بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یکی از مهمترین و موثرترین روشهای بازاریابی روز دنیا است. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا تلاش دارند تا محتواهایی جذاب را در قالبهای مختلف تولید کنند تا از این طریق توجه دیگران را به محصولات یا خدماتشان جلب کنند. تولید محتوا در زمینههای مختلفی تاثیرگذار است. یکی از شیوههای موثر در تولید محتواهای کاربرپسند، بازآفرینی محتوا است که هزینه کمتری داشته ولی از اثربخشی بالایی برخوردار است.
منظور از بازآفرینی محتوا چیست و چرا استفاده میشود؟
بازآفرینی محتوا یا Repurposing Content شیوهای است که در آن محتوایی که از قبل تولید شده است، مجدد با تغییراتی مورد استفاده قرار میگیرد. از بازآفرینی محتواها برای کاربردهای مختفی استفاده میشود. اگر تصمیم داشته باشیم که محتوا را از یک بستر رسانهای به بستر دیگر انتقال دهیم آن را بازآفرینی میکنیم.
مثلا اگر قصد انتشار یک پست وبلاگی را در اینستاگرام داشته باشیم باید محتوای متنی بلاگ را تبدیل به محتوای تصویری یا ویدیویی متناسب در اینستاگرام نماییم.
اما مهمترین کاربرد بازآفرینی محتوا در سئو است. بهطور معمول سایتهایی تازهکار که در شروع فعالیتشان هستند و خلق ایده برای تولید محتوا برایشان کمی سخت است، به سراغ وبسایتهای موفق و پربازدید میروند و با بازآفرینی محتواهای آنها سعی میکنند با کلمات کلیدی مشخصی در نتایج گوگل رتبه بگیرند. البته باید توجه داشت که بازآفرینی با کپی کردن تفاوت اساسی دارد.
در بازآفرینی محتوا سعی میشود تا محتواهای قدیمی به شکلی بهبود داده شوند که نیاز کاربران را برآورده کرده و نسبت به نسخههای قبلی کاملتر یا دارای یک تمایز اساسی باشند.
انواع روش های تولید محتوا
تولید محتوا به صورتهای مختلفی انجام میشود. از فرمتی که محتوا در آن قالب تولید میشود تا محلی که قرار است محتوا منتشر شود، همگی در روش تولید محتوا تاثیر دارند. تولید محتوا در قالب عکس، فیلم، مقاله یا حتی تولید پادکست صورت میپذیرد. برای تولید محتوا روش های گوناگونی وجود دارد، ما در این مقاله به تولید محتوا از طریق بازآفرینی پرداخته است.
نقش بازنویسی و بازآفرینی محتوا در بازاریابی
بسیاری از افراد فکر میکنند هرچه محتوای بیشتری تولید کنند، رتبه سئو بهتری خواهند داشت. این تفکر کاملا اشتباه است و نوعی وقت تلف کردن به حساب میآید. برخی از محتواها هستند که به علت کلمه کلیدی خوبی که در آنها استفاده کردهاید یا محتویات ارزشمندشان از سایر محتواها پربازدیدتر هستند.
هوشمندانهترین راه برای رسیدن به بازدیدهای بیشتر استفاده از همین محتواها است. شما با بازآفرینی محتوا میتوانید از محتواهای تضمین شده قبلیتان استفاده کنید و مقالات و محتواهای پر بازدید جدید بسازید.
کاربردهای بازآفرینی محتوا
یکی از اصلیترین کاربردهای این ترفند در جابهجا کردن محتواها بین شبکههای مختلف است. اجازه بدهید با ذکر یک مثال این موضوع را توضیح دهیم:
تصور کنید مقالهای مینویسید و در سایت منتشر میکنید، پس از پیاده سازی قوانین سئو بر روی این مقاله و دریافت رتبه در گوگل، متوجه میشوید که محتوایتان پربازدید بوده است. این دیده شدن میتواند علتهای زیادی داشته باشد، ممکن است موضوع مقاله ترند شده باشد، ممکن است محتویات درون آن چالش برانگیز و مفید بوده باشد یا بسیاری از دلایل دیگر.
نکته مهم این است که جامعه هدف شما حال به هر دلیل این محتوا را پسندیده است. حال باید تلاش کنید بیشترین استفاده را از این محتوا بکنید.
بهترین راه این است که از این مقاله برای درست کردن پست برای اینستاگرام، توییتر و… استفاده کنید. از آنجایی که مخاطبان گوگل این محتوا را دوست داشتند میتوانید امیدوار باشید مخاطبان سایر شبکههای اجتماعیتان نیز این محتوا را دوست داشته باشند. به غیر از تولید محتوای آسان و ارزشمند این کار به شما کمک میکند تا به راحتی بین صفحاتتان در شبکههای مختلف ارتباط و شبکه بسازید.
این مثال سادهای بود از بازآفرینی محتوایی که برای موتور جست و جوگر است، اما در تمامی شبکههای اجتماعی برای انجام بازاریابی محتوا استفاده میشود.
چه زمانی بهتر است از بازآفرینی محتوا استفاده کنیم؟
جالب است بدانید که نزدیک به ۹۰ درصد از بازدیدهای سایتهای بزرگ تنها مربوط به پنج درصد از محتواهایشان است. برای استفاده از ترفند بازآفرینی نمیتوانیم زمان خاصی را در نظر بگیریم. بهترین زمان برای بازآفرینی محتوا، هنگامی است که میبینیم یک مقاله در سایت خودمان یا دیگران پربازدید است. تا هنوز موضوع محتوا داغ (ترند) است و مخاطبان به دنبال آن هستند باید بازآفرینی محتوا را شروع کنیم.
یادتان باشد هیچ موقع بر روی حدس و گمان شروع به استفاده از متد بازآفرینی محتوایی نکنید. یعنی پیشبینی نکنید که یک محتوا پربازدید خواهد شد و براساس این پیشبینی از روی این محتوا بازآفرینی را شروع کنید. اجازه دهید محتوا بهصورت کامل امتحان خود را پس بدهد، سپس شروع به بازآفرینی کنید.
ارتباط بازآفرینی با بروزرسانی محتوا
هنگام بازآفرینی میتوانید در صورت نیاز اطلاعات جدید یا تکمیلی را به پستتان اضافه کنید که بازآفرینی شده است. درست است که بهروزرسانی برای تقویت محتوا انجام میشود، اما در این مورد به مخاطبانی فکر کنید که شما را در بسترهای مختلف دنبال میکنند.
بهعنوان مثال ممکن است شخصی هم صفحۀ اینستاگرام شما را دنبال کند هم مقالات سایتتان را مطالعه کند. برای چنین شخصی بازآفرینیهای محتوایی شما نباید کسلکننده باشند. بهروزرسانی به شما کمک میکند تا این چنین افرادی را نیز راضی نگه دارید. با اضافه کردن اطلاعات جدید و تکمیلی به محتواهای جدید این محتواها حتی برای کسانی که قبلا اصل محتوا را در بستر دیگری مطالعه کردهاند نیز جذاب میشود.
مراحل بازآفرینی محتوا
واضح است که اولین مرحله در بازآفرینی انتخاب محتوایی است که میخواهیم بازآفرینش شود. پس از گذشت تقریبا دو هفته از انتشار مقالات با سر زدن به سرچ کنسول یا دیگر ابزارهای رهگیری محتوا در سایر شبکههای اجتماعی میتوانیم محتواهای مورد نظرتان را پیدا کنید. پس از انتخاب محتوا باید بررسی کنید تا بهترین بستر را برای انتشار محتوای بازآفرینی شده پیدا کنید.
حال باید بهترین جملات محتوای مورد نظر را پیدا کنید و آنها را به یک محتوای جدید تبدیل کنید. پس از آماده شدن متن نوبت به بروزرسانی اطالاعات است. همانطور که در بالاتر اشاره کردیم این مرحله نیز اهمیت بسیاری دارد. در پایان لینکسازیهای لازم را باید انجام دهید. به یاد داشته باشید به محتوای اصلیتان در دیگر بسترها نیز لینک بدهید تا محتواها یکدیگر را تقویت کنند.
نقش بازآفرینی محتوا در سئو و جذب ترافیک
همانطور که در بالاتر اشاره کردیم هدف اصلی از بازآفرینی محتوا زیادتر کردن محتواهای پربازدید است. هدف سئوکاران از سئو نیز بهینه کردن متنها و سایت است تا میزان بازدید محتواها بیشتر شود. همانطور که میبینید بازآفرینی محتوا و سئو هر دو یک هدف را دنبال میکنند و به نوعی یکدیگر را تقویت میکنند. اگر قصد سفارش تولید محتوا در مشهد را دارید، حتما به بازآفرینی محتوایی نیز توجه کنید تا سرعت محتواسازی و انتشار آن در بسترهای مختلف افزایش یابد.
سخن پایانی
بازآفرینی محتوا به شما این امکان را میدهد تا با صرف زمان کمتر محتواهایی با بازدید بیشتر و ارزشمندتر تولید کنید. در این روش دیگر نیازی نیست زمان زیادی را صرف تحقیق برای تولید محتوا کنید، یکی از بهترین راهها برای داشتن محتوای ارزشمند استفاده مجدد از همان محتواهای قدیمی است. برای سفارش بازآفرینی انواع محتوا با ما تماس بگیرید: ۰۹۳۳۸۲۹۳۸۹۵
بدون دیدگاه