رهبری در کسب و کارها

رهبری در کسب و کارها

با رشد استارتاپ‌ها و مشاغل فناورمحور شاهد فراگیر شدن کسب و کارهایی هستیم که فعالیّت خود را به صورت تیمی انجام می‌دهند. در یک تیم، رهبری نقش کلیدی دارد. اگر رهبر یک تیم بتواند درست عمل کند و فرآیند هدایت و کنترل تیم را به درستی پیش ببرد، احتمال موفقیّت آن کسب و کار افزایش می‌یابد.

نیاز به افزایش مهارت‌های رهبری

انسان‌ها در سالیان اخیر توانسته‌اند در حوزه‌های مختلفی پیشرفت کنند. آن‌ها توانسته‌اند فناوری‌های پیشرفته‌ای را بوجود بیاورند و با کمک آن‌ها کسب و کارهای خود را رونق دهند. امّا نکته مهم این است که هنوز در حوزه مدیریت و رهبری شاهد چالش‌های زیادی هستیم.

افزایش مهارت های رهبری
افزایش مهارت های رهبری

در تیم‌های استارتاپی، رهبری یکی از مشکلات اساسی می‌باشد. این قبیل از تیم‌ها که معمولا جوان هستند و از افراد فنّی تشکیل می‌شوند در حوزه رهبری چندان موفق نیستند. دلیل این موضوع هم این است که آن‌های به مهارت‌های نرم (Soft Skills) و رهبری تیمی به چشم یک مهارت اکتسابی نگاه نمی‌کنند.

چگونه یک رهبر موثر شویم؟

افراد تحصیل‌کرده به صورت ذاتی خود را یک مدیر و رهبر می‌دانند و همین موضوع باعث می‌شود تا مشکلات عدیده‌ای در چنین تیم‌های بوجود آید. معمولا کسب و کارهای نوپا نمی‌توانند از رهبری و وظایف آن یک تعریف مشخصی ارائه دهند.

وظیفه رهبری این است که مجموعه‌ای از اهداف مشترک را تعریف کرده و سعی کند با ایجاد انگیزه در دیگران این اهداف را محقق سازد.

موفقیت در رهبری

موفقیت در مدیریت
موفقیت در مدیریت

یک رهبر باید اختیارات کاملی داشته باشد. در استارتاپ‌ها مدیران باید پاسخگوی افراد بسیاری باشند و همین موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها جرائت لازم برای انجام برخی از اقدامات را نداشته باشند. یک رهبر باید با استفاده از نظرات دیگران بهترین تصمیمات را در بهترین زمان‌ها و موقعیت‌ها بگیرد.

اطاعت‌پذیری از رهبر ضروری است امّا یک رهبر خوب باید به اعضای تیمش اجازه بدهد تا آن‌ها نظرات خود را اعلام کنند و با مشارکت جمعی به حل مسائل و چالش‌های پیش‌رو بپردازند.

۱۵ نکته مهم در یک رهبری خوب

  1. توجه به ارش‌ها و اهداف مشترک در یک تیم
  2. درنظر گرفتن سرمایه انسانی به عنوان مهمترین دارایی یک رهبر
  3. یادگیری همیشگی، یک رهبر خوب هم معلّم است و هم شاگرد
  4. همیشه به رشد اعضای تیم خود به عنوان یک رهبر توجه داشته باشید. رشد تیم، رشد کسب و کار و رشد رهبری را به همراه خواهد داشت.
  5. تمرکز در رهبری اهمیت دارد، سعی کنید همیشه بر روی موضوعات مهم تمرکز کنید و حاشیه‌ها را از خودو تیم‌تان دور کنید.
  6. در تصمیم‌گیری قاطع باشید، افراد یا موضوعاتی که توان تیم را می‌گیرند را با قاطعیّت کنار بگذارید..
  7. یک مدیر با عملکرد خوب خود می‌تواند توانایی‌هایش را به دیگران نشان دهد و بر روی کارکنان خود تاثیر بگذارد. پس در رهبری‌کردن به دنبال قلدرمآبی یا صدور دستورات “صدمن یک غاز” نباشید.
  8. بسیار فکرکردن، یک ویژگی مثبت در مدیران است. قبل از تصمیم‌گیری به عواقب کارهایتان فکر کنید.
  9. همیشه به دنبال بهتر شدن باشید. از موفقیت‌های کوچک مغرور نشوید و از شکست‌ها نهراسید.
  10. ارتباطات در رهبری تاثیرگذار است. سعی کنید با ایجاد شبکه‌های کاری بین اعضای تیم آن‌ها را به سمت بهبود عملکرد و درک مشترک از شرایط سوق دهید.
  11. اطلاعات یک ابزار حیاتی در دست رهبران می‌باشد. به دنبال جمع‌آوری داده‌های خام از منابع مختلف باشید و با پردازش اصولی آن‌ها موقعیت‌های جدید را شناسایی کنید.
  12. تغییر پذیر باشید. رهبری که انعطاف‌پذیر نباشد و حاضر به پذیرش تغییرات نباشد توسط رقبا یا مشتریان حاضر در بازارهای رقابتی کنار گذاشته خواهد شد.
  13. خصوصیات شخصیتی اعضای تیم خود را بشناسید و سعی کنید با توجه به ظرفیت‌ هرکدام، نقش‌های مختلفی را به آن‌ها بدهید.
  14. از دیگران بازخورد بگیرید. این بازخوردها و نظرات می‌تواند اشکالات شما را برطرف کند و به مرور زمان به توانایی‌های شما بیفزاید.
  15. اشتباهات و خطاهای خود را بپذیرید و سعی نکنید تا آن‌ها را به گردن دیگران بیندازید.

رهبرهای دوستداشتی

توجه به نیروی انسانی
توجه به نیروی انسانی

یک رهبر شایسته همیشه به این نکته توجه دارد که مهمتر از پول و کار، اعضای تیم او می‌باشند. پرسنل راضی، یک رهبر را در سخت‌ترین شرایط هم تنها نخواهند گذاشت. یک رهبرعادل هیچ‌گاه خود را دانای کُل نمی‌داند زیر اکه او به فراست دریافته است که داناهای کُل تنها تیم او را از هم خواهند پاشید. او در همه‌ی شرایط مراقب کارکنان خود می‌باشد و سعی می‌کند تا بهترین شرایط را برای آسایش و آرامش آن‌ها فراهم آورد.


ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *