دکتر روحانی : ما حاضریم توبه آمریکا را بپذیریم ؟

دکتر روحانی : ما حاضریم توبه آمریکا را بپذیریم ؟

دکتر حسن روحانی
دکتر حسن روحانی

جناب دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در روز گذشته در جمع سفرای خارجی حاضر در ایران فرموده اند که حاضرند توبه آمریکا را بپذیرند . در باب این مسئله چند نکته وجود دارد که جا دارد به بررسی آنها بپردازیم :

نکته اول :

غالبا کسی توبه می کند که خطای خود را پذیرفته باشد و از خطای خود شرمنده باشد و سعی در جبران آن خطا نماید .آنچه در رفتار و وجنّات دولت فخیمه ی آمریکا و مخصوصا شخص پرزیدنت ترامپ مشاهده می شود ، نشانه ای از ندامت و پشیمانی ندارد .

شاید عنوان شود که منظور جناب دکتر روحانی این بوده است که اشتباه و خطای آمریکا را می بخشایند . در این صورت هم باید بگوییم که دولت آمریکا و مخصوصا شخص ترامپ ههیچگاه به اشتباه بودن سیاست های خود نه در مورد ایران ، بلکه در هیچ مورد دیگری اعتراف نکرده اند .

نکته دوم :

عبارت پذیرفتن توبه معمولا برای یک مقام الهی مطرح است . مثلا پروردگار توبه ی خطاکاران را می پذیرد . این که جناب دکتر روحانی خود را به مقام الوهیت رسانده اند نیز هرچند که مسبوق به سابقه است امّا جای بحث دارد .

دکتر روحانی در شرایطی که عملکرد دوت شان از هر جهتی مورد انتقاد نزدیکان خود ایشان قرار گرفته است ، خود را در مقامی می بینند که توبه آمریکایی ها را می توانند پذیرا باشند .

البتّه این روحیه خوب بسیار ارزشمند است . امّا این که رئیس جمهور یک کشور دچار توهم گردد بسیار خطرناک است . همانطور که قبل از این به یاد داریم که ابوالحسن بنی صدر ، صدام حسین ، حسنی مبارک و البتّه معمر القذافی دچار توهمات خطرناکی از همین گونه گردیده بودند .

دکتر روحانی در شرایط حاضر بایستی بتواند بر اوضاع دولت خود مسلط گردد و مانند یک گلابی آب لمبو از این شاخه به آن شاخه نپرد . به هر شکل ایشان به عنوان رئیس دولت و مدیر اجرایی کشور بایستی توانایی کنترل امور روزمره مردم را داشته باشند چیزی که در روزهای اخیر هرگز به چشم نمی خورد . (بازار گوشت ؛ در چند روز اخیر نشان داد که دولت تنبان خود را نمی تواند بالا کشد تا برسد به اینکه توبه دولت آمریکا را پذیرا باشد ) .

نکته سوم :

یک ضرب المثل معروف هست که میگه : “با دست پس میزنه ، با پا پیش میکشه ” . این ضرب المثل مصداق این روزهای دولت تدبیر و امید !!! است . دولتی که فراوانی بی تدبیری در آن بیدادها می کند و امیدی به آن باقی نمانده است .

در شرایطی که دکتر روحانی مدّعی است به تمام امور کشور مسلط است و تحریم ها هیچ اثری نداشته ، ایشان با خواهش و التماس به دولت آمریکا سیگنال می فرستد . تکرار تجربه ای که شکست در آن حتمی است . حسن روحانی امیدوار است تا با مذاکره با آمریکا برای دو سال باقیمانده دولت خود حداقل اعتباری را تدارک ببیند . چیزی که بنظر نمی آید به این سادگی ها امکان پذیر باشد .

دولت روحانی از مذاکره با آمریکا ، نه تنها چیزی بدست نمی آورد بلکه همان حداقل داشته های خود را هم از دست خواهد داد . شاید الآن بهتر زمانی باشد که بتوان به مردم اتکاء کرد .

نویسنده : مسعود معاونی

نوشته هایی دیگر : چرا آن مرد تاجر اعدام نشد ؟

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *