چگونه خود را برای جلسه مشاوره شغلی آماده کنیم؟

چگونه خود را برای جلسه مشاوره شغلی آماده کنیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای انتخاب یک شغل مناسب و دستیابی به یک مسیر شغلی که احتمال موفقیت هر فردی را افزایش دهد نیاز به مشاوره داریم. اما قبل از حضور در جلسه مشاوره شغلی باید به نکاتی توجه کنیم و اطلاعاتی را برای ارائه به مشاور آماده کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم. در این مقاله با ما همراه شوید تا به نکات مهمی درباره یک جلسه مشاوره‌ای بپردازیم.

اقدامات قبل از جلسه مشاوره شغلی

انتخاب شغل و مسیر دستیابی به آن از جمله موضوعات مهمی است که زندگی هر فردی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. جلسه مشاوره شغلی زمانی موفقیت‌آمیز است که مشاور اطلاعات کاملی درباره مشورت‌گیرنده و سوابق او داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه وارد جلسه مشاوره شوید اطلاعات زیر را آماده کنید:

خودشناسی

یک مشاور  برای اینکه مشاوره شغلی مناسبی بدهد باید به شناخت از شخصیت مراجعه‌کننده برسد. به همین دلیل بهتر است قبل از حضور در جلسه مشاوره با پرسیدن سوالاتی به خودشناسی برسیم. توجه داشته باشید که نیازی نیست به سراغ شیوه‌های پیچیده خودشناسی یا تست‌های شخصیت‌شناسی بروید. همین که بتوانید به پاسخ این سوالات که “از شغل خود چه انتظاراتی دارید؟” یا “چه فعالیت‌های کاری نیازهای روحی و جسمی شما را ارضا می‌کند؟” دست پیدا کنید؛ کمک زیادی به شما می‌نماید تا اطلاعات خوبی را در اختیار مشاور قرار دهید.

بررسی سوالات احتمالی مشاور

سوالات احتمالی در جلسه مشاوره شغلی

در یک جلسه مشاوره شغلی، مشاور برای اینکه بتواند به شما کمک کند سوالاتی را از شما خواهد پرسید. بررسی سوالات احتمالی مشاور به شما آمادگی ذهنی می‌دهد تا جواب مناسب و بر اساس واقعیت‌ها را به مشاور بدهید. سوالاتی نظیر:

  • انجام چه فعالیت‌هایی برای شما لذت‌بخش است؟
  • چه ویژگی‌هایی از شغل آینده خود انتظار دارید؟
  • خصوصیات شخصیتی شما چیست؟
  • مهارت‌هایی که می‌توانید از آن‌ها در شغل‌تان استفاده کنید را نام ببرید؟
  • در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید؟
  • آیا به رشته تحصیلی خود علاقه‌مند هستید؟
  • میزان انتظار شما از درآمد شغل آینده‌تان چقدر است؟
  • ترجیح می‌دهید کارمند باشید یا شغل خود را داشته باشید؟
  • به کار تیمی علاقه دارید؟
  • و…

زمان مراجعه به جلسه مشاوره شغلی

اینکه یک فرد چه زمانی به مشاوره شغلی نیاز دارد و باید به سراغ جلسه مشاوره برود از سوالات مهم است. استفاده از مشاور به هر فردی کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرد. هر زمان که از حل یک مسئله یا تصمیم‌گیری در مورد یک موضوع با مشکل مواجه شدید، زمان مراجعه به جلسه مشاوره است.
سعی نکنید با تاخیر انداختن زمان جلسه، مشکل را خود حل کنید. زیرا ممکن است که فرصتی برای کمک گرفتن از مشاوران برای شما ایجاد نشود.

فرآیند حضور در جلسه مشاوره شغلی

فرایند حضور در جلسه مشاوره شغلی

در جلسه مشاوره با آمادگی کامل حاضر شوید. سعی کنید قبل از جلسه استراحت کافی داشته باشید تا بتوانید به سوالات مشاور پاسخ مناسبی بدهید.

مدیریت جلسه مشاوره شغلی

آنچه در یک جلسه مشاوره شغلی رخ می‌دهد را مشاور مدیریت می‌کند. بنابر این باید در طول جلسه به صحبت‌های مشاور به خوبی گوش دهید و پاسخ‌های درست و مناسبی را ارائه دهید. یک مشاور باتجربه سعی می‌کند با برجسته کردن نقاط قوت و ضعف مراجعه‌کننده به او کمک کند تا یک تصمیم درست برای انتخاب مسیر شغلی و گزینه‌های پیش‌روی خود بگیرد.

ارائه اطلاعات دقیق

یکی از موضوعاتی که در جلسه مشاوره شغلی باید مدنظر قرار گیرد، ارائه اطلاعات دقیق به مشاور است. اگر قصد دارید تا راهنمایی‌های مناسبی را از مشاور خود دریافت کنید باید به سوالات او پاسخ‌های درست و منطبق بر واقعیت بدهید. بهتر است قبل از جلسه یک رزومه شغلی از سوابق کاری و تحصیلی خود را به مشاور ارائه دهید تا او به یک مدل ذهنی از وضعیت شما دست پیدا کند.

یادداشت‌برداری

در طول جلسه مشاوره شغلی با کسب اجازه از مشاور، نکاتی را که نیاز به یادداشت دارد بر روی یک برگه ثبت کنید. پیگیری این موارد کمک می‌کند تا یک مسیر درست را برای جلسات بعدی بیابید.

مشاور شغلی برای یک جلسه چگونه خود را آماده کند؟

آمادگی مشاور برای جلسه مشاوره

جلسه مشاوره شغلی دو طرف دارد:

  1. مراجعه‌کننده
  2. مشاور شغلی

همان‌طور که مراجعه‌کننده باید خود را برای برای جلسه مشاوره آماده کند، مشاور شغلی نیز باید آمادگی‌هایی را داشته باشد:

  1. مشاور باید سوال درست بپرسد و خوب گوش کند: مشاوران با تجربه سوالات درست می‌پرسند و به صحبت‌های مراجعه‌کننده به خوبی گوش می‌دهند؛
  2. سطح مشورت‌گیرنده را تعیین کند: اینکه یک جلسه برای دانش‌آموز، دانشجو، یک فرد آماده اشتغال یا حتی یک شاغل برگزار می‌شود در نوع مشاوره تاثیر دارد.
  3. ارتباط موثر: یک جلسه مشاوره شغلی زمانی اثربخش است که ارتباط و تعامل درستی بین طرفین (مشاور و مراجعه‌کننده) برقرار شود. وظیفه مشاور این است که شرایط را طوری برای مراجعه‌کننده تسهیل کند که او بتواند به سوالات با آرامش خاطر پاسخ دهد.
  4. مشاور مانند یک آینه باید عمل کند: یک مشاور شغلی یا تحصیلی می‌تواند راهنمایی‌های مستقیمی را ارائه کند. اما بهتر است با سوالاتی که توسط مشاور پرسیده می‌شود و سمت و سویی که جلسه توسط او هدایت می‌شود، به مراجعه‌کننده اجازه داده شود تا با اطلاعاتی که دریافت کرده است خود تصمیم بگیرد.
  5. پایان جلسه مشاوره: یک نشست مشاوره شغلی باید ریتم مشخصی داشته باشد و نتیجه مشخصی برای طرفین داشته باشد. البته ممکن است در برخی از جلسات برای نتیجه‌گیری زود باشد و نیاز به یک یا چند جلسه دیگر هم باشد. اما نتیجه همان جلسه برای دو طرف باید مشخص باشد و دستور کار جلسات بعدی نیز تعیین شود.
  6. یادگیری نکات جدید: هر جلسه‌ای، نکات جدیدی را به مشاوران خواهد آموخت. به همین دلیل باید بعد از پایان جلسه به ثبت نکات جلسات مشاوره پرداخت تا بتوان از این نکات در آینده استفاده کرد.

مزایای مشاوره شغلی

اگر یک جلسه مشاوره شغلی به درستی انجام پذیرد مزایایی را به همراه می‌آورد:

  • انتخاب شغل مناسب یا کمک به تعیین مسیر شغلی بر اساس توانایی‌های مراجعه‌کننده
  • ارائه منابع مناسب به مراجعه‌کننده برای کسب اطلاعات بیشتر
  • افزایش اعتماد و القای حس خودباوری به مراجعه‌کننده
  • امکان اصلاح ویژگی‌های نادرست در فرد
  • تعیین اهداف و چشم انداز شغلی

سخن پایانی

موفقیت یک جلسه مشاوره شغلی به طرفین آن بستگی دارد. مشاور با فراهم آوردن محیط آرام و مناسب سعی می‌کند تا از دانش و تجربه خود برای پر بار کردن جلسه استفاده کند. فن بیان قوی مشاور به او کمک می‌کند تا مدیریت جلسه را در دست بگیرد و مسیر مشاوره را به سمت هدف مورد انتظار به پیش ببرد.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *