هویت بصری برند(Brand Visual Identity) مفهومی است که در آن به کمک عناصر گرافیکی با مخاطبان یک بیزینس ارتباط برقرار میشود. هویت بصری برند از آنجا که احساسات مخاطبان را به خود درگیر میکند، قدرت متقاعدکنندگی بالایی دارد.
تمام آن چیزی که از یک کسب وکار توسط مخاطبان دیده میشود را میتوان برند نامید. مخاطبان به برندهایی که به لحاظ بصری بینظیر هستند توجه بیشتری میکنند. زیرا احساس میکنند که آن برند مزیتهای بیشتری نسبت به رقبای خود خواهد داشت. هویت بصری برند تلاش دارد تا ذهنیّت مناسبی را از یک کسب و کار در ذهن مخاطبان به وجود آورد.
آشنایی با ماهیت هویت بصری برند
هویت بصری برند شامل تمامی اطلاعات تصویری و گرافیکی است که شخصیت یک برند را نشان میدهد و آن را از سایر رقبا متمایز میکند. در واقع تمام چیزهایی که مشتریان میتوانند آن را در کسب و کاری مشاهده کنند، هویت بصری را تشکیل میدهند. از لوگو تا طراحی داخلی یک فروشگاه بخشی از آن خواهد بود.
هدف از طراحی هویت بصری چیست؟
یک هویت بصری طراحی میشود تا:
- توسعه هویت بصری برند به هدف آگاهی بخشی و افزایش اعتماد کاربران؛
- ماندگاری بیشتر نام برند و لوگوی آن در ذهن مخاطبان؛
- تحریک احساسات در بینندگان؛
- نمایش ماهیّت برند یا محصولات به مشتریان؛
- یکپارچهسازی عناصر مورد استفاده در یک برند در بسترها و رسانههای مختلف؛
- بهبود مزیت رقابتی یک برند به نسبت رقبا.
هویت بصری یا هویت برند
مفهوم هویت بصری(Visual Identity) با هویت برند(Visual Brand) ارتباط مستقیمی دارد. هویت برند تمام آن چیزهایی است که جایگاه یک کسب و کار را در ذهن مخاطبان میسازد. عناصری مانند هویت بصری، هویت کلامی، ماموریت و اهداف سازمانی، ارزش اصلی، مزیت رقابتی و… هویت برند را ایجاد میکنند.
علیرغم اینکه هویت بصری برند را باید زیر مجموعهای از هویت برند دانست امّا باید جایگاهی مستقل نیز برای آن در نظر گرفت. هویت بصری شامل فرآیندهای فکری مختص به خود است که توجه به آن جایگاه هر برندی را در بازار و در بین رقبا بهبود میدهد.
در هویت برند بیشتر جنبههای مدیریتی و بازاریابی مورد توجه قرار میگیرد و در هویت بصری برند با مباحث خلاقیّت و طراحی سر و کار داریم. همچنین میتوان گفت هویت برند در درون سازمان اتفاق میافتد. این در حالی است که هویت بصری سعی میکند وجوه برون سازمانی را بهبود دهد.
عناصر مهم در هویت بصری برند
هویت بصری(Visual Identity) را با نام زبان بصری برند(Visual Language) هم میشناسیم. عناصر مختلفی به زبان بصری کمک میکنند تا به عنوان پیامرسان یک برند مفاهیم و معانی متعددی را در برندینگ ایجاد کنند. در ادامه به بررسی این عناصر و نقش آنها در تقویت هویت بصری برند میپردازیم:
گرافیک
مهمترین دارایی در طراحی هویت بصری برند، تصاویری هستند که ترسیم یا طراحی میشوند. با کمک یک لوگو به راحتی میتوان تمایز یک کالا یا خدمت را با محصولات مشابه به نمایش گذاشت. عناصر گرافیکی، تصاویر، ویدئوها، موشن گرافیک و… ابزارهایی هستند که از آنها در ساخت هویت بصری برند به دفعات استفاده خواهد شد.
