مهارت گوش دادن و اهمیّت آن

مهارت گوش دادن و اهمیّت آن

شنونده خوب بودن هنری است که می‌تواند شانس افراد را برای موفقیّت در زندگی و کسب و کار افزایش دهد. گوش دادن به حرف‌های دیگران باعث می‌شود تا بتوانیم، توجه و اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنیم. اعتماد کردن اطرافیان به ما موجب می‌شود تا آن‌ها به ما حس وفاداری پیدا کنند و با اطمینان بیشتری با ما ارتباط برقرار کنند.

خوب گوش دادن به دیگران باعث می‌شود تا ما از بین حرف‌‌های آن‌ها بتوانیم ایده‌های جدیدی را شناسایی کنیم و با بالا بردن آگاهی خود نسبت به موضوعات مختلف شانس ایجاد موقعیت‌های طلایی را برای خود و دیگران افزایش دهیم.

ایجاد ارتباط موثر با دیگران با کمک گوش دادن فعال

مهمترین عامل برای برقراری ارتباط موثر با دیگران این است که بتوانیم به خوبی به صحبت‌های آن‌ها گوش دهیم. هر ارتباطی با شنیدن صحبت‌های دیگران شروع می‌شود. هر چه فرآیند این شنیدن بهتر انجام شود شاهد ارتباطی قوی‌تر و طولانی مدت خواهیم بود.

خوب گوش دادن به دیگران سطح آگاهی و دانش ما را افزایش خواهد داد. شنیدن یکی از مهمترین اجزاء در آموزش می‌باشد. گوش دادن کمک می‌کند تا یادگیری بهتری صورت پذیرد. به همین دلیل است که گفته می‌شود که قبل از صحبت کردن و نظر دادن باید با توجه کامل به صحبت‌های دیگران گوش کنیم.

تفاوت گوش دادن با شنیدن

فرق گوش دادن و شنیدن

شنیدن به معنی درک اصوات صوتی می‌باشد. معمولا انسان‌ها صداهایی را که در نزدیکی آن‌ها ایجاد می‌شود و در محدوده فرکانسی گوش انسان قرار بگیرد، می‌شنوند. امّا گوش دادن موضوعی پیچیده‌تر است. گوش دادن فرآیندی است که در ذهن انسان شکل می‌گیرد و درک انسان، نسبت به گفته‌های دیگران را تقویت می‌کند.

۹ راهکار برای تقویت مهارت گوش دادن

راهکارهایی برای بهتر شنیدن
  1. در گوش دادن باید تمامی توجه به سمت فرد سخنران باشد. تمرکز یک اصل کلیدی در گوش‌دادن موثر است.
  2. اجازه دهید طرف مقابل صحبت خود را کامل کند و حرف‌های او را قطع نکنید. اگر نکته‌ای به ذهن شما خطور می‌کند آن را بر روی کاغذی بنویسید تا در یک فرصت مناسب سئوال خود را مطرح کنید.
  3. سعی کنید به یک درک متقابل از صحبت‌های طرف مقابل خود برسید. شما باید فهوا و پیام صحبت‌های دیگران را بیابید. افراد مختلف با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود به دنبال تحقق اهداف خاصی هستند. درک این اهداف از روی پیام‌های کلامی، مهمترین مسئله در شنیدن فعال می‌باشد.
  4. زود قضاوت نکنید و تا پایان صحبت‌های یک فرد را بشنوید و اجازه بدهید تا او فرصت کافی برای بیان نظرات خود را داشته باشد.
  5. در شرایط مناسب از طرف مقابل سئوال بپرسید و سعی کنید ابهامات خود را برطرف کرده و به یک جمع‌بندی از صحبت‌هایی که شنیده‌اید دست پیدا کنید.
  6. به صحبت‌های همه گوش دهید. بسیاری از مدیران عالی معمولا توجه‌ای به صحبت‌های کارکنان خود ندارند یا در خیلی از شرایط صحبت‌ها و نظرات کودکان برای ما کم‌اهمیّت جلوه می‌کند. این در حالی است که در هنر گوش دادن باید به همه توجه نمود و با شنونده‌ای خوب بودن به دنبال یافتن نکات مهم در صحبت‌ها بود.
  7. یادداشت برداری از صحبت‌های دیگران به ما کمک می‌کند تا سر فرصت بتوانیم به تحلیل و ارزیابی گفته‌های دیگران بپردازیم.
  8. پیگیری کردن یکی از موضوعات مهمی است که بعد از خوب گوش‌دادن باید به آن توجه کنیم. معمولا در بین صحبت‌هایی که ما می‌شنویم نکات مهمی وجود خواهد داشت که نیازمند پیگیری می‌باشند.
  9. مثبت‌اندیش باشیم و قبل از اینکه صحبت‌های یک فرد را به صورت کامل بشنویم نسبت به او واهدافی که دارد موضع نگیریم. داشتن نگرش مثبت می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر بر روی صحبت‌های اطرافیان خود تمرکز کنیم.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *