار بر روی عملکرد همهی همکارانتان اثر منفی میگذارد و بهرهوری کل سازمان را کاهش میدهد.
اگر در محل کارتان زمانی برای ناهار یا استراحت بین روز در نظر گرفته میشود، این زمان را کش ندهید و به موقع به محیط کار خود برگردید.
۱۰- شوخیهای نا به جا
شاد بون با متلک انداختن یا شوخیهای ناهنجار در محیط کار متفاوت است.
- سواستفاده از اطلاعات محرمانه همکاران
- ارسال پیامهای اسپم و ناشناس به همکاران
- ارجاع بیمورد کارهایتان به همکاران
- صدای موسقی بلند
- بلند صحبت کردن یا فکر کردن😉
- تکان دادن میز یا صندلی
- خندههای بلند و بیمورد
- خواندن پیامکها یا جوکهای نامناسب در جمع
- فین فین کردن یا خمیازه کشیدن ممتد
- بوهای نامطبوع
- خاموش یا روشن کردن کولر و فن بدون رضایت همکاران
- خوردن بدون اجازه خوراکی دیگران یا استفاده بدون اجازه از وسایل شخصی آنها
- قرض گرفتن مداوم پول از همکاران
- حضور سرکار در شرایط بیماری و سرماخوردگی
- در آوردن کفش از پا و..
از جمله موارد آزاردهندهای است که برخی از همکاران در محیط کار انجام میدهند.
۱۱- سوالات تکراری، بیجا و آزار دهنده
جواب بسیاری از سوالات را میتوان تنها با یک سرچ ساده از اینترنت پیدا کرد. پرسیدن مداوم سوال از همکاران باعث میشود تا آنها از انجام کارهای روزانه خود باز بمانند.
۱۲- منفی نگری و غرزدن همیشگی
اگر همیشه در محیط کاری مشغول غرزدن درباره شرایط کاری خود هستید و نسبت به همه موضوعات و چالشهای کاری، منفینگر هستید باید بدانید که به شدت همکاران خود را آزار میدهید.
۱۳- عدم انجام کارهای مشترک
یکی از رفتارهای اشتباه در محیط کاری این است که کارهای مشترک را همیشه به دوش همکارانتان بیندازید. مثلا همیشه همکارتان چایی را دم کند یا میز کاری را تمییز کند یا..
۱۳ موردی که در بالا نام بردیم تنها برخی از رفتارهای اشتباه در محیط کار بودند. اگر شما هم با موارد دیگری از رفتارهای اشتباه همکارانتان در محیط کار مواجه شدهاید با اشتراکگذاری آنها در بخش کامنت این مقاله به سایر خوانندگان در بهبود رفتارهای اجتماعی در محیط کاری و ارتقاء فرهنگ سازمانی کمک نمایید.
بدون دیدگاه