تایپوگرافی
تایپوگرافی شکل یا استایل متنی است که در برندسازی خود استفاده میکنید. انواع مختلفی از فونت را میتوان برای متون استفاده کرد. هر کدام از این فونتها تاثیر متفاوتی در بیننده ایجاد میکنند. تایپوگرافی باید خوانایی بالایی داشته باشد تا بتوان از آن در عناصر گرافیکی استفاده کرد. تایپوگرافی در هویت بصری برند نفش پر رنگی دارد. حتی ممکن است لوگوی برندی با کمک تایپوگرافی طراحی شود.
پالت رنگی
رنگ از مهمترین عناصر برای معرفی و شناساندن برندی به مخاطبان است. پالت رنگی شامل مجموعهای از رنگهای مورد استفاده در طراحی هویت بصری برند است. معمولا یک برند از رنگ قرمز یا سبز استاندارد استفاده نمیکند؛ بلکه سعی میکند با استفاده از یک طیف رنگی مشخص، تمایز اساسی را ایجاد کند.
پالت رنگی در طراحیهای ست اداری، رنگآمیزی دفاتر کار، رنگ لوگو، بستهبندی محصولات، لباس فرم کارکنان و… مورد استفاده قرار میگیرد.
تصویرسازی
تصاویر شامل مجموعهای از عکسها یا ویدیوهایی هستند که توسط دوربین گرفته میشوند. این تصاویر نقش مهمی را در تبلیغات یک برند برعهده دارند. وقتی از هویت بصری برند صحبت میکنیم طراحان باید از تصاویری استفاده کنند که شخصیت برند آنها به خوبی به مشتریان نمایش داده شود. با کمک تصویرسازی میتوان ارتباط با مخاطب را تقویت کرد. زیرا اکثر مردم بهسادگی با تصاویر، عکسها و ویدئوها تعامل میکنند.
یکی از ضعفهای عمده در برندسازی این است که از تصاویر کپی شده از سایتها یا منابع دیگر در طراحی هویت بصری برند استفاده شود. اثر منفی این موضوع باعث کاهش اعتماد مخاطبان به کسب و کار خواهد شد. یک مشاور برند با نظارتی که انجام میدهد جلوی چنین اشتباهاتی را بگیرد.
داراییهای فیزیکی برند
اشیا فیزیکی به تقویت هویت بصری برند و ماندگاری آن در ذهن مخاطبان کمک میکنند. این موضوع برای کسب و کارهای آنلاینی که دارای فروشگاه فیزیکی نیستند هم صدق میکند. امّا در کسب و کارهای فیزیکی این عناصر اهمیّت بیشتری مییابند. داراییهای فیزیکی شامل موارد زیر میشوند:
- طراحی ویترین و چیدمان داخلی یک فروشگاه؛
- لباسهای فرم کارمندان و مدیران؛
- ست اداری و کاتالوگ؛
- لوازمی نظیر کارد، چنگال، بشقال در کافه رستورانها یا ماگ کارمندان در فضاهای اداری؛
- و…
چگونه با کمک طراحی گرافیک؛ هویت بصری برند متفاوتی را خلق کنیم؟
با کمک طراحی گرافیک میتوان از عناصر بصری برای ایجاد یک هویت منسجم استفاده کرد. یک برند با استفاده از تصاویر و عناصر گرافیکی یک نقشه سفر زیبا و دلپذیر را برای مشتریان خود بهوجود میآورد تا آنها بتوانند محصولات یا خدمات مورد نیازشان را تهیه کنند. عناصر گرافیکی زیر باعث تقویت هویت بصری برند میشوند:
۱- طراحی لوگو
طراحی لوگو، قلب ایجاد هویت بصری برند است. در لوگو بهعنوان مهمترین نماد برند شاهد استفاده از المانهای گرافیکی، پالتهای رنگ و تابپوگرافی هستیم. با کمک یک لوگو آینده هویت بصری برند به نمایش گذاشته میشود. در زمان طراحی لوگو اقلام بصری دیگری نیز تهیه میشوند:
- کارت ویزیت؛
- سربرگ؛
- انواع کاتالوگ و بروشور؛
- عکسهای آواتار و پروفایلهای شبکههای اجتماعی؛
- پرچم برند؛
- تصاویر مورد استفاده در کاتالوگ؛
- و…
۲- عناصر مورد استفاده در بازاریابی و تبلیغات
همانطور که گفتیم طراحی گرافیک بر روی هویت بصری برند تاثیر میگذارد. یکی از بخشهایی که عناصر گرافیکی به خوبی خود را نشان میدهند، فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات است. در تبلیغات، تصاویر بصری و گرافیکی به شکل بروشور، بیلبورد، تبلیغات بنری، تبلیغات محیطی و تبلیغات تلویزیونی به معرفی یک کسب وکار به مخاطبان میپردازند.
تصاویر یا ویدیوهای تبلیغاتی سعی دارند با استفاده از سناریوهای خلاقانه مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را جذب کنند. یک کمپین برندینگ و تبلیغات بهترین ابزار برای معرفی هویت بصری برند به مشتریان است، زیرا باعث ماندگاری نام کسب و کار در ذهن مخاطب میشود.
۳- طراحی هویت دیجیتال
در حال حاضر صفحات وب، اپلیکیشنهای موبایلی و شبکههای اجتماعی مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفتهاند. به همین دلیل شاهد رشد مفهوم جدیدی به نام هویت دیجیتال برند هستیم.
صفحات وب هنوز هم طرفداران زیادی دارند. هویت بصری برند در طراحی صفحات وب نیز نقش دارد. هویت بصری در فضای دیجیتال رشد سریعی را تجربه خواهد کرد، زیرا فضای مجازی ظرفیت بسیار زیادی برای وایرالسازی(Viral) یک برند در اختیار دارد. در طراحی سایت مشهد به ایجاد هویت بصری توجه ویژهای میشود.
در کسب و کارهای که بر مبنای اپلیکیشنهای موبایلی پایهگذاری میشوند باید به پیادهسازی هویت بصری برند در رابط کاربری (UI) نرم افزار توجه کرد. همچنین هویت بصری دیجیتال در شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، توئیتر، فیسوک، یوتیوب و… باید مدنظر قرار گیرد. هویت بصری دیجیتال در موارد زیر به کار گرفته میشود:
- پوسترها و بنرهای تبلیغاتی آنلاین؛
- طراحی وب سایت؛
- طراحی لیاوت پیج اینستاگرام؛
- محتوا و پستهای شبکههای اجتماعی؛
- دکمهها یا نمادهای اختصاری؛
- طراحی رابط کاربری نرمافزارهای موبایلی؛
- استفاده در پروفایل پیامرسانها؛
- و…
نکات مهم در ایجاد هویت بصری برند
برای طراحی هویت بصری برند توجه به نکات زیر ضروری است:
۱- ابتدا هویت برند خود را تعریف کنید
هویت یک برند، جلوههای بصری را جهت میدهند. مهم است که بدانید هویت بصری برند خود را برای چه کسانی تهیه میکنید. به همین دلیل شناخت پرسونا مهمترین اقدام قبل از طراحی هویت بصری است. بعد از شناخت پرسونا باید به طراحی استراتژی برند، بیانیه ماموریت، شناسایی ارزشهای برند، سبک ارتباط با مشتریان و… پرداخت. هر چه دانش طراح هویت بصری در این زمینهها بیشتر باشد میتواند طرحهای هدفمندتری را ارائه کند.
هویت بصری برند لباس کسب و کارتان است
بنابراین باید به خوبی ابتدا هویت برند خود را بشناسید تا بتوانید یک جلوه بصری متناسب برای آن ایجاد کنید.
۲- با عناصر طراحی آشنا شوید
هویت بصری برند بدون استفاده از عناصر طراحی ساخته نخواهد شد. به همین دلیل باید به طراحی گرافیک توجه ویژهای داشت:
- شناخت ابزارهای طراحی؛
- آشنایی با اصول طراحی؛
- استفاده از فونتهای مناسب؛
- به کارگیری ترکیب رنگ؛
- روایی بودن عناصر گرافیکی؛
- و…
از جمله مواردی هستند که در طراحی هویت بصری برند باید به آن توجه کرد.
۳- داستان سرایی برند
هویت بصری برند باید ظرفیت لازم برای ساخت داستان برند در آینده را داشته باشد. با کمک داستان برند پیامهای بازاریابی و فروش به مخاطب انتقال داده میشود. زبان بصری ابزار مهمی برای پرورش ایدههای جذاب و طراحی سناریوهای جدید برای درگیر کردن مخاطبان با برند خواهد بود.
۴- سادگی را فراموش نکنیم
هویت بصری برند باید بتواند اهداف مختلفی را مورد توجه قرار دهد. تنوع مخاطبان باعث میشود تا سادگی اهمیت زیادی داشته باشد. هویت بصری هر چه سادهتر باشد بهسادگی پیام خود را به مخاطب انتقال میدهد. یک برند زمان محدودی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطبان خود دارد. بنابراین باید از جز به جز عناصر گرافیکی برای اثرگذاری سریع بر روی مخاطبان استفاده کرد. به همین دلیل است که امروزه طراحیهای مینیمال طرفداران بیشتری پیدا کرده است.
۵- برند بوک داشته باشید
هویت بصری برند باید دارای یک دستورالعمل مشخص باشد. برند بوک یا کتابچه راهنمای برند یک سند رسمی است که در آن اطلاعات کاملی درباره هویت برند ثبت میشود. زبان بصری برند باید براساس این برند بوک طراحی و پیادهسازی شود. هر عنصری که باز طراحی میشود باید اطلاعات آن در برند بوک ثبت شود تا تضاد بین المانهای گرافیکی ایجاد نشود. تمامی کارهای گرافیکی که برای برند صورت میپذیرد باید براساس استانداردهای تعریف شده باشد تا یکپارچگی برند دچار خدشه نشود.
۶- دچار یکنواختی نشوید
از چالشهای مهمی که در هویت بصری برند با آن مواجه میشویم، یکنواختی طرحها و عناصر هویتی است. برندی که بیش از حد قابل پیشبینی باشد، فرصتهای زیادی را از دست خواهد داد. به همین دلیل همیشه باید به دنبال اجرای سناریوهای خلاقانه برای برجستهشدن در ترندهای روز بود.
۷- رسانهشناسی
هویت بصری برند را نباید بدون توجه به رسانه شکل داد. هویت بصری در دنیای واقعی به دست مخاطب خواهد رسید. رسانههای مختلف بر روی نحوه برخورد مخاطب با عناصر بصری برند تاثیر خواهند گذاشت.
بهعنوان مثال ممکن است، حجم تصاویر در رسانه به شدت کاهش پیدا کند و به همین دلیل کیفیت یک عکس یا ویدئو برای کاربر قابل قبول نباشد. در چاپ یک کاتالوگ، کارت ویزیت یا حتی پوستر بیلبورد بسیار اتفاق میافتد که شدت رنگ تیره یا شفافتر از حالت دیجیتال میشود.
۸- کار حرفهای انجام دهید
هویت بصری ابزاری قدرتمند برای بیان داستان برند و ارتباط موثر با مشتریان است. انتقال پیامهای اشتباه که با طراحیهای ضعیف در زبان بصری ایجاد میشوند، ضررهای جبرانناپذیری را به کسب و کارها وارد خواهد کرد.
به همین دلیل بهتر است در طراحی هویت بصری برند خود به دنبال تیمهای حرفهای باشید که از تجربه کافی برخوردار هستند. همچنین استفاده از مشاور برند یا یک آژانس برندسازی به شما کمک میکند تا یک هویت بصری متفاوت از رقبا را بهوجود آورید.
سخن پایانی
ساخت برندی قدرتمند بدون توجه به هویت بصری امکانپذیر نیست. با طراحی هویت بصری برند ارتباطات تجاری بهتری رقم میخورد. تحول در کسب وکار و ایجاد تمایز در عرضه محصولات یا خدمات به نسبت رقبا از جمله مهمترین مزایایی است که هویت بصری ایجاد میکند. بنابراین باید در هنگام راهاندازی هر بیزینسی به طراحی هویت بصری برند توجه کافی داشت.
بدون دیدگاه