بررسی راهکارهای افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب

بررسی راهکارهای افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب

زمان مطالعه: 7 دقیقه

برای اینکه بتوانیم یک کسب‌وکار اینترنتی موفق داشته باشیم باید به خوبی از ابزارهای دیجیتال استفاده کنیم. با کمک یک وب سایت می‌توان رشد یک کسب و کار را سرعت بخشید. افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب باعث می‌شود تا بتوان به‌سادگی یک محصول یا خدمت را به او معرفی کرد.

نقش اثرگذاری طراحی سایت حرفه‌ای بر مخاطب

برای افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب باید به طراحی توجه ویژه‌ای داشت. طراحی یک سایت زمانی تاثیرگذاری لازم را ایجاد خواهد کرد که مخاطب بتواند به خوبی با بخش‌های مختلف یک سایت ارتباط برقرار کند. برای این که طراحی سایت تاثیرگذار باشد توجه به نکات زیر ضروری است:

۱. رنگ‌بندی سایت

در طراحی سایت باید به انتخاب پالت‌های رنگی توجه داشت. زیرا این پالت‌های رنگی کمک می‌کنند تا هویت برند شکل بگیرد. با شناخت دقیق مخاطب و روانشناسی رنگ‌ها می‌توانیم افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب را رقم بزنیم.

۲. فونت مناسب

یکی از ویژگی‌های سایت حرفه‌ای انتخاب فونت مناسب است. بسیاری از مخاطبان با گوشی همراه خود به مرور یک وب سایت می‌پردازند. بنابراین اهمیت دارد که بتوانیم یک فونت مناسب برای انواع دیوایس‌ها انتخاب کنیم.
صفحه وبی که به راحتی خوانده شود می‌تواند افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب را به وجود بیاورد.

۳. طراحی مینیمال

در حال حاضر طراحی سایت حرفه ای با گذشته تغییرات اساسی کرده است. سایتی می‌تواند بر روی مخاطب تاثیر بگذارد و توجه او را به سمت خود جلب کند که مینیمال باشد. در طراحی مینیمال سعی می‌شود تا صفحه بیش از حد شلوغ نشود و هر مولفه به درستی در جای خود قرار بگیرد.

۴. تصاویر مناسب، ویدئو و پادکست

ذائقه مخاطب وب با تغییر فناوری دچار تحول می‌شود. بسیاری از مخاطبان دیگر در وب به دنبال یک متن طولانی نیستند. به همین دلیل استفاده از تصاویر، اینفوگرافی، ویدیو و پادکست می تواند زمینه را برای افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب به وجود آورد.

با داشتن وب سایت بازاریابی درون‌گرا خود را پایه‌ریزی کنید؟

بازاریابی درونگرا با وب سایت

برای اینکه در بازاریابی دیجیتال موفق شویم ۲ شیوه‌ متفاوت بازاریابی را می توان در پیش گرفت:

  1. بازاریابی درون‌گرا
  2. بازاریابی برون‌گرا

در بازاریابی برون‌گرا سعی می‌شود تا با معرفی مستقیم ویژگی‌های یک محصول یا خدمت مخاطب را به سمت خرید بکشانند. در واقع شیوه‌های تبلیغاتی را می‌توان بارزترین نمونه در بازاریابی برون‌گرا دانست.
اما در بازاریابی درون‌گرا سعی می‌شود تا به‌صورت غیر مستقیم به مخاطب درباره یک محصول یا خدمت آگاهی داده شود. این آگاهی‌بخشی باعث می‌شود تا مخاطب خود به سمت بررسی یک محصول یا خدمت برود و آن را خریداری کند.

بهترین ابزار برای بازاریابی درون گرا، طراحی سایتی تاثیر گذار است. با افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب می‌توان توجه او را به سمت یک محصول جلب کرد . چنین مخاطبی چون اطلاعات کاملی درباره آن محصول به دست آورده است می‌تواند به راحتی تبدیل به خریدار شود.

چگونه افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب را ایجاد کنیم؟

تاثیر وب سایت بر ذهن مخاطب

اثرگذاری فرایندی است که به یک فرد یا مجموعه‌ای از افراد این امکان را می‌دهد تا نظر و عقاید دیگران را نسبت به یک موضوع تغییر دهند. برای اینکه بتوان بر روی دیگران تاثیرگذار شد باید با ارائه اطلاعات، احساسات آنها را درگیر کرد و اعتماد سازی نمود.
برای تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب باید به دنبال تامین عناصر زیر بود:

  1. اعتبار: یکی از ویژگی‌های سایت حرفه‌ای این است که بتواند اعتماد لازم را نزد مخاطبان ایجاد کند.
  2. توجه به علایق مخاطبان: در طراحی سایت تاثیر گذار باید بر اساس علایق مخاطبان عمل کرد.
  3. دانش معتبر: برای افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب بایستی از اطلاعاتی استفاده کرد که معتبر باشند و بر دانش و آگاهی مخاطبان بیفزایند.
  4. احساس مخاطب: تاثیرگذاری زمانی اتفاق می‌افتد که احساس مخاطب با یک موضوع درگیر شود. مثلا در وب سایت‌های فروشگاهی باید احساس نیاز به یک محصول در مخاطب ایجاد شود تا او به خرید بپردازد.
  5. دعوت به اقدام: در طراحی سایت حرفه‌ای باید در مراحل مختلف، امکان اقدام را به مخاطب بدهیم. این اقدام ممکن است تکمیل یک فرم ثبت نام، خرید یا حتی دانلود یک کاتالوگ دیجیتال باشد.

اگر به عناصری که در بالا از آنها نام بردیم به خوبی توجه شود می‌توان انتظار افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب را داشت.

مراحل طراحی یک سایت تاثیرگذار

مراحل طراحی سایت تاثیرگذار

برای اینکه یک سایت تاثیرگذار را طراحی کنیم باید به مراحل زیر دقت داشته باشیم:

۱. روانشناسی مشتری

در اولین مرحله برای افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب باید به درک درستی از کاربران رسید. برای دستیابی به این درک اقدامات زیر ضروری است:

شناخت مخاطب

هر کسب و کاری دارای پرسناهای مختلفی است. برای شناخت پرسانا می‌توان از ابزارهایی نظیر سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های کسب و کارهای دیجیتال این است که به راحتی می‌توانند به داده‌های ارزشمندی از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند.

واکنش مناسب به رفتار مخاطبان

در کسب و کارهای آنلاین، از آنجایی که مشتری و فروشنده؛ ارتباط مستقیمی با هم ندارند به راحتی نمی‌توانند از احساسات یکدیگر مطلع شوند. به همین دلیل داشتن یک روابط عمومی دیجیتال(DPR) یا سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان(CRM) می‌تواند بسیاری از سوء تفاهمها را برطرف کند و موجب افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطبان شود.

آگاهی بخشی

یکی از ویژگی‌های سایت‌های حرفه‌ای این است که به مخاطب اطلاعات مورد نیازش را انتقال می‌دهد. شفافیت و ارائه محتواهای درجه یک باعث ایجاد ذهنیّت مثبت و سازنده در مخاطبان خواهد شد.

بررسی منفت و ضرر

مدیران سایت های برتر سعی می‌کنند همیشه خود را در کنار مخاطبان قرار دهند. آنها با بررسی نفع و ضرر مخاطب در یک موضوع به او اطلاعات مناسبی را ارائه می‌دهند.

جملات مثبت

همانطور که گفتیم برای اینکه بتوانیم افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب را رقم بزنیم باید احساسات او را درگیر کنیم. استفاده از جملات مثبت باعث شکل‌گیری حس برد-برد در کاربران خواهند شد.

۲. هویت بصری

طراحی سایت تاثیرگذار اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه به هویت بصری دقت شود. بعد از اینکه به شناخت درستی از پرسنای مخاطبان دست پیدا کردیم باید عناصر هویت بصری را برای طراحی سایت حرفه‌ای در کنار یکدیگر بچینیم.

استفاده درست از رنگ، فونت، المان‌ها، تصاویر، لوگو و.. بر اساس هویت برند باعث می‌شود تا مخاطب پس از ورود به یک سایت به شخصیت برند به خوبی پی ببرد. در هویت بصری به ۲ مولفه زیر باید توجه ویژه‌ای کرد:

۱. رابط کاربری

فراموش نکنیم که یک وب سایت برای مخاطب طراحی می‌شود. پس در زمان طراحی هر جزیی از سایت، به افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب توجه داشته باشیم.

