رمز و رازهای موفقیت در امتحانات آنلاین

رمز و رازهای موفقیت در امتحانات آنلاین

فراگیرشدن بیماری کرونا و شیوع ویروس کوید۱۹ باعث شد تا بسیاری از فعالیت‌های عمومی در جامعه دچار وقفه گردد یا با تغییر مواجه شوند. یکی از حوزه‌هایی که تحت تاثیر این بیماری منحوس قرار گرفت آموزش بود. امّا مدارس و دانشگاه‌های ایران در این مدّت کوتاه به خوبی توانستند خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند و به سراغ آموزش مجازی بروند. حالا با نزدیک شدن به فصل امتحانات با مفهوم جدیدی به نام امتحانات آنلاین مواجه هستیم.

برای اینکه بتوانیم در امتحانات آنلاین موفق ظاهر شویم باید به نکات مختلفی توجه داشته باشیم. این امتحانات از آن جهت مهم هستند که بسیاری از مفاهیمی که در این دروس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، پیش‌نیاز دروس آینده خواهند بود. پس یادگیری درست آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت در دروس آینده شود.

۸ توصیه مهم برای موفقیت در امتحانات آنلاین

امتحانات آنلاین
امتحانات آنلاین

۱- توجه به منابع درسی

معمولا دروس دبیرستان و حتی دانشگاهی از روی منابع مشخصی تدریس می‌شوند. برای موفقیت در آزمون‌های غیرحضوری باید به این منابع توجه کافی داشت و سعی کرد تا تمامی این منابع را به طور کامل مطالعه نمود. مطالعه کامل این منابع می‌تواند دانش زمینه‌ای خوبی را در اختیار دانش‌آموزان یا دانشجویان بگذارد و موفقیت آن‌ها را در آزمون پایان دوره تضمین نماید.

۲- تمرکز داشته باشید

در یک آزمون آنلاین(غیرحضوری) عوامل بسیاری می‌تواند باعث حواس پرتی و عدم تمرکز شوند. سعی کنید شب قبل از آزمون به خوبی استراحت کنید و امکانات آزمون را برای خود مهیّا کنید. دسترسی به اینترنت پرسرعت و یک سیستم رایانه‌ای مناسب از ضروریات یک آزمون یا کلاس آنلاین می‌باشد. محیط آزمون بسیار مهم است. قبل از آزمون با اعضای خانواده هماهنگ کنید تا در مدت زمان آزمون سکوت خانه را حفظ کنند تا شما با تمرکز کامل آزمون خود را به پایان برسانید.

۳- استفاده از توان شخصی در آزمون

امتحانات آنلاین
امتحانات آنلاین

بسیاری از افراد تصور می‌کنند در یک آزمون آنلاین می‌توانند از کمک دیگران یا کتاب‌ها و جزوات خود استفاده کنند. امّا واقعیت این است که تقلب در امتحانات آنلاین علاوه بر ایجاد استرس، کاهش تمرکز و از بین بردن زمان آزمون هیچ کمک دیگری به شما نخواهد کرد. بنابراین همه‌ی تلاش خود را براستفاده از آموخته‌های خود بگذارید.

۴- توجه به وقت آزمون

در یک امتحان آنلاین باید توجه کافی به وقت باقیمانده از آزمون داشت. مدیریت زمان در امتحانات موضوع مهمی است امّا در آزمون‌های آنلاین ممکن است این مدیریت کار دشوارتری باشد. سعی کنید با توجه به تعداد کل سئوالات، زمان مشخصی را برای هر سئوال وقت بگذارید و از صرف زمان زیاد برای یک سئوال پرهیز کنید.

۵- داشتن پیش‌بینی‌های لازم برای اتفاقات ناخواسته

در یک امتحان آنلاین ممکن است وقایع ناخواسته‌ای نظیر قطع‌شدن اینترنت، ریست‌شدن ناگهانی سیستم، قطع شدن برق و.. پیش بیاید. سعی کنید آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنید و پیش‌بینی‌های لازم را از قبل داشته باشید. از صفحه سئوالات و پاسخ‌های داده شده اسکرین‌شات بگیرید تا در صورت بروز هر مشکلی امکان ارائه مستندات به استاد یا مدرسه را داشته باشید.

۶- تغذیه مناسب

بسیاری تصور می‌کنند چون آزمون آنلاین را در منزل یا محل کار خود انجام می‌دهند نیازی به تغذیه و دریافت انرژی کافی ندارند. این در حالی است که کاهش انرژی می‌تواند باعث کاهش تمرکز و عجله در آزمون شود. قبل از آزمون مواد غذایی کم‌حجم، قندی و پرانرژی مصرف کنید و به مقدار کافی آب بنوشید.

۷- مثبت نگری

تجربه نشان داده که مثبت‌نگری در هر کاری می‌تواند شانس موفقیت را افزایش دهد. در امتحانات آنلاین هم بهتر است مثبت‌نگر باشید و سعی کنید از تمامی آموخته‌های خود برای پاسخ‌دهی به سئوالات امتحانی استفاده کنید.

۸- عجله نکنید

در آزمون‌های آنلاین هیچ‌گاه عجله نکنید و سعی کنید پس از اتمام پاسخ به سئوالات، یکبار دیگر پاسخ‌های خود را چک کنید و سپس دکمه اتمام آزمون را بزنید و منتظر بمانید تا پاسخ مناسب از سرور مبنی بر ثبت پاسخ‌های آزمون را دریافت کنید.

باید توجه داشت که در امتحانات آنلاین علاوه بر اطلاعات علمی، داشتن اطلاعات فنی و آشنایی کار با کامپیوتر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید بهتر است مهارت‌های خود را در این زمینه تقویت کنید یا از یک دستیار فنی کمک بگیرید.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *