مارتک یا همان مارکتینگ تکنولوژی اصطلاحی است که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از بازاریابان قرار گرفته است. در دنیایی که به شکل فزایندهای استفاده از فناوری در حال ترویج است، با کمک اتوماسیون، کارایی استراتژی بازاریابی افزایش خواهد یافت.
مارتک یا فناوری بازاریابی امکان استفاده از کوچکترین فرصتها را فراهم میکند. با توجه به هدف و نیازهای منحصربهفردی که هر برندی دارد، ابزارهای فناوری کمک میکنند تا با کمترین هزینه منافع بیشتری به دست آید.
مارتک یا مارکتینگ تکنولوژی چیست؟
مارتک (Martech) یا مارکتینگ تکنولوژی (Marketing Technology) به ابزارهایی اشاره دارد که به بازاریابان برای بهینهسازی فرایندهای بازاریابی و دستیابی به اهداف کمک میکند. این ابزارها موجب میشوند تا بازاریابان بهترین کانالها را برای دستیابی به اهداف تجاری انتخاب کنند.
در Martech استفاده از نرمافزارهای بازاریابی یا پلتفرمهای بازاریای موجب میشود تا ایجاد، اجرا، مدیریت، هماهنگسازی و اندازهگیری عملکرد محتواهای منتشر شده در کمپینهای تبلیغاتی بهبود یابد. در بازاریابی مدرن تصور فعالیتهای مارکتینگی بدون استفاده از فناوری ممکن نیست. بسیاری از افراد مارتک را بسیار گستردهتر تعریف میکنند. بهطوری که برخی از تعاریف شامل کاربردهایی میشود که فناوری فروش یا Salestech را در بر میگیرند و حتی به مباحث موفقیت مشتنری ورود میکنند.
چرا مارتک اهمیت دارد؟
فناوری نقش مهمی در بازاریابی ایفا میکند. چشمانداز آینده بازاریابی با توجه به تغییرات فناوری همچنان در حال تغییر است. مارکتینگ تکنولوژی امکان اتومیشن و خودکارسازی فرایندها را ایجاد میکند. از همینرو هر برندی امکان سفر و همراهی همیشگی با مشتریان را دارد. باید توجه داشت که Martech بخش جداییناپذیر از آینده صنعت تبلیغ و بازاریابی مدرن است.
علاوهبر این مارتک تمامی نیازهای اجرایی را از ابتدا تا انتهای یک کمپین تبلیغاتی مدنظر قرار میدهد. بنابراین بازاریابان امکان برنامهریزی کامل بدون هیچگونه اشتباهی را خواهند داشت. مهمترین اهمیت مارکتینگ تکنولوژی، نقش آن در بهبود ارتباط و همکاری یک برند با مشتریان است. مارتک بهبود روابط B2B و B2C را به همراه خواهد آورد.
تفاوت Martech و Adtech با یکدیگر چیست؟
همانطور که بازاریابی و تبلیغات با یکدیگر متفاوت هستند دو اصطلاح Martech و Adtech که مخفف فناوری تبلیغ است نیز با یکدیگر تفاوت دارند. در Adtech سعی میشود تا با تکنیکهایی بر رفتار خریدار اثر گذاشته شود تا پیشنهادات تبلیغی مورد توجه قرار گیرند. این در حالی است که در Martech از فناوریهایی استفاده میشود تا اجرای کمپینهای بازاریابی بهبود یافته و تلاشهای بازاریابی به نتیجه برسند.
در Adtech تاکتیکهای تبلیغاتی و ابزارهای مدیریتی برای اثرگذاری تبلیغ مورد استفاده قرار میگیرند. این در حالی است که در مارکتینگ تکنولوژی از نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، ابزارهای مدیریت رسانههای اجتماعی، راهحلهای بازاریابی و… استفاده میشود.
آشنایی با انواع مارتک
مارکتینگ تکنولوژی به دستهبندیهای مختلفی تقسیم میشود که برحسب نیاز هر کسب و کاری از آن استفاده خواهد کرد:
۱- مدیریت مارکتینگ
بسیاری از ابزارهای مدیریتی دسته وسیعی از ابزارهای Martech محسوب میشوند که شامل مدیریت محتوا، سازماندهی فروشندگان، مدیریت محصول، بودجهبندی و مدیریت استعدادها و نیروی انسانی میشوند. بهینهسازی این جنبهها بر روی بهبود فرایندهای کسب و کاری و استراتژی بازاریابی تاثیر میگذارد.
استفاده از سیستمهای مدیریت موثر در مارکتینگ تکنولوژی تضمین میکند تا سازمان، اطلاعات مرتبط با بازاریابی و تبلیغ کالاها را جمعآوری کرده و از آنها برای تهیه گزارشات و بهبود برنامههای آینده استفاده کند.
۲- ابزارهای بهینهسازی شبکههای اجتماعی
امروزه سوشال مدیا بخش مهمی از اقدامات مارکتینگ هر کسب و کاری را شامل میشود. سازماندهی و اندازهگیری تاکتیکهای رسانههای اجتماعی شامل مدیریت تاثیرگذار، مدیریت محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و… بخش مهمی از مارتک را تشکیل میدهند. سیستمهایی که بر خودکارسازی تاکتیکهای اجتماعی کمک میکنند، کسب و کار را قادر میسازند تا با مشتریان ارتباط کارآمدتری داشته باشند.
۳- اجرای کمپینهای بازاریابی و تبلیغ
نوع سوم از ابزارهای Martech در اجرای کمپینها مورد استفاده قرار گرفته و امکان بازاریابی مجدد مخاطبان را فراهم میکنند.
۴- تولید بینش
در مارکتینگ مدرن، دریافت بینش از رفتارهای مشتریان کمک زیادی به تولید و توسعۀ محصولات جدید خواهد کرد. ابزارهای مارتک در این زمینه به بازاریابان کمک میکنند تا از بازاریابی محتوا یا بازاریابی رسانههای اجتماعی برای کارآمدسازی کمپینهای تبلیغاتی خود با استفاده از دادههای پیچیده استفاده کنند.
در نهایت باید توجه داشت که هر کسب و کاری باید ابزاری را برای مارکتینگ تکنولوژی خود انتخاب کند که با نوع فعالیت، محصولات و اهداف تجاری همخوانی داشته باشد. اگر تیم مارکتینگ در انتخاب ابزار مارتک مشکل دارد باید از پشتههای Martech استفاده کرده و در حقیقت چندین راهحل را همزمان با یکدیگر ادغام کنند.
پشته مارتک چیست؟
پشته مارتک (Martech Stack) مجموعهای از سیستمهای مارکتینگ تکنولوژی هستند که برای بهبود تلاشهای بازاریابی با هم کار میکنند. شبکهای به هم پیوسته از ابزارهای مارتک که براساس اهداف منحصربهفرد هر کسب و کار یا برند انتخاب میشوند. یک پشته کامل Martech این امکان را به کسب و کارها میدهد تا مشتریان را جذب کرده، به درک مناسب از آنها برسند و با تعامل مناسب مخاطب را تبدیل به خریداران قطعی نمایند.
ساخت پشته مارتک نقش مهمی در موفقیت مارکتینگ هر کسب و کاری دارد. برای این منظور ابتدا باید اهداف مشخصی (OKR) تعیین شود. در ساخت پشته توجه به مراحل زیر ضروری است:
- تعیین معیارهای بازاریابی (Metrics): با توجه به مدل کسب و کار، متریکهای (KPI) مشخصی را تعیین کنید؛
- ارائه پیشنهاد ارزش منحصربهفرد: در برنامه مارتک باید ارزش خاصی برای ارائه به مشتریان وجود داشته باشد. آن چیزی که کسب و کار را از سایر رقبا متمایز میکند در برنامههای مارکتینگ نقش مهمی دارد؛
- تواناییها: هر کسب و کاری قبل از تهیه پشته Martech و بررسی فرصتهای جدید باید تواناییهای خود را بسنجد؛
- سفر مشتری: برای اینکه بازاریابی و تبلیغ در هر کسب و کاری به موفقیت برسد باید سفر منحصربهفردی برای مشتریان در قیف مارکتینگ ایجاد شود.
رشد سریع تعداد ابزارهای مارتک نشانهای بر کاربردپذیری وسیع آنها
تعداد نرمافزارهای مرتبط با Martech به سرعت در حال رشد است. در سال ۲۰۲۳ در حدود ۱۱ هزار نرمافزار یا پلتفرم مرتبط با مارکتینگ تکنولوژی در ۴۹ دسته قرار گرفتهاند. این در حالی است که تعداد این ابزارها در سال ۲۰۱۱ تنها ۱۵۰ مورد بوده است.
اتومیشن در بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد، زیرا تعداد زیاد اقدامات تکرارشونده موجب میشود تا بازاریابان امکان انجام دقیق تمامی فعالیتها و پاسخگویی به نیازها را نداشته باشند. وجود کانالهای بازاریابی متفاوت مانند ایمیل، اپلیکیشن، رسانههای اجتماعی و وبسایتها و نیاز به ردیابی کمپینهای مارکتینگ، استفاده از مارتک را ضروری کرده است.
سخن پایانی
مارتک یا مارکتینگ تکنولوژی آینده بازاریابی مدرن را تشکیل میدهد. تجزیه و تحلیل سفر مشتری توسط ابزارهای فناوری، اطلاعات دقیقی را به کسب و کارها میدهد تا با استفاده از دادههای بلادرنگ بهترین تصمیم را برای شیوه تبلیغ و بازاریابی محصولات خود بگیرند.
بدون دیدگاه