۲. تجربه کاربری

تجربه کاربری مفهومی که در کنار رابط کاربری معنا و مفهوم جدّی پیدا می‌کند و از  ویژگی‌های بارز در یک سایت حرفه‌ای است.اینکه کاربر بتواند در کار با یک وب سایت تجربه خوبی را به دست آورد از ویژگی طراحی سایت تاثیر گذار است.

۳. زیرساخت فنی در طراحی سایت حرفه ای

وقتی در مورد افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب صحبت می‌کنیم، از زیرساخت فنی در طراحی سایت نمی‌توانیم غافل شویم. در طراحی یک سایت ما نیاز داریم تا به تهیه هاست یا سرور قدرتمندی بپردازیم. این سرور می‌تواند بر روی سرعت سایت و زمان از دسترس خارج نشدن سایت تاثیر بگذارد. دو عاملی که می‌تواند به طور مستقیم بر بهبود تجربه کاربری و اعتماد کاربران به یک وبسایت موثر باشند.

همچنین از ویژگی های یک سایت حرفه ای سیستم مدیریت محتوا و قالب آن است. طراحی سایت وردپرسی از موضوعات مهم برای سرعت دادن به وب برندینگ است. در کنار سیستم مدیریت محتوای وردپرس، استفاده از یک قالب حرفه ای باید رابط کاربری مناسبی را در اختیار کاربران بگذارد و دارای کد نویسی اصولی باشد تا کمترین مشکل و باگ را داشته باشد.

۴. قدرت کلمات و محتوا

تولید محتوا

زمانی که به دنبال طراحی سایت تاثیر گذار برای مخاطب هستیم نباید قدرت جادوی کلمات را فراموش کنیم. سئو یک بخش جدایی ناپذیر در طراحی سایت حرفه ای است. در سئو سعی می‌شود تا یک وب سایت با استفاده از کلیدواژه‌های مورد علاقه مخاطبان در صدر نتایج گوگل قرار بگیرد. با استفاده از ترافیکی که از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آید، برندینگ آنلاین در یک سایت رقم می‌خورد. برندسازی از طریق وب باعث افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب خواهد شد.

کسب‌وکارهایی بسیاری از سئو در مشهد برای رشد افزایش بازدیدکنندگان خود و جذب مشتریان جدید استفاده می‌کنند. از طرفی دیگر با کمک بازاریابی محتوا می‌توان به پیاده‌سازی یک سیستمی پرداخت که با کمک آن پیام‌های تبلیغاتی و بازاریابی را به مخاطب به راحتی انتقال داد. با دادن اطلاعات به مخاطب از طریق مقالاتی که در وبلاگ منتشر می‌شود می توان نرخ تبدیل قیف بازاریابی را بهبود داد.

۵. داستان سرایی برند

داستان سرایی و جذب مشتری

هر برندی یک داستان اختصاصی برای خود دارد. نقل این داستان می‌تواند باعث شود تا مخاطبان با یک کسب و کار احساس همگرایی پیدا کنند. داستان‌سرایی(Story telling) از تکنیک‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن افزایش تکثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب را ایجاد کرد.

تاثیر داستان‌سرایی از هر نوع کمپین تبلیغاتی دیگری بیشتر است. زیرا می توان با روایت گری های متفاوت، شرایط مخاطب را به راحتی شبیه‌سازی کرد و به نیازهای مشتریان پاسخ داد.

۶. تحلیل داده ها و اطلاعات مشتریان

یکی از مزایای مهم یک وب سایت این است که می‌توان به راحتی از داده‌های مشتریان استفاده کرد و نقاط ضعف و قوت را شناخت. با برطرف نمودن ایرادات در یک کسب و کار شاهد افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطبان خواهیم بود.
با کمک اطلاعات مشتریان سعی کنید ارتباطات موثر با آنها برقرار کنید و با بهبود تعامل، اعتماد آنها را به خود جلب کنیم.

سخن پایانی

در طراحی سایت تاثیر گذار باید به صورت مستمر به دنبال تجربه و یادگیری بود. این تجربه‌ها کمک می‌کنند تا راهکارهای جدیدی برای افزایش تاثیرگذاری وب سایت در ذهن مخاطب را بیابیم. ویژگی‌های یک سایت حرفه‌ای باید همیشه بهبود یابد و از آخرین تکنولوژی‌ها برای راه‌اندازی آن استفاده شود.